Re: Enpunktsfel och worst case belastning
Jag förespråkar fortfarande att med mycket få undantag så är det praktiskt och lämpligt att köra med "enpunktsfel får inte ha katastrofala konsekvenser". Denna 'regel' har två väldans bra fördelar:
(1) Man dör inte om en sak går sönder
(2) 'Regeln' är väldigt enkel och man behöver aldrig minnas att i det här fallet ska jag göra si, men ifall det ser ut så här så ska jag göra så och om det sitter en bult där så kan jag avstå från dubblering och ...
Jo, det håller jag med om. I mitt föregående inlägg så antog jag helt fräckt att den som satt upp bultarna har varit smart nog att placera dem 20cm bredvid varandra istf 20cm ovanför varandra. Dvs så att ett par quickdraws är hyfsat jämt belastade. Antagandet förutsatter vidare att klättraren inte går sidledes alltför ofantligt mycket.brandmansmicke; sa:Men då bör man ju också ta hänsyn till belastningarnas storlek och ev. karbiner, slingors och bultars brottsgränser. T.ex. enligt mitt synsätt är då worst case för en snedbelastad förslag 1 att endast en bult och karbinpar tar lasten samt att det ligger mot klippan så att grinden är öppen. Brott är inte otroligt (jo vid toppsäkring är det nog det ändå) och då får vi ett statiskt ryck på nästa karbinpar med möjligt brott även där.
Håller du med om detta?
Det är ofta fallet på långa rutter (där väder och mörker kan få svåra konsekvenser), men jag har svårt att se att snabbhet att sätta ett toppankare (som nämndes i ursprungsfrågan) kan göra det säkrare.Mezzner; sa:Snabbhet och enkelhet är ju också en säkerhetsbefrämjande faktor.
Ganska rätt. Men det är ganska svårt att avgöra om karbinen/slingan är skadad. Speciellt slingan som utsatts för väder och åldrande. Ett av de svårare problemen när det gäller klätterutrustning är frågan "När är det dags att pensionera utrustningen?" När upphör du att lita på grejorna? Och varför tycker du att den tidpunkten är den bästa? Om du tycker att det är dags att kasta din slinga nästa vecka, skulle du fortfarande bygga ett toppankare med endast denna slinga idag (utan att dubblera)?_Erik_; sa:Man måste lita på prylarna...
Men annars skulle det ju spåra ur om man håller på att dubblera överallt. Karbinen/slingan håller om den inte är skadad så måste man tänka.
Jag förespråkar fortfarande att med mycket få undantag så är det praktiskt och lämpligt att köra med "enpunktsfel får inte ha katastrofala konsekvenser". Denna 'regel' har två väldans bra fördelar:
(1) Man dör inte om en sak går sönder
(2) 'Regeln' är väldigt enkel och man behöver aldrig minnas att i det här fallet ska jag göra si, men ifall det ser ut så här så ska jag göra så och om det sitter en bult där så kan jag avstå från dubblering och ...