Tom Cruise ska bestiga Mount Everest

Så här sa han om klätterscenerna i nya Mission impossible:

"I do it because it's fun. I'm not a great mountain climber but things like that excite me. I think a lot of people are going to think that stuff is special effects, but it's not. I'm on the mountain. Throughout the fight scenes, when things come dangerously close, that's all real," he says.

Han verkar iallafall inte vara någon fegis, om man ska tro honom själv.
 
Jag unnar honom lycka till på Everest, och är naturligtvis avundsjuk. Dock måste jag säga att de klätterscener jag sett med honom i nån M I-film (vet inte vilken), var allt annat än trovärdiga.

Han gjorde några "traversdynos" som var patetiskt overkliga. Fast det hade väl nån kunna klippt bort - det var ju inte TC´s fel att de kom med, antar jag.
 
Tom Cruise i Himalaya

Om vädret är som det skall vara vid en bestigning av Mount Everest, så finns nog förutsättningarna. Han får nog den hjälp han behöver, såvida inte tidsschemat spricker. Jag gissar att han inte är där för att huvudsakligen bestiga berget "M E".. Pengar saknas då inte...
//
 
Kändisar på höga berg

Vilka kändisar har varit uppe på Everest (eller andra åttatusenmeterstoppar)? Bortsett från just äventyrskändisar alltså.

Sandy Pittman räknas inte!
 
Skådisar på Everest.

Brian Blessed var väl i alla fall en av de mer omskrivna. Inte så välbekant för många svenskar, men är en relativt känd Engelsk skådis. Vad som var anmärkningsvärt var att kameramannen Dickinson, som inte hade några planer på att nå toppen från början tog sig upp. Att han sedan inte hade några som helst klättererfarenhet (mer en ett misslyckat försök på Ben Nevis eller Snowdon, minns inte vilket av dem) var än mer anmärkningsvärt. Dessutom var det nordsidan han klättrade.
Det kan tilläggas att Brian Blessed inte lyckades.
 
Sandy Hill Pittman, under den ödesdigra bestigningen 1996. Hon var visserligen inte en fullständig nybörjare i bergen men började sin karriär som redaktör på modetidning och var kändis i New York-societeten.

Johannes
 
1. Vad är hon känd för?

2. Har hon själv äggstockscancer?

Hursomhelst verkar hon vara en person som knappast behöver bli uppdragen av en guide på något högt berg.
 
Re: Skådisar på Everest.

¤Corax¤; sa:
Att han sedan inte hade några som helst klättererfarenhet (mer en ett misslyckat försök på Ben Nevis eller Snowdon

Låter sjukt att han kanske skulle ha haft ett misslyckat försök på snowdon. Det är ju väldigt lätt att bestiga (gjorde det år 2000). Det krävs ju ingenting för att ta sig upp på den toppen.
 
<i>Låter sjukt att han kanske skulle ha haft ett misslyckat försök på snowdon. Det är ju väldigt lätt att bestiga (gjorde det år 2000). Det krävs ju ingenting för att ta sig upp på den toppen.</i>

Jag blev nyfiken på svaret själv, så jag var tvungen att kolla i boken :)
Matt Dickinson var på väg till Ben Nevis liftandes, fick ingen vettig lift, satsade på Snowdon istället. Hade uselt väder och kastade in handduken.
Allt detta och givetvis hela berättelsen om Matts bravader på Everest finns att läsa i boken: The Death Zone, Matt Dickinson.
http://www.randomhouse.co.uk/catalog/book.htm?command=Search&db=main.txt&eqisbndata=0099255723

Janne, som glömde att logga ut Nadine innan han skrev :)
 

Liknande trådar