några förslag.....
Hallojsan !
Bra idé att bumma runt i de trakterna !
Beträffande Kittelfjäll så är en lätt och given tur Kittelfjällets topp (1225 m.ö.h) via den såkallade Sadeln.Man följer vinterleden som börjar vid liftens toppstation. Man åker en bit efter leden mpot Grönfjäll cirka 1 kilometer. Sen viker man av upp i sluttningen.Åk sen den sk Konsumravinen ner mot Konsum i byn.
Annars är Borkafjället en bra tur som jag dock ännu inte gjort.
Borgafjäll: Toppen rakt söder om Borga, Buorkantjakke (1236) är en fin tur. När jag gjorde den turen så blev det white-out på cirka 840 m.ö.h så jag vände.Man skidar från Borgagården söderut över sjön och tar sig upp i ravinen där det är gles skog. Fin åkning där. Jag gjorde denna tur med svåråkta turskidor och läderpjäxor, men med andra skidor är det nog skoj !
Klöverfjället 1303 m.ö.h med vesseltolkning är förstås standard. Utgår från Hotell Borgafjäll inne i byn. Följer man vinterleden norrut från Hotell Borgafjäll så kommer man efter stigning till 960 m.ö.h till en fin vedeldad stuga som man kan ha som basläger. Inga sängar dock utan man får ta med liggunderlag och sovsäck. Jengegietje 1477 m.ö.h är då en fin tur kan jag tänka mig.
Tärnaby/Hemavan.Finns mycket skoj där.Karta AC2.Norra Sytertoppen 1767 m.ö.h från Viterskalsstugan har jag gjort.Södra Sytertoppen ger nog bättre skidåkning i en intressant ravin lite söder om Viterskalsstugan.Norra Syter ger inte så jättemycket bra utförsåkning.Beror lite på vägval och lavinläge på nervägen iofs. Dock fin och ganska lavinsäker tur om man går via Viterskalet.Ryfjället vid Tärnaby ger många fallhöjdsmeter.Murtsertoppen nordost om Hemavan 1400 nånting verkar fint också.Man kan också åka en bit bortanför Hemavan och göra toppturer med utgångspunkt från byn Klippen.
Hälsningar, Mats Frank, Umeå