Topo Finland

Marineas nämner tiotusendelar. kan de verkligen ha gjort kartor baserade på den upplösningen? Det vore häftigt. En ymeren (förstår inte)...

Finsk Garminkarta

Jag har köpt en finsk Garminkarta, men det var inte lätt

http://www.garmin.com/cartography/mpc hittade jag länken till http://www.eratukku.fi/garmin/index.html även om länken på Garmins web-sida är felaktig.

För på dagen 2 månader sedan skrev jag ett mail till den Finska firman på min bästa engelska, och frågade hur jag skulle göra för att köpa en CD och få den till Sverige, men än har jag inte fått något svar.

Så strax innan semestern tog jag kontakt med en invandrad finländare som hjälpte mig översätta web-sidan. Web-sidan har uppdaterats rejält sedan dess så nu står det mycket mer, men det mesta på finska är fullständigt obegripligt för mig. Mina kunskaper sträcker sig till CD, GPS, Euro, Soumi och kartta.

Min bekant ringde till firman Finland och skulle beställa en CD, men dom ville ha ”GPS unit id” för att sälja kartan, så det blev några samtal fram och tillbaka innan beställningen var gjord. Han beställde CD:n till sin sommaradress i Finland. Så efter semestern fick jag min CD.

Installationen var på finska så det krävdes några samtal till för lite översättning, men kartan använder MapSource och installationsprogrammet kände av att jag redan hade MapSource installerat, så allt gick så småningom bra. Men utan hjälp av min bekant från Finland hade jag fått ännu större problem.

Några ord som kan vara bra att kunna när man installerar kartan är
Peruuta --> Backa
Seuraava --> Nästa

Tuuista --> Lokalisera (kolla att koden är rätt)

Hyväksyn --> Ja (?) Nästa aktiveras
En Hyväksy--> Nej (?) Nästa släcks

Firman på http://www.marinea.fi/kauppa/products.php?p=3f8082 har jag ingen erfarenhet av, men täckningsområdena verkar vara större av bilden att döma, men jag begriper fortfarande inte mycket av det som står finska.

Per Brune

Ringde till Marinea. Det fick bli på engelska, Helsingfors är inte tvåspråkigt längre...

Marines kartor är gjorda i samarbete med det finska lantmäteret och består av 6 CD skivor som säljs för 149 euro styck inkl. moms.

De fem södra delarna är byggda på kartmaterial 1/10 000 alt 1/20 000, medan den norra sjätte CD'n är baserad på 1/50 000 kartan.

Dom kräver inte UNit ID numret vid försäljning (vilket inte heller borde behövas om det är en normal mapsource topo installation eftersom installationen sköter det). Kartorna sades vara vanliga mapsourcekompatibla, dvs man kan föra över waypoints och tracks mellan PC och GPS och man kan ha real time navigation. De funkar också på iQue.

VAd gäller kartan från eratukku så sade sagesmannen att det har varit en del fula trick på den kanten och det var märkligt att garmins kartografisida refererar till dem. De är gjorda på material som kommer via GENI Map som ju är en stor karttillverkare i finland (men ursprungsmaterialet torde vara från fi lm ändå)

Vidare sades dessa andra kartor vara mindre mapsourcekompatibla.

Vårt samtal avslutades med att vi var överens om att det kunde vara en bra idé att ha lite info på engelska på siten.

Det ovanliga är att man får full topotäckning med vektorkartor i ett land innan det finns full täckning på vektoriserade vägkartor från Navteq. TeleAtlas tror jag redan har täckning, men ej säker.

[Ändrat av jonasolof 2004-08-30 kl 10:27]

Försökte redigera inlägget, redigeringsrutran kom upp men när jag skickade dök det aldrig upp. Så:

Webshoppen är till för inhemskt bruk eftersom fraktkostnaderna utgår från detta. Ska man beställa från utlandet kan man maila order och ange kreditkortsdata inkl säkerhetskoden på baksidan, Säkrare per fax. ändå säkrare om man ringer in en del av infon till ansvarig person efter fax.

Man torde kunna förskottsbetala via internetbank också. Eurpean payment brukar vara avgiftsfritt, åtminstone om transaktionen görs i euro.

PS Finland använder enl uppgift olika datum för topokartor, ett för Lappland och ett för den södra delen. Överföring till WGS 84 pågår. VEktorkartan är i WGS84.

Koder

Missade lite i mitt förra inlägg om kartan från http://www.eratukku.fi/garmin/index.html

Det är 2 koder (klisterlappar på fodralet) som ska matas in vid installation, varav den ena nog genererades av försäljaren med hjälp av mitt ”GPS unit id”. Ungefär som för Friluftskartan fast där används GPSens serienummer och genereringen av kod nummer 2 sker online på Internet .

Per Brune

erätukku vs marinea

för att tidigare inte funnits någon ordentlig karta över finland, så utkommer två topografiska kartor nästan på samma gång!! Julafton eller ?!

köpte min karta i juli från erätukku tack vare att dom även har med djup kurvor och större farleder på sin karta (bor söder om vasa och färdas både på land och vatten). Sökte länge efter en jämförelse av de två kartorna och hittade för någon dag sedan följande länk på ett gpsforum (på finska) där det även fins lite bilder.

http://mekri.joensuu.fi/alpo/gps/vertailu.htm

http://forums.groundspeak.com/GC/index.php?showtopic=61755

/Janne

Här verkar ju Erätukku lite fuillständigare. Om jag förstår saken rätt så kan man också använda "Declutter" och rensa bilden en del. På Erätukkus karta finns exempelvis hus (talo) som kan tas bort - till skillnad från svenska Friluftskartan som är nedlusad med hussymboler och ordet hus.
Frågor:

Hur är det med överföring av waypoints och spår?
Är det någon fördel med att Marineas skulle vara baserad på¨tiotusendelar och tjugotusendelar?

