Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tomahawk
- Trådstartare Sten-Olle
- Start datum
www.gransfors.se ?? French och British Trade Axe är 2 kopior av "gamla" yxor.
Soapstone är täljsten
Men då snackar vi tidiga tomahawker för rituellt bruk, täljsten är så mjukt (2 på Mohs scale, du kan skrapa den med en fingernagel;-) och att de skulle ha en användning i friluftsliv tror jag inte riktigt på...
Nej jag röstar för Gränsfors deras French trading axe är den som känns mer tradiionell
British trading axe ser mer generell ut
Och påminner i mycket om en svensk enhands vikingayxa för hantverk.
Det trevliga med dessa två yxor är att de är skaftas 'underifrån' på ett koniskt skaft och kan då smidigt transporteras utan skaft och skaftas genom att låta yxbladet 'glida' på nedifrån, och hålls på plats genom att de trycks mot det koniska skaftet. Du kan då ha två olika skaftlängder, mycket praktiskt vid husbygge och byta den dyra delen när du vill ha mer/mindre sving;-)
Om detta är ett vanligt sätt att skafta en tomahawk har jag ingen aning om, men det är definitivt vikingatida.
Men då snackar vi tidiga tomahawker för rituellt bruk, täljsten är så mjukt (2 på Mohs scale, du kan skrapa den med en fingernagel;-) och att de skulle ha en användning i friluftsliv tror jag inte riktigt på...
Nej jag röstar för Gränsfors deras French trading axe är den som känns mer tradiionell
Det trevliga med dessa två yxor är att de är skaftas 'underifrån' på ett koniskt skaft och kan då smidigt transporteras utan skaft och skaftas genom att låta yxbladet 'glida' på nedifrån, och hålls på plats genom att de trycks mot det koniska skaftet. Du kan då ha två olika skaftlängder, mycket praktiskt vid husbygge och byta den dyra delen när du vill ha mer/mindre sving;-)
Om detta är ett vanligt sätt att skafta en tomahawk har jag ingen aning om, men det är definitivt vikingatida.
Estwing
Camper´s Axe (Long handle):
Ugh
Camper´s Axe (Long handle):
Ugh
Ja om han menar att han vill ha en liten smidig friluftsyxa så.
Jag fattade det som att han ville ha en historisk tomahawke. Konstruktionen med ett skärande metallhuvud som var så billig och robust att man kunde kosta på sig att använda den i krigiska situationer är väll inte så gammal. I nordamerikan kom den väll till och med som en handelsvara med dom vita till en början?
Jag har en sån här på väg hem.
http://www.crazycrow.com/mm5/mercha...t_Code=4934-123-044&Category_Code=842-100-000
Dom här har fina oxå. http://www.redaviscompany.com/edgedweapons.html
Seved
http://www.crazycrow.com/mm5/mercha...t_Code=4934-123-044&Category_Code=842-100-000
Dom här har fina oxå. http://www.redaviscompany.com/edgedweapons.html
Seved
Ja tomahawker har alltid fashinerat mej. Dom är smäckra o fina.
Seved
Värt att lägga upp i sortimentet då med andra ord.
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg