Hej.
Jag utgår från att du kommer bo nära fjällstationen.
Här är några turförslag:
1.
Jakobshöjden (1022), 3km enkel väg. samma led tillbaka.
2.
Sjöstugan - passagen mellan salsfjället och sjöhöjden - Ryvang, ca 10 km, rel. lätt, båt på vägen tillbaka (eller på vägen ut). Detta är kanske lite i längsta laget om man är liten, men något problem bör det inte vara, på fjället brukar det finnas ren.
3.
En plats väl värd att besöka och som definitivt är barnvänlig är Nipfjället.
Åk ned till Idre, sväng upp mot idre fjäll och fortsätt mot Nipfjället. När ni når trädgränsen fortsätter ni 2km på en grusväg. Sommarparkering vid grusvägens ände.
Lätt promenad (15min med barn) upp på Lillnipen.
Längs grusvägen finns en punkt som kallas trollvägen, vägen upplevs luta uppåt, men frikopplar man och rullar så rullar man framåt, inte bakåt, elller omvänt om man åker åt andra hållet. Kan vara en kul synvilla, om inte annat för de lite större barnen
4.
Städjan är en annan lättillgänglig topp.
Bil till Idre, sväng upp mot Idre fjäll och fortsätt mot Gränjesåsvallen, i G.vallen nordöstra ändre finns en parkering för de som skall upp på städjan.
Uppstigningen tar gissningsvis 1,5-2 timmar om man är liten. Det är rel brant, men inga svårigheter.
5.
Topptur upp på Djupsøberget (eller båthusberget, minns inte namnet) i norge, nära elgå, ca 15km från grövelsjön. Parkering vid Djupsøvollen tror jag, hör med någon där ni bor.
Med tveksamhet lämplig för barn, fin utsikt vid bra väder.
6.
Åk ned och bada i femund vid Elgå (20km med bil).
Liten stenstrand men vattnet är förhållandevis varmt i Femund (16-18 grader gissar jag). Bada inte i Burusjön (vid nipfjället) tempreturen brukar ligga kring 12 grader.
Kan tänka mig att Grövelsjön är ganska kall också.
Vägen till Elgå är fantastiskt fin och väl värd att åka oberoende om man skall dit eller ej.
Om du planerar längre turer kan jag rekommendera följande:
1. Upp på Rendalssølen. Bil ca 90km, till fots ca 6-10 timmar (tur och retur).
2. Gröveljön - Hävlingen - Storrödtjärn 22km enkel tur.
övernattning eller långtur om du vill tillbaka inom en dag.
3. Grövelsjön - Svukuriset, 20-25km. övernattning. tillbaka: svukuriset - Rensøen - Ryvang - Grövelsjön.
mer kommer jag inte på.