Toppstugor kebnekaise ?

Är det någon som vet vilket skick dom är i ? Tänkte bestiga sydtoppen nästa vecka å även nordtoppen om det är möjligt att ta sig imellan dom. Men skulle även vilja stanna en natt nära toppen så därför frågan om toppstugorna är användbara. Eller är det kanske bättre att tällta däruppe någonstans ? Var där förra året men inte ända upp så vet inte riktigt hur terrängen är där uppe.
Jo jag är nybörjare så är detta de dummaste ni hört så säg det :)

Vet inte hur skicket är på stugorna.

Det är en väldigt luftig tur mellan syd och nordtoppen. vandringen över brukar göras tillsammans med andra, inknutna i replag, som jag förstått det. Jag har ingen erfarenhet av vandringen däremellan. Se bild här:

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=41468

Spontant så skulle jag föreslå tältning i kaffedalen (dalen mellan Vierranvarri och Kebnekaise). Där finns vatten och det _går_ att tälta. Det kräver lite eftertänksamhet när man slår upp tältet. Kan vara svårt att få i tältspik och det kan blåsa på bra där. Jag skulle inte rekommendera tältning uppe vid stugorna om man inte har extremt bra väder (som kan bli värdelöst på nolltid) och lite erfarenhet.

Annelie Wester tältar på toppar, men hon har tältat på lite lägre toppar förut. Så börja träna!!

Go tur
Peter P.

avslutad210712

Gäst
Är det någon som vet vilket skick dom är i ? Tänkte bestiga sydtoppen nästa vecka å även nordtoppen om det är möjligt att ta sig imellan dom. Men skulle även vilja stanna en natt nära toppen så därför frågan om toppstugorna är användbara. Eller är det kanske bättre att tällta däruppe någonstans ? Var där förra året men inte ända upp så vet inte riktigt hur terrängen är där uppe.
Jo jag är nybörjare så är detta de dummaste ni hört så säg det :)

Nybörjare och funderar på kammen mellan syd- och nordtoppen. Friskt vågar måste jag säga. Tänkte nästan använda ett annat ord men så elak är jag inte nu på morgonen :)

Nya toppstugan var i ett bedrövligt skick sist jag var förbi, dvs i fjol, men den gamla kollade vi aldig i.

Tälta går att göra i kaffedalen (ett fåtal röjda tältplatser) och troligen nära toppen speciellt om det finns snö kvar men annars känns det knöligt. Men å andra sidan om man kan röja tältplatser i Kaffedalen så går det säkert uppe i närheten av toppen.

Det finns tältplatser i Singivagge nedanför sjöarna, på västra sidan. Det är inte särskilt trevligt att tälta där pga slitage (skräp, skit, etc.) och ofta dåligt väder. Mycket trevligare att tälta nere i dalen. Kamvandringen är som sagt luftig och göres bäst tillsammans med guider från fjällstationen om man inte är en erfaren alpinist.

Akta väderomslag

Jag övernattade tillsammans med två kompisar i gamla toppstugan för några år sedan. Den var i alla fall då i fullgott skick. Nya var inte det.

Men när vi vaknade på morgonen var marken täckt av typ 1-2 dm snö. Lurigt som fasen med snö på blockterrängen. Så ha beredskap för det - antingen genom att ha med extra käk och kunna vänta ut väder eller genom att ha med grejer så man kan gå på de snöhala stenarna.

Kebnekaise

Kammen mellan topparna är med största sannolikhet fortfarande avstängd sedan Herkulesolyckan.

Tack för tid och tålamod med mina nybörjarfrågor :) Får väl se hur det blir med toppövernattninngen det får nog väder å vind avgöra men verkar ju som kaffedalen vore ett bra alternativ. Kamvandringen blir nog kanske något som skjuts på framtiden. Hade även tänkt hinna förbi drakryggen men får väl se hur långt konditionen håller men har mat för 7-8 dagar vi borde ju hinna med en del..

Stannade 2 övernattningar i nya stugan i början av juli i år. Stugan verkade ha stått utan dörr hela vintern med en del snö kvar. Men det var ok om man jämför med gamla stugan som var rena mögelhärden så man fick spykänslor när man stack in näsan.

Bilagor

• DSC00942.JPG
    DSC00942.JPG
    53.7 KB · Visningar: 691
I början av augusti var det nog stängt mellan topparna, åtminstone var det spärrat.

Bilagor

• Kebnekajse 2012 (340).jpg
    Kebnekajse 2012 (340).jpg
    26.1 KB · Visningar: 528
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Ohjay Tältning & proviantera längs "Kebnekaise runt"? Fjällvandring 10
Max_Wall Kebnekaise i slutet av september Fjällvandring 6
Stigvägensstig Tältplats runt Kebnekaise STF Fjällvandring 5
SofiaR Utbrott av magsjuka Kebnekaise mfl Fjällvandring 27
Jazzy Magsjuka på Kebnekaise Fjällvandring 15
camtim Vandringskängor för att bestiga Kebnekaise Fjällvandring 21
xoxoxo Kiosk för en dag uppe på Kebnekaise, vad går hem? Fjällvandring 17
KevinG Hur tillförlitliga är de olika vädertjänsterna gällande snödjup? Fjällvandring 2
fonkymon Kebnekaise sydtopp, farligt? Fjällvandring 10
Tompaa Alternativ rutt Kebnekaise-Nikkaluokta via Tarfala mot Cievrralahku Fjällvandring 4
hikingman Fjälltur kebnekaise Fjällvandring 11
ArcBird Kungsleden, Abisko - Kebnekaise Fjällvandring 0
jonw Sju dagar till/från Kiruna. Hinner jag gå runt Kebnekaise eller ska hitta någon annan rutt? Fjällvandring 15
mrfeelgood Fotovandring runt Kebnekaise Fjällvandring 4
coverman Nybörjare med 2 barn runt Abisko eller Kebnekaise Fjällvandring 6
oldtimer Är det bara jag som är ointresserad av Kebnekaise? Fjällvandring 62
Dykarn123 Vandring Kebnekaise ryggsäck Fjällvandring 4
KimE Sex personer fast på Kebnekaise Fjällvandring 29
Tobbe C Försvunnen man Kebnekaise / Nikkaluokta Fjällvandring 16
Robtrek Kebnekaise till Ritsem via Sirččám och Gágirjávri / Teusajaure Fjällvandring 15
Pidor Erfarenhet av barfotavandring krin kebnekaise Fjällvandring 38
Moga Snöläge Kebnekaise eller Sylarna runt 20 juni? Fjällvandring 7
JPPswe Att fly folkmassorna - råd om vägval, Visttasvagge Fjällvandring 8
nickimark Resa Kiruna-Nikkaluokta 12/6 eller 13/6 Fjällvandring 1
azog Lättaste vägen upp för Kebnekaise? Fjällvandring 43
Thunder91 Kebnekaise vinter västra leden Fjällvandring 7
Östregård Tips och råd kebnekaise? Fjällvandring 24
SANYJ Kebnekaise v.44 Oktober Fjällvandring 23
jjohan Snabbaste tid upp för Kebnekaise? Fjällvandring 24
Wotan88 Abisko - Kebnekaise - nikkaluokta Fjällvandring 19
Wijkd Status Kebnekaise Fjällvandring 2
myroribrallan Kvinnligt alt mixat vandringssällskap sökes för Västra leden Kebnekaise v.31 Fjällvandring 3
fback Kebnekaise topptur östra leden Fjällvandring 3
apkungen Predikstolen vs Kebnekaise Fjällvandring 4
Jonnypettersson Kebnekaise i vår Fjällvandring 4
lulemarcus Kebnekaise västra leden Augusti 2019 Fjällvandring 4
xoxoxo Ska du till Kebnekaise? En del snö och väldigt halt juli-2019 Fjällvandring 5
mamit Kebnekaise vandring Fjällvandring 5
johanna.holmberg_gmail.com Vad är "Big hill" på Kebnekaise? Fjällvandring 5
Kraftverket Nikkaloukta-Vistas-Tarfala-Kebnekaise-Nikkaloukta Fjällvandring 10
camlun Dalen mellan Singi och Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 42
bergtagen.skogstok Tre män i nöd på Kebnekaise Fjällvandring 65
turbo100 Köpa kängor till Kebnekaise på black Friday Fjällvandring 6
lavv Film: Hike and Fly Sarek and Kebnekaise Fjällvandring 42
Kvinna saknas på Kebnekaise Fjällvandring 51
marek Första fjällturen - Kebnekaise Fjällvandring 13
kollebolle Skylt på Kebnekaise syd? Fjällvandring 5
adventurer81 Vandra utanför Kungsleden vid Kebnekaise Fjällvandring 20
IvanQ Singi - Kebnekaise Topp - Tarfala - Kebnekaise fjällstation Fjällvandring 5
lucasbrynte Bestiga Kebnekaise - full packning över Vierramvare? Fjällvandring 7

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg