Töjning hos T1 resp. T2

Halloj!
Hur mycket töjer sig Scarpas T1? Hittade ett par som satt lagom i butiken eller t o m
aning åt det mer rörliga hållet än det tighta. Provade dock med en ganska tunn strumpa. Om de tänjer sig kommer de definitivt att bli för stora i alla fall.
Priset är bra, runt 2500 kr. Kan man leva en anings för stora pjäxor eller är det bara dumsnålt?
Det finns ett par kvar (kan vara det enda paret kvar i stan för det är banne mig inte lätt att få tag på telis prylar här i Munchen). Måste bestämma mig imorgon om jag skall ha dem eller inte.

Det fanns ett par T2 också, men de var å andra sidan en aning för små. Priset bra där
också, ca 2200 kr. Min fråga blir därför om såväl T2:an också har en tendens att töja ut sig , typ minst en storlek (önsketänkande)?

/stefan

Jag vet inte!

Men eftersom dwet är brådis ska jag ge dig den information jag har. Kanske hjälper något (och om inte annat kommer ju inlägget högre på listan "nya").

Jag vet att detta med töjning av innerskor diskuterades på utsidan för rätt länge sedan och detta är väl vad jag minns typ. Hittar inte länken men har inte letat ihjäl mig...

Innerskorna töjer sig endel. Ska man ha skon till ren telisåkning är det A och O att den sitter bra och det kan därför vara en fördela att välja en sko som är något för liten.
Hur mycket skon töjer sig beror lite på storleken. På tex Scarpa är det tre storlekar på innersko för varje storlek på ytterskor. Tex storlek 8, 8,5 och 9 har samma yttersko. Naturligt är då att innerskon med storlek 8 kan töja sig mer än den med storlek 9 eftersom det så att säga finns plats för det.

Hur mycket de töjer sig räknat i storlekar har jag ingen aning om. Men en sko som är en storlek för liten med en tunn socka låter vanskligt minst sagt.

Testa den större pjäxan med rejält med strumpor.... Visst är innerskorna varma men strumpor är alltid bra! Själv har jag en tunn och en tjock socka....kanske detta förstör för telisåkningen...vad vet jag.... Men prova i alla fall...

Själv köpte jag Scarpa T3 för att ha som turpjäxa för att den är varmare än läderpjäxor. Jag tog den storleken som satt perfekt eftersom jag inte ville ha en mindre som kunde minska blodflödet. Dessutom ville jag som sagt ha rejält med strumpor.

Hoppas det blev till någon nytta....men som sagt inga egna erfarenheter utan bara svaga minnen..... :)

/Andreas

Min egen erfarenhet är att det är bättre med för litet än för stort. I alla fall när det gäller utförsåkning. Blir det alldeles för trångt går det ju att "värma ut" ett par plastpjuck.

Töjning på T1

Hallå Stefan!

Jag köpte ett par nya T1:eek:r förra säsongen, och de köpte jag lite för små. Ganska lagom för själva foten, men översta spännet kunde jag inte knäppa över huvet taget. Men de har gett med sig väldigt mycket, så nu sitter de perfekt och jag kan knappt vänta tills det blir skidväder. Mitt råd skulle alltså vara, hellre för smått än för stort. De går ut sig!

Mina T2:eek:r var på gränsen till för små med en mycket tunn strumpa när jag köpte dem. Efter en säsong så kan jag ha 2 tjocka strumpor (trots att jag satt på ett extra vristspänne) ändå känns de rymliga....De tänjer alltså ut sig en hel del.

/C

Jag köpte nya T1 förra säsongen. När jag väl lyckats pressa ner foten i dem, när jag provade dem i affären, kändes de ohyggligt små. Efter några skiddagar formade de sig dock efter foten och efter en säsongs åkande sitter de perfekt. Faktum är att jag så här i efterhand inser att jag mycket väl kunde tagit en halvstorlek mindre utan att det gjort något. De töjer sig med andra ord rätt ordentligt, uppåt en storlek skulle jag tro.

Köp inte ett par skor som du misstänker är lite stora. Det är inte meningen att man skall behöva spänna fast foten så att den domnar för att skon skall sitta ordentligt på foten.

/jh

Scarpa storlekar...

Hilsen fra Finland!
Min erfarenhet är att et helt beror på var i storlek du ligger. Det stämmer att SCarpa använder samma ytterskal i ex. intervallet 8/9 och detta innebär att om man kör T2 8,5 som jag så ska man vara beredd på att de töjer REJÄLT! Mormors-stickad-julklapps-ylle sockor kommer mao. snabbt i användning och till nytta...;-)
(Du kan f.ö. kolla skalet om du tar ut innerpjäxan och där hittar du skalstorleken instansad i plasten)

Jag har en kompis som åker T1/9 och han har inte alls haft motsvarande problem och han är inne på andra paret nu, så jag antar att detta är unikt i storlekarna 8 och 8,5. Ligger man där så ska man nog köpa MYCKET tajt för att inte halka runt i skon efter en tid. Funderar själv på att övergå till Crispi/Garmont. Nån som vet nån om detta på Cripi/Garmont sidan?
Hälsningar,
Tobbe Holmgren
Vasa, Finland

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg