Toppcyklistena.se

Västra leden

går från Kebnekaise fjällstation på 670 möh först upp på "Rullevare" /Vierramvare sedan ned ca 200 höjdmeter i Kaffedalen och så upp på sydtoppen ca 2100 möh så ned och upp igen på Rullevare. Därmed blir det ca 1800 meters stigning och utför samt 24 kilometers vandring innan man är tillbaka på Fjällstationen. Östra leden har bara upp respektive ned varför man sparar en stigning om ca 400 meter.

Thure

http://www.kebnekaise.nu/se/fotoalbum/vastra_leden.php
 
Keb 1992

Howdy Peter,
Long time no see.
Jo jag minns cykelturen sommaren 1992, Vilken utflyckt...... kommer speciellt ihåg hur båda hjulen knäcktes på spångarna när de fastnade mellan bräderna och vipps låg man i ljungen med skeva hjul.
Blev lite spännande i nedförsbackarna mot Abisko då båda bromsar var urkopplade......

Det var nog bättre förr......eller?

Hur som helst kan jag rekomendera en cykeltur i fjällen men som Peter sagt är nog det bekvämast att lämna hojjen på Kebne istället för att försöka bära upp den.
Även om det kan bli kul bild, förutsatt att vädret är bra den dagen .-))

För bergscykling vill jag annars rekomndera Norge. Jotunheimen och Vestlandet. Betydligt mer alpint och många toppar att utforska, Inte så långt från mellansverige och serpentinvägar.


/ Fredrik
 
går från Kebnekaise fjällstation på 670 möh först upp på "Rullevare" /Vierramvare sedan ned ca 200 höjdmeter i Kaffedalen och så upp på sydtoppen ca 2100 möh så ned och upp igen på Rullevare. Därmed blir det ca 1800 meters stigning och utför samt 24 kilometers vandring innan man är tillbaka på Fjällstationen. Östra leden har bara upp respektive ned varför man sparar en stigning om ca 400 meter.

Gotcha.jpg


Thure, försök slappna lite!
 
Howdy Peter,
Long time no see.
Jo jag minns cykelturen sommaren 1992, Vilken utflyckt...... kommer speciellt ihåg hur båda hjulen knäcktes på spångarna när de fastnade mellan bräderna och vipps låg man i ljungen med skeva hjul.
Blev lite spännande i nedförsbackarna mot Abisko då båda bromsar var urkopplade......

Det var nog bättre förr......eller?

Hur som helst kan jag rekommendera en cykeltur i fjällen men som Peter sagt är nog det bekvämast att lämna hojen på Kebne istället för att försöka bära upp den.
Även om det kan bli kul bild, förutsatt att vädret är bra den dagen .-))

För bergscykling vill jag annars rekomndera Norge. Jotunheimen och Vestlandet. Betydligt mer alpint och många toppar att utforska, Inte så långt från mellansverige och serpentinvägar.


/ Fredrik

Men hallå Fredik, det var verkligen inte igår! :)
Hur är det med dig nu för tiden? Ja de där j**la spångarna, någon "fjällräven-fascist" som designat dem för att göra livet surt för oss terrängcyklister! Jag minns med fasa din nerfart utan bromsar i de där branterna. Men den mästare du va fixade du det gallant! Inte konstigt att fästen på tre par LonePeak väskor släppte. Skickar dig ett PM så kan vi väl höras!
Nu har jag aldrig påstått att pojkarna inte skall släpa upp hojarna till toppen, det vill jag understryka. Resonerar på samma sätt nu som då. Är det äventyr så är det, skall man hoja till Keb så ska de mé hela vägen! Vad skall de annars bräcka efterkommande generation i forumet mé? ;)
 
Hejsan alla långcyklister!

Tänkte marknadsföra vårt lilla projekt lite som vi ska utföra i början av augusti. Ja och två till skall cykkla och bestiga kebenekajse och sedan cykla hem. dryga 300 mil tur och retur. ni kanske sett oss i vättenrundans tidning cykla förövrigt.

Skulle höra om ni har några tips också. Vad de gäller vägar bra utrustning och övriga saker att tänka på.

Jag kommer precis hem från en liknande tur till Glitterheim i Jotunheimen. Jag hade med skidor på cykeln och gjorde en toppbestigning av Glittertind (2464 m) och en kortare tur till 2000-metersnivån på ett av bergen intill (nästa dag). Cykling: ca 175 mil (Trosa-Glitterheim t/r). Skidåkning: ca 1800 höjdmeter sammanlagt :) . Cyklingen på blöta vattenskadade grusvägar upp till Glitterheim var jobbigare än bestigningen från Glitterheim (1365 m).
 
Skidor på cykel!

http://tallabomba.blogspot.com/

Tack för en intressant reseskildring och vackra bilder! Förstår att skid-abstinensen kan bli svår om sommaren! Tar ibland löparlaggen på hojen till och från spåret. De vintrar det nu finns någon snö och då som längst till Haningeskogen. ;)
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg