JOgranit: Tack för ditt svar. Jag borde ha varit tydligare i mitt inlägg. Det vi efterfrågar är en klippa som man tryggt kan "vandra" upp på och därifrån bygga ankare från träd alternativt från stenformationer. Vi äger inga cammar eller kilar och saknar just nu ändå kunskapen om hur man bygger säker ankare med dessa.
Det vi är hemma och trygga i är alltså att rigga från träd eller från stenformationer så klippan ifråga måste alltså ha minst ett av dessa attribut.
Stort tack!
Det finns gott om träd på toppen av de flesta populära bohusklippor.
Däremot så är det du betraktar som 'högt' i själva verket 'lågt' med tanke på bohusberg. De flesta populära klippor är uppemot 40 meter höga (eller många av de fina i alla fall) och då blir det ju svårt att klättra topprep så som ni har tänkt er.
En variant man kan göra är att personen som säkrar sitter på toppen och säkrar, och då kan ni alltså topprepsklättra upp till 70 meter höga väggar. Egentligen är det inte så komplicerat, och har man bra träd så behöver man inte använda kammar eller kilar för att rigga det. Det kräver dock att man vet vad man gör.
I Välseröd borde ni kunna hitta några väggar med lagom höjd på för att utföra erat experiment på. Villkuddsväggen kanske går att topprepa med 70 m, men det låter jag vara osagt. Lite längre åt vänster finns det kortare väggar (dock inte stora väggen).
Galgeberget och Nordens ark är åtminstone 40 meter (om jag minns rätt). Hallinden är 60 m (denna topprepsklättrade jag själv på med ovan nämnd teknik). Brappersberget (Lyse kyrka) har inte mycket träd på toppen. Dessa är väl kanske inte de bästa alternativen.
Sitter ni och säkrar på toppen så är Nordens ark ett väldigt bra alternativ, leder i bra nivå gradmässigt, lätt att ta sig upp (som jag minns det) och riktigt fina leder.
Svaneberget går relativt lätt att ta sig upp på, men den fina leden, Bergkirstis polska, går så pass snett att ni vill lägga några mellansäkringar (friends och/eller kilar) för att förhindra ett sving på ett tiotal meter vid fall. Den leden är i övrigt 35m med gott om träd på toppen. Inget bra alternativ alltså.