Toppcyklistena.se

Hejsan alla långcyklister!

Tänkte marknadsföra vårt lilla projekt lite som vi ska utföra i början av augusti. Ja och två till skall cykkla och bestiga kebenekajse och sedan cykla hem. dryga 300 mil tur och retur. ni kanske sett oss i vättenrundans tidning cykla förövrigt.

Skulle höra om ni har några tips också. Vad de gäller vägar bra utrustning och övriga saker att tänka på. Vi ska använda oss av var sin BOB kärra som vi kommer ha all packning på.

Hoppas ni har några tips och kolla gärna vår hemsida!

Toppcyklisterna.se

Simon Johansson
 

avslutad210712

Gäst
E4:an från Piteå och upp till Töre är en 2+1 väg med mitträcke (vet inte hur långt söderut det är 2+1 väg eftersom det är ett tag sedan jag körde bil söder om Piteå) och E10:an från töre och upp till Kiruna är rätt smal så vore jag i Era kläder skulle jag välja att cykla genom inlandet istället för att hålla till nere vid kusten. 2+1 väg med mitträcke ger en väldigt smal remsa kvar att cykla på samtidigt som Ni får räkna med en hel del lastbilar som kör om Er. Förutom då vi vanliga bilister som dammar förbi Er i (minst) 110.
 
Med risk för att låta taskig, men om ni tänker igenom vad som gjorde att Norge-försöket gick åt skogen så har ni nog kommit en bra bit på väg när det gäller tips och råd. Exempel på saker som jag får ut av er redogörelse så är det jag tagit åt mig att ha ordentligt med reservdelar till cyklarna (ni har ju kärror så får plats med lite extra prylar) och att hellre köra hårt ett par dagar och ta en extra vilodag istället för jämnt lunk.
 
Ang cykla till Keb.

Cyklade MTB sträckan Kiruna-Nikkaluokta-Keb-Abisko-Riksgränsen som uppladdning inför MTB SM -92. Tycker ni skall skippa vagnen och använda väskor istället. Kör ni med MTB kan ni ju hoja ända fram till Keb. stationen. Men det är så pass stenigt och kuperat att det blir en mycket jobbigare och långsammare resa med en BOB. Packa lätt så klarar ni er med två små Ortlieb framväskor bak, Tubus pakethållare och en dagturs rygga vardera. Vill ni sedan ägna er åt fler tokigheter kan ni alltid cykla och bära hojarna sista biten upp till toppen. Bäst då att starta tidigt och ta den längre men mindre kuperade östra leden. Inte vid lunchtid som vi gjorde...;)

http://www.google.com.sv/search?hl=...=result&cd=1&q=Kebnekaise+östra+leden&spell=1

Lycka till och ha det så kul!
 
Tack

Tack för tipsen!

Du tror inte de är lite smidigare med en BOB kärra på vägen upp. tycker de är lite friare så är de enkelt att kopla av och på.

Vi kommer inte använda oss av mtb:s utan kör på cycelcrossar så får väl kolla lite på hur långt fram vi kommer. tror vi får lämna bådde kärra och cyklar och vandra lite längre kanske?

Simon

Cyklade MTB sträckan Kiruna-Nikkaluokta-Keb-Abisko-Riksgränsen som uppladdning inför MTB SM -92. Tycker ni skall skippa vagnen och använda väskor istället. Kör ni med MTB kan ni ju hoja ända fram till Keb. stationen. Men det är så pass stenigt och kuperat att det blir en mycket jobbigare och långsammare resa med en BOB. Packa lätt så klarar ni er med två små Ortlieb framväskor bak, Tubus pakethållare och en dagturs rygga vardera. Vill ni sedan ägna er åt fler tokigheter kan ni alltid cykla och bära hojarna sista biten upp till toppen. Bäst då att starta tidigt och ta den längre men mindre kuperade östra leden. Inte vid lunchtid som vi gjorde...;)

http://www.google.com.sv/search?hl=...=result&cd=1&q=Kebnekaise+östra+leden&spell=1

Lycka till och ha det så kul!
 
Vidare mot Nordkap

Hej!
Jag ska oxå cykla till Kebnekaise, jag cyklar från Ängelholm i skåne den 1 Augusti, därefter drar jag vidare mot Nordkap, beräknat till 269 mil, räknar med att vara framme i Nordkap ca 25 Aug.
Nu till min fråga: Vad gör man med cykeln och resten av utrustningen i Nikkaluokta medans man tar sig in till fjällstationen och bestiger toppen?
Räknar med 2 övernattningar vid Keb.

Tacksam för svar
Mvh Rikard
 
STF har en stor anläggning där så börja med att fråga dem om du kan lämna saker där. Ganska troligt eftersom tusentals turister påbörjar sin vandring här varje år. Vill inte verka dryg men har någon av er pejl på området ni skall till?
 

avslutad210712

Gäst
STF har en stor anläggning där så börja med att fråga dem om du kan lämna saker där. Ganska troligt eftersom tusentals turister påbörjar sin vandring här varje år. Vill inte verka dryg men har någon av er pejl på området ni skall till?

STF har en anläggning i Kebnekaise men anläggningen i Nikkaluokta drivs i privat regi. De har säkert något förråd där du får ställa in grejorna en kortare tid mot betalning.

http://www.nikkaluokta.com/
 
Västra leden

Cyklade MTB sträckan Kiruna-Nikkaluokta-Keb-Abisko-Riksgränsen som uppladdning inför MTB SM -92. Tycker ni skall skippa vagnen och använda väskor istället. Kör ni med MTB kan ni ju hoja ända fram till Keb. stationen. Men det är så pass stenigt och kuperat att det blir en mycket jobbigare och långsammare resa med en BOB. Packa lätt så klarar ni er med två små Ortlieb framväskor bak, Tubus pakethållare och en dagturs rygga vardera. Vill ni sedan ägna er åt fler tokigheter kan ni alltid cykla och bära hojarna sista biten upp till toppen. Bäst då att starta tidigt och ta den längre men mindre kuperade östra leden. Inte vid lunchtid som vi gjorde...;)

http://www.google.com.sv/search?hl=...=result&cd=1&q=Kebnekaise+östra+leden&spell=1

Lycka till och ha det så kul!

Du menar säkert västra leden Peter.

Tror också att det går bra att cykla större delen av stigen fram till STFs Kebstation men vagn underlättar ju inte speciellt inte på spängerna.

Angående förvaring av utrustning i Nikkaluokta så hjälper säkert familjen Sarri till på lämpligt sätt. Snacka med personalen i den stora byggnaden med servering och butik.

Thure
 
Minnet sviker en gammal man. Startade i Kiruna vid 11-tiden efter att anlänt med nattåget, monterat ihop cyklarna och handlat. 10-11mil landsväg till Nik där vi stannade för vatten. Sen var det en 20km led med bitvis mycket sten kvar till Keb dit vi kom fram sent på kvällen. Med mesta av packningen på ryggen borde det fungera men cyclocross. Vill ni inte ta samma väg tillbaks och se lite av fjällen kan ni ju fortsätta den fina leden upp till Abisko alt börja där.
Västra leden skall det vara och minns jag rätt var det varken lång eller svår vandring. Tog ca 12h men det var kraftig vind och pga. av den sena starten tog det för lång tid att knalla med cyklarna fastspända på ryggen så de lämnades halvägs. Höjdskillnaden till toppen är ca 800m och förhållandena i augusti borde inte kräva full vandringsutrustning och snöskor. Vi hade cykelkläder, vindjacka, långa tajts och cykelskor så väl uppe fick vi frysa i någon timme och såg inte ett smack! Skaffa en guide, läs på och planera färdväg, packlista, hemsida osv efter detta. Snegla inte så mycket på Kropps Mt Everest expedition och kanske slipper ni även alla problem han hade med sin specialbyggda och överlastade cykelvagn.
 

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg