Tomahawk

Var kan man hitta/ köpa tomahawk? Hittar bara SOG's tactical och Cold steels vietnam tomahawk och ingen av dom faller mig i smaken precis. Vill ha nån som liknar de gamla "äkta"

Kommer ni på något så bara skriv!

mvh

googla
tomahawk soapstone
eller något liknande. Det ska väll varit soapstone de ursprungligen ofta gjordes i? (Vad nu soapstone blir på svenska?)

Soapstone är täljsten

Men då snackar vi tidiga tomahawker för rituellt bruk, täljsten är så mjukt (2 på Mohs scale, du kan skrapa den med en fingernagel;-) och att de skulle ha en användning i friluftsliv tror jag inte riktigt på...

Nej jag röstar för Gränsfors deras French trading axe är den som känns mer tradiionell
frenchtradeaxe.jpg

British trading axe ser mer generell ut
britishtradeaxe.jpg

Och påminner i mycket om en svensk enhands vikingayxa för hantverk.

Det trevliga med dessa två yxor är att de är skaftas 'underifrån' på ett koniskt skaft och kan då smidigt transporteras utan skaft och skaftas genom att låta yxbladet 'glida' på nedifrån, och hålls på plats genom att de trycks mot det koniska skaftet. Du kan då ha två olika skaftlängder, mycket praktiskt vid husbygge och byta den dyra delen när du vill ha mer/mindre sving;-)

Om detta är ett vanligt sätt att skafta en tomahawk har jag ingen aning om, men det är definitivt vikingatida.

Men då snackar vi tidiga tomahawker för rituellt bruk, täljsten är så mjukt (2 på Mohs scale, du kan skrapa den med en fingernagel;-) och att de skulle ha en användning i friluftsliv tror jag inte riktigt på...

Nej jag röstar för Gränsfors deras French trading axe är den som känns mer tradiionell
frenchtradeaxe.jpg

British trading axe ser mer generell ut
britishtradeaxe.jpg

Och påminner i mycket om en svensk enhands vikingayxa för hantverk.

Det trevliga med dessa två yxor är att de är skaftas 'underifrån' på ett koniskt skaft och kan då smidigt transporteras utan skaft och skaftas genom att låta yxbladet 'glida' på nedifrån, och hålls på plats genom att de trycks mot det koniska skaftet. Du kan då ha två olika skaftlängder, mycket praktiskt vid husbygge och byta den dyra delen när du vill ha mer/mindre sving;-)

Om detta är ett vanligt sätt att skafta en tomahawk har jag ingen aning om, men det är definitivt vikingatida.

Ja om han menar att han vill ha en liten smidig friluftsyxa så.
Jag fattade det som att han ville ha en historisk tomahawke. Konstruktionen med ett skärande metallhuvud som var så billig och robust att man kunde kosta på sig att använda den i krigiska situationer är väll inte så gammal. I nordamerikan kom den väll till och med som en handelsvara med dom vita till en början?

tack för svar, helst skulle jag vilja hitta en som ser ut som cold steels pipe hawk eller trail hawk..

Bilagor

• csstoreonline_2106_1885104.jpg
    csstoreonline_2106_1885104.jpg
    27.4 KB · Visningar: 2,334
  • csstoreonline_2111_1104501.gif
    csstoreonline_2111_1104501.gif
    6.5 KB · Visningar: 2,653
Kanske en dum fråga, men vad är fördelen med en sådan där framför en vanlif friluftsyxa?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg