Ledsen att behöva ta upp det här eftersom toppsäkringsdebatten verkar ha legat nede ett tag nu. I alla fall, jag har inget emot att vissa toppsäkrar ute, även om det tar mer tid, med blockering av leder som följd. Men, jag tycker inte att det är särskilt trevligt att få topprep i huvudet när jag klättrar en led på kil! Senast hände det i Grönbrink, de som kastade repet blev till och med lite sura för att de fick vänta tills jag var uppe innan de kunde börja klättra..
Jag vet att de flesta "topprepare" ser sig för innan dom kastar ut rep, men till de som inte gör det: SKÄRP ER! Det är faktiskt rätt läskigt att få ett rep i huvudet när man är mitt på vägen. Speciellt för mig som nyss har börjat leda på kil..
Annars vill jag bara säga att klättring är en underbar sport och de allra flesta är trevliga och omtänksamma.
Jag vet att de flesta "topprepare" ser sig för innan dom kastar ut rep, men till de som inte gör det: SKÄRP ER! Det är faktiskt rätt läskigt att få ett rep i huvudet när man är mitt på vägen. Speciellt för mig som nyss har börjat leda på kil..
Annars vill jag bara säga att klättring är en underbar sport och de allra flesta är trevliga och omtänksamma.