Kan du sammanfatta några plus och minus med de olika produkterna? Paljon sanaa - väldigt mycket finska ord även om man en gång gått en ABF kurs i finska.

Jonas

Har nu fått tillfälle att pröva en img fil över Kökar i min iQue. Denna är från Erätukku. Resultatet är mycket bra, mycket bättre än Friluftskartan och den belgiska topokartan. Framför allt så är vektoriseringen mycket nogrant gjord, det är inte kantigt. Först under skala 1/5000 signalerar skärmen overzoom men även vid 1/3000 (högsta möjliga upplösning) ser skärmen bra ut. Vidare så är bilden på IQue mkt bättre än i MapEdit.

Det som är grönt i MapEdit är blekt gult i iQue. Några skogsblaffor syns inte till. Labeltexten är på finska även på Åland... texten är liten och tydlig med bra typografi och stör inte.

Kort sagt den bästa vektoriserade topokarta för Garmin jag sett.

PS IQue info: För att hitta den lilla kartan byter jag först location med baskartan med lat/long grid och siffror synligt och flyttar loaction till Åland. Sen stoppar jag i ett annat kort där jag bara lagt denna fil som GMAPSUPP i GARMINfoldern. Gjorde detta via kortläsare. Obs att det kan bli dubbla suffix. Det räcker om man döper filen till GMAPSUPP i kotläsaren, den verkar få rätt suffix av sig själv (IMG bör det nog vara med stora bokstäver). Lat long för filen framgår av MapEdit så man kan leta sig fram i iQuen via rutnätet alt via baskartans info. Baskartans upplösning räcker i o f sig för att hitta.

Lyckans ostar dom där finnarna! Oikea Hyvää!

Har ännu bara använt mig av mapsource vid själva överföringen, kanske för att det fungerat problemfritt. Kart överföringen fungerar för övrigt på samma sätt som bluechart med olika områden.

Känner inte allt för väl till marineas karta, men på erätukkus karta har jag, till min förvånad, ännu inte funnit en enda avvikelse.
Det som kunde vara aningen tydligare är färgsättningen, och någon vidare sök funktion finns inte utom på de större städerna, men det är ju klart.. alltid hittar man någonting att förbättra.

erätukkus karta är aningen dyrare om man ser till pris/ytareal, men ser ut att vara aningen detaljrikare och det framför allt på vatten.

Men min finska är tyvärr inte så bra att jag vågar på någon vidare sammanfattning.

Finska är svårt

Det är tur att det finns många invandrade finländare i Sverige, så man kan få hjälp med språket. För som infödd svensk består mitt finska ordförråd av 4 ord + CD, GPS och Euro.

Per Brune

Mitt inlägg sist i denna tråd på http://www.pdastreet.com ique-forum innehåller skärmdumpar från finsk, belgisk och svensk topo i skala 1/20 000 och 1/5000.

Vänta tills bilden kommit in ordentlitg och klicka på expand image symbolen i nedre högra hörnet för bästa kvalitet.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Garmin Topo Sweden 7 PRO Navigering 4
vermi TOPO Sweden v6 PRO Navigering 3
fson Typa om TOPO v5 PRO till Forerunner 945? Navigering 9
jevenstr Gammel Topo Sweden Omr 1 Norrbotten Ønskes Navigering 0
errbe Garmin DEZL 770 gillar inte topo-karta Navigering 7
jonasbjork Kvaliteten på Garmins TOPO Sverige v5 PRO ? Navigering 8
kindla Kan man importera den nu öppna Topo-kartan till macen? Navigering 5
venjans Garmin Friluftskarta Topo V3 - fel höjdkurver? Navigering 5
koskenkorva Hjälp med triton 2000, Topo Sweden + Navigering 0
koskenkorva Geocacha med Triton 2000 + Topo Sweden +? Navigering 6
niking Topo+ finns nu även för Garmin Navigering 1
HMR Nya TYP-filer till Norsk Topo Pro CD01 - CD20 Navigering 0
rascar Garmin vs Magellan / FriPro vs Topo+ Navigering 2
ehn Topo Sweden vs Topo Sweden Plus? Navigering 1
apfaktor Topo+ kartor till Magellan XL Navigering 3
Zuma62 Topo Sweden+ Navigering 1
pata66 Topo Sweden Plus kartan för magellan ??? Navigering 2
PerÅkeM Explorist XL och Topo Sweden Plus, bearbeta i datorn Navigering 2
nikk Topo Sweden plus Vs Friluftskartan Pro Navigering 26
fswede Magellan topo sweden Navigering 4
Püttan GPS Topo 1 Alpes Navigering 0
Inuyasha Mapsend Topo Sweden Navigering 3
l0pht Magellan topo Sweden Navigering 4
jonasolof US 1/24k topo maps på iQue Navigering 6
ehn Delorme Topo - finns det nåt liknande för Europa? Navigering 3
Johan123 Karttjänst liknande Lantmäteriets KSO för Finland? Navigering 3
Byerum kart-Kort för GPS:n Finland Navigering 2
brando skärgårds GPS för Åland-Finland Navigering 8
spiff74 Friluftskartan eller motsvarande för Finland? Navigering 18
jonasolof MapSend Streets Etc Finland Navigering 0

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg