Toppturs packning?

Min poäng (lite dold - erkännes!) var att thermos är ett bra alternativ till att bära med sig kök. Vikten blir kanske (?) lite högre, men det är nog marginellt, i synnerhet om man måste bära med sig vatten i vilket fall vilket väl ofta är fallet vid just toppturer? Jag vet inte vad min halvlitersthermos väger, men det kan inte vara så värst mycket mer än gastub, kök och vindskydd. Dessutom är ju bekvämligheten och säkerheten bättre!

Sen har jag på känn (fast jag är ingen fysiolog) att 0,5 liter vatten bundet i mat kan vara mer användbart för kroppen, stanna kvar längre och tas upp bättre lixom, än samma mängd/vikt klunkad rakt uppåner?

Per (som inte är sponsrad av Real, bara allmänt matglad..)

Thermos och Realpåse är väl en självklarhet på toppturen! :)
Att sitta däruppe och njuta av utsikten (alternativt kura i dimman), och smaska i sig en rejäl portition Viltgryta med lingon är ju underbart!

Per

db2e607e800f2fa8f322630d5ec92e40.jpg

Trår iof att vi tappa tråden ...men det har ju hänt förr..

va det inte Keb det handlade om å e det riktigt säkert att detta käk funkar där då detta är ett annat berg ??? ja menar är käket provat på Keb så du int lurar en novis upp med nåt som ej funkar ??

Hmmm

Så här blev det!

Dagpackning:

mössa 39g
Regnkläder 932g
tjocktröja 450g
Handskar 145g
2 x smörgås 2 x snickers 194g
vattenflaska 50g
Kamera 172g
Kikare 178g
Kök 72g
Kastrull 102g
Lock 3g
Tamoj 45g
Spork 10g
Mat 145g
Summa Dagpackning 2537g
+ 1,5 liter vatten Totalt ca 4 kg

Och inte nådda jag högre än toppstugan ändå, sikt 10 m, ca 15 m/s, 4 grader och jag som fått höra att hellvetet ligger neråt.

På västra leden skulle jag nog köra riktigt lätt. Kläder beror ju på vädret, men mössa och vantar är alltid ett måste. Stavar likaså, gör själv aldrig någon bestigning utan mina stavar. Halv liter vatten, som du fyller på i Kittelbäcken och i Kaffedalen. Flaskan kan du bära med en slinga över halsen och axeln. 2 Snickers till lunch.

Hej, är ny på detta forum och ska göra mitt första besök i augusti i år. Jag har en liten fundering. Om man tar med sig en mindre packning för toppturen, vad gör man av resterande packningen under toppbesöket? Lämnar i tältet? Stöldrisk? Har ingen direkt tur fastlagen än men tänkte gå runt i fjällområdet för att slippa gå tillbaka samma väg. Även om man utgår från fjällstationen för att sedan fortsätta bör man väl inte gå upp med hela packningen (17-18kg)?

Hej, är ny på detta forum och ska göra mitt första besök i augusti i år. Jag har en liten fundering. Om man tar med sig en mindre packning för toppturen, vad gör man av resterande packningen under toppbesöket? Lämnar i tältet? Stöldrisk? Har ingen direkt tur fastlagen än men tänkte gå runt i fjällområdet för att slippa gå tillbaka samma väg. Även om man utgår från fjällstationen för att sedan fortsätta bör man väl inte gå upp med hela packningen (17-18kg)?

Resterande packning lämnar du i tältet. Jag var upp på toppen i somras och gjorde på det viset, inga problem!
Jag tror du förstör hela upplevelsen om du knallar upp med 17 kg på ryggen.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
HaZTuR Toppturs förslag centrala sarek Fjällvandring 11
takinuknik Flyga med packning Kiruna Fjällvandring 4
hedtjarn Trailrun längs Kungsleden - packning? Fjällvandring 7
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7
Mattias70 Packning. Viktmani. Fjällvandring 155
bombuspolaris Tips och funderingar ang. packning kläder? Fjällvandring 52
ansoo Lämna packning vid dagstur? Fjällvandring 13
helen_b packning för dagen från basläger Fjällvandring 14
markusbacka Allvarligt, 25 kg personlig packning, orkar jag det? Fjällvandring 54
Fogeby Packning? Vikt? Fjällvandring 13
elka9110 16 kg personlig packning Fjällvandring 52
sofiah Transport av extra packning Hemavan- Ammarnäs? Fjällvandring 9
lleberg Möjligt att posta sin res-packning? Fjällvandring 9
sailor191 Nybörjare, kläder+packning Fjällvandring 11
Waster Hjälp, tung packning! Fjällvandring 16
Henriksotare Vikt på packning? Fjällvandring 11
greenjuice Varför har svenskar tung packning på vandring? Fjällvandring 112
synaps VECKOTUR med 4kg packning! Fjällvandring 114
larvik line Angående packning och säkerhet på jojoleden Fjällvandring 1
lätt packning Fjällvandring 7
balo Packning for 8-10 dar Fjällvandring 1
såg Om min lätta packning och varför den är så lätt. Fjällvandring 18
såg Lätt packning Fjällvandring 23
0708 Packning i ryggsäck Fjällvandring 8

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg