Jag skulle nog säga att märkningen på ett spännband är tillräckligt pålitlig - om man låter det inskränka sig till att avse själva bandet. Det är närmast uppenbart att bandet i sig dessutom är kraftigt överdimensionerat (dvs inte svagaste punkten) i ett spännband. Dock krävs antagligen ett så kraftigt band för att spännare osv ska klara lasten.
På spännband tror jag dock att man ska ha klart för sig att angivet värde ibland avser vad det man spänner fast på t ex flak får väga, och ibland vilken spännkraft man anses kunna uppnå, och inget av detta är ju relevant i klättersammanhanget. Alltså är det olämpligt att se på det värdet.
Som nämnts så är det förstås någorlunda funkis att använda bandet utan den rätt ointressanta spännaren. Men det är kraftigt och svårknutet, och dessutom som redan också nämnts tungt att bära med sig.
Laster som anges på saker brukar dessutom antingen ange brott eller tillåten last vilket inte alls är samma sak, och det som anges på klättergrejer är ju ett värde i enlighet med en norm just för klättring - där man tagit hänsyn till rimliga omständigheter.
Båtkarbiner från Biltema (eller Watski, skitsamma) är klart olämpliga. Det finns dock gott om sådan som faktiskt också är märkta med en alldeles för låg last, direkt på hårdvaran eller förpackningen. Rostfria "wiregrind-karbiner" för båtar har jag haft, just till båten, och de har inte alltid hållit för förtöjning i hård vind, vilket är förvånande med tanke på dimensionerna, men då har det faktiskt också varit så att lasten som angivits för dem varit några hundra kilo på dem.
Om man när någorlunda insatt i dimensionering osv, så tycker jag dock att väl märkta grejer som snabblänka och schacklar, som då kan vara märkta enligt lyftdonsnormer, är pålitliga. Men det känns nog som att man ska veta vad man håller på med, och det gör man nog bara om man har rätt formell bakgrund och kanske helst rätt professionell anknytning också. Just detta med angivna laster är faktiskt rätt lurigt, eftersom det ofta menas rätt olika saker med de kg eller N som anges.