Med risk för att låta som räven måste jag fråga vad det är för vits att bestiga Mount Everest. Numer är ju toppen mer än något annat världens högst belägna sophög. Men vad vet jag, jag har ju bara sett det på bild. Dessa bilder väcker ingen längtan i mig.
Att de nepalesiska myndigheterna tar betalt för tillstånd för bestigning ser jag som en självklarhet, med tanke på den kapitalomsättning som berget genererar. I dagsläget är det ju så att åtskilliga icke-nepaleser känner friskt med pengar på trafiken upp till toppen. Jag tycker att det är rätt och rimligt att Nepal försöker tjäna pengar på denna "naturresurs". Sedan kan man naturligtvis diskutera hur pengarna används. Om pengarna gick till det som man tycker borde göras - räddning, förbättring av relevant infrastruktur, undanstädning av trasiga tält, tomma syrgasflaskor, högar med bajs m.m. m.m. - räcker förmodligen inte dagens avgiftsnivåer särskilt långt.
Men för den som inte vill betala: Nepal innehåller massor av toppar som är gratis att bestiga. Många av dem är dessutom fortfarande obestigna. Där snackar vi äventyr på riktigt ...