TNF Stormbreak 2 (bilder)

Fem öglor i taket. Goda möjligheter att knyta torklinor, gear loft etc.

Inte tillräckligt med markpinnar. De 8 man får med räcker inte ens till att spänna fast ytterduken tillräckligt för att den inte ska ligga rätt på innertältet.

Ytterduken är av sämre kvalité och känns nästan som en presenning man köper på ö&b, och den går inte ens ända ner. Den ligger lätt en decimeter från marken.

Jag monterade upp tältet idag i lagom blåst 3-5m/s. Man måste resa innertältet först, som nästan är helt i mesh.
Det kan bli surt om det regnar. Dessutom fladdrade det ordentligt om tältet, dock bara med de 8 markpinnar man får med och som väger sanslöst mycket.
Det finns flera fästen för stormlinor och jag fick med fyra st linor av sämre kvalité och linsträckarna är inte ens värt att tala om.

Innertältet är fint fastspänt, ingen säckighet alls. Jag var inne i det med fru och två barn och jag kunde nästan sitta bekvämt längst ut mot kanten.
Taket är högt nästan överallt.

Jag köpte det hos XXL och priset var 1199kr.

Jag ska prova tältet imorgon i troligtvis regn, natt och förmiddag. Jag återkommer med resultat.

6t0fif.jpg

Hejsan,

TNF gör bra tält och du kommer säkert bli hur nöjd som helst. Jag har själv haft en VE25 och kan bara hålla med om att det är både kondensfritt och gått om utrymme i TNF geodetiska tält :)

Men jag bara måste kommentera en liten detalj. Och det är de två översta tältbågarna som bara slutar mitt i luften.....som känselspröt på en insekt ungefär - därav namnet spröt-tält. Kan någon människa förklara varför denna relativt vettlösa design har blivit så populär? Verkar ju finnas på vart och varannat tält nu för tiden. De gör ju knappt någon som helst nytta, i alla fall inte om man vill ha ett tält som klarar så höga vindlaster som möjligt. Det är ju bara bågarna som går ner till marken som kommer att ta någon last......är väl iofs lite miljöskadat efter att ha jobbat med hållfasthet i snart 20 år....

/ Stefan

Man köper inte det här tältet för att det ska klara höga vindlaster. Det här är ett tält man campar med i skogen, vid en sjö eller liknande.

Jag gillar "spröna" :), man får så skön yta inne i tältet.

Man köper inte det här tältet för att det ska klara höga vindlaster. Det här är ett tält man campar med i skogen, vid en sjö eller liknande.

Jag gillar "spröna" :), man får så skön yta inne i tältet.

Är helt grön på tält och fjäll och tänkte knata runt lite på Fulufjället i sommar och i höst. Är detta tält för simpelt för att klara det? Tänkte inte ge mig ut om det förväntas skitväder men det har ju hänt att SMHI har haft fel förr...

Är helt grön på tält och fjäll och tänkte knata runt lite på Fulufjället i sommar och i höst. Är detta tält för simpelt för att klara det? Tänkte inte ge mig ut om det förväntas skitväder men det har ju hänt att SMHI har haft fel förr...

Nej då det funkar fint så länge du undviker