Topprepssäkring

topprepssäkring (nybörjare)

hej!
jag klättrar med några vänner här hemma på mörkberget och undrar hur pass säkert det är med en topprepssäkring i en stabil tall (den är i rätt ålder o rätt bastant) vi använder två par slingor med 2 karbiner i som vi fäster ett tubband (1,5kN) i. Sen är det två till karbiner som vi fäster repet i i änden av tubbandet. säkert?

jag känner mig själv lite osäker på det här då det är första året jag klättrar. Vi använder också tubband när vi säkrar där och då undrar jag hur det inverkar på säkerheten. vi har oftast bara en knut på bandet för att fixera repets karbiner samt att knyta ihop ändarna förstås.

tacksam för svar.
[Ändrat av PeAC 2002-07-15 kl 21:30]

Svårt att svara på, då jag inte förstog riktigt hur ni satt ihop ankaret.
Men varför så många slingor och karbiner?
Det räcker med en lång slinga (ell. cordelette) och en skruvkarbin, se bara till att slingan är tillräckligt lång, så att vinkeln mellan slingans ändar inte blir för stor (aldrig över 60 grader)

Men jag hoppas innerligt att du menar att tubbandet har en hållfasthet på 15 kN inte 1.5 kN
Annars är det lite väl vågat =)
[Ändrat av Pigge2 2002-07-16 kl 12:43]

en liten förklaring

ska försöka visa med en textad bild :)

TRÄD - 2slingpar - 2karbiner - 1tubband - 2karbiner - rep

använder dubbletter då jag fick reda på att det blir mycket säkrare så ifall en av karbinerna går sönder så sitter den andra kvar, likadant med slingorna, går en sönder, en kvar. simpelt

Vilken tall då?

För mig känns det som om det är overkill med dubbla slingor och dubbla karbiner. Enkla slingor och skruvkarbiner räcker fullt väl, speciellt när man bara toppsäkrar. Om ni inte har väldigt mycket slack i topprepet blir det ju inga fall att tala om och då kommer toppankaret bara att utsättas för krafter som maximalt handlar om lite drygt dubbla kroppsvikten. Litar man inte på enkla slingor i det läget kanske klättring inte är rätt sport...;-)
Kom ihåg också att om du har en slinga av band som håller 15 kN enkelt så kommer en rundslinga att hålla för det dubbla eftersom halva belastningen går i vardera "benet" av slingan.
I praktiken händer det knappast att det är utrustningen som går sönder vid topprepsklättring. Om det händer något beror det nog oftast på att själva förankringen är dålig (eller att andremannen är slö).
Därför är det mer intressant att veta vad det är för en tall du säkrar i, speciellt för mig som har haft Mörkberget som mitt hemmaberg i åtskilliga år på 80-talet. Vilken led sitter tallen ovanför?

Re: Vilken tall då?

pecall; sa:
"För mig känns det som om det är overkill med dubbla slingor och dubbla karbiner. Enkla slingor och skruvkarbiner räcker fullt väl, speciellt när man bara toppsäkrar..."

Jag har oxå funderat runt det där; jag betvivlar inte att draghållfastheten i slingan är tillräcklig, men om man inte har vaderat hela berget mellan säkringspunkten och karbinen som repet löper genom så finns det ju alltid en risk för gnag på repet? Vilket t.o.m. emellanåt får mig att lägga en extra slinga till 'repkarbinen', fatsän jag oftast gör topprepssäkringen med 11 mm statiskt rep - det känns lixom osäkert med bara en slinga/rep till karbinen, även om jag har tre kilar eller en stöddig tall att säkra i. "vad händer om knuten ovan karbinen gnags av..?" Är det fullkomligt överflödigt?

/Per

Re: Vilken tall då?

pecall; sa:
Därför är det mer intressant att veta vad det är för en tall du säkrar i, speciellt för mig som har haft Mörkberget som mitt hemmaberg i åtskilliga år på 80-talet. Vilken led sitter tallen ovanför?

aha, det är du som grundat en hel del leder där. jo den sitter till höger om FamiljeFaderns firningsankare (delad med tre leder) på Vildmarksväggen samt rakt ovanför Ungkarlsliv på samma vägg. rätt grov tall ungefär 6-10 från varandra på samma nivå ungefär.

jag har en liten fråga till dig som graderat lederna, vad grundar ni svårigheterna på?

Re: Re: Vilken tall då?

fson; sa:
men om man inte har vaderat hela berget mellan säkringspunkten och karbinen som repet löper genom så finns det ju alltid en risk för gnag på repet? /Per

Jag menar givetvis gnag på slingan (eller i mitt fall då det statiska repet) som löper 'över kanten' från säkringspunkten till 'repkarbinen'.

fson; sa:
Jag har oxå funderat runt det där; jag betvivlar inte att draghållfastheten i slingan är tillräcklig, men om man inte har vaderat hela berget mellan säkringspunkten och karbinen som repet löper genom så finns det ju alltid en risk för gnag på repet? Vilket t.o.m. emellanåt får mig att lägga en extra slinga till 'repkarbinen', fatsän jag oftast gör topprepssäkringen med 11 mm statiskt rep - det känns lixom osäkert med bara en slinga/rep till karbinen, även om jag har tre kilar eller en stöddig tall att säkra i. "vad händer om knuten ovan karbinen gnags av..?" Är det fullkomligt överflödigt?

/Per

Det beror ju på hur kanten ser ut. En mjuk och fin kant är nog inget problem, men om kanten ser aggressiv ut bör man vaddera den. Fast så där värst mycket "gnag" brukar det inte bli, tycker jag, för slingorna är ju helt statiska. Det gnag som kan bli är vid pendlingar. Då får man vaddera eller styra upp den del av topprepet som går till klättraren med mellansäkringar.

Trist

Tråkigt att se att en så erfaren klättrare som Per Calleberg rekommenderar nybörjare att bara använda en slinga/karbin, har själv varit med om när en slinga gått av vid nötning(förvisso bara vid nerfirning, men ändå). Är darför djävligt glad över att jag och mina klättervänner inte lyssnar på sådana dumheter. Då hade en oss varit döda idag... Hoppas att du fortsätter att använda dubbla slingor när du gör dina toppreps ankare.

Varför stressa och snåla

jimpaz; sa:
Tråkigt att se att en så erfaren klättrare som Per Calleberg rekommenderar nybörjare att bara använda en slinga/karbin, har själv varit med om när en slinga gått av vid nötning(förvisso bara vid nerfirning, men ändå). Är darför djävligt glad över att jag och mina klättervänner inte lyssnar på sådana dumheter. Då hade en oss varit döda idag... Hoppas att du fortsätter att använda dubbla slingor när du gör dina toppreps ankare.

Håller helt med Jimmy. Olyckor händer oftast när man tror att man är säker.
Jag kan tänka mig att man om man måste fira flera replängder inte har råd att "donera" utrustning till klippan, men när man topprepsklättrar kan man väl kosta på sig att sätta upp åtminstone ett tvåpunktsankare. Det kostar inte så fruktansvärt mycket i tid och pengar.

PeAC; sa:
aha, det är du som grundat en hel del leder där. jo den sitter till höger om FamiljeFaderns firningsankare (delad med tre leder) på Vildmarksväggen samt rakt ovanför Ungkarlsliv på samma vägg. rätt grov tall ungefär 6-10 från varandra på samma nivå ungefär.

jag har en liten fråga till dig som graderat lederna, vad grundar ni svårigheterna på?

OK, tallarna först. Den som sitter ovanför Ungkarlsliv är ju biffig så den vore konstigt om den inte höll. När vi sommaren 1986 rensade Ungkarlsliv och Monty Pythons dansande tänder (Haralds spricka) hängde vi två personer i den samtidigt. Däremot är jag osäker på vilken tall du menar till höger om Familjefaderns firningsankare. Direkt till höger om den sitter, såvitt jag minns, en liten skittall, kanske 15 cm i diameter. Den är det tveksamt om man ska säkra i, men om man trots allt gör det blir den ju inte säkrare för att man har dubbla slingor i den. Fast jag tror nog att du menar en annan tall, högre upp.

Sedan kan vi ta frågan om gradering av svårigheterna. Svårighetsgraderingen i Sverige är en kruxgradering, dvs man graderar efter ledens svåraste passage. Det gör att graderingen ibland kan kännas lite konstig, för en fyraled med ett sexakrux kommer att graderas lika som en sexaled där vartenda move är av samma grad.

Däremot är det en missuppfattning att det är jag eller vi som gjort förstabestigningen som sätter graden en gång för alla. Så är det inte. Förstabestigaren sätter en grad som han eller hon tycker verkar vettig, men den kan alltid ändras om de flesta andra som klättrar leden har en annan uppfattning om vilken grad leden ska ha. Så är det t.ex. med Zig-zag på Mörkberget. När den gjordes 1982 eller 1983 fick den graden 5+. Det är ju helt fel! Den är åtminstone en sexa eller möjligen till och med en 6+. Jag tror att jag har ändrat det i nätföraren som finns på Utsidan.

Trist att jag var otydlig

jimpaz; sa:

Ja, det kanske framstod som att det var det jag sa, men då ber jag om ursäkt för att jag var otydlig.
Det var två saker jag ville få fram:

1) Om själva förankringspunkten (trädet) är dålig blir den inte säkrare för att man använder dubbla slingor.

2) Man måste använda sitt eget omdöme. Om ankaret sitter så att slingorna hänger fritt räcker det med en slinga. Ligger slingan över en kant som är mjuk och rundad räcker det i allmänhet också med en slinga. Om däremot kanten är vass och otrevlig kan man vaddera för att skydda slingan. Man kan också använda två slingor, där den ena är backup till den andra. Men då är det bästa att göra det så att backupslingan är lite längre än den man hänger i. På så vis finns ingen större risk att den också ska nötas, utan då är den fräsch och hel om den andra skulle gå av.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg