OK. Jag är markägare, och har aldrig hittills fått frågan eller informationen från någon som återkommande besöker marken för att plocka bär, eller gå på den till något fiskevatten.
Jag skulle f ö bli helt perplex om det skedde, och inser faktiskt inte nyttan med det heller.
(Fisket är dock noggrant reglerat,och lovligt för markägare och fiskekortsinnehavare. Kontrollen i det aktuella området är ganska bristfällig, men jag ser ingen anledning att inte tillämpa gällande lagar och regler för tjyvfiskare. Men där är ju också lagarna sådana.)
Om jag bodde så till att jag såg klättrare, komma till en klippa på min mark och de passerar nära där jag bor eller befinner mig så skulle jag tycka att det vore trevligt eller lite lagom rimligt ifall man växlar några ord om man möts - kanske särskilt om klättrarna kan förstå att det är jag som är markägare. Om de inte hejade när man möttes i skogen, skulle jag kanske tycka att de var blyga eller en samling drumlar, men det tycker jag ju om folk som inte hejar när jag möter dem på annans mark också. Och det beror ju lite på om man befinner sig i närheten av vägar och bebyggelse också - men det är ingen stor sak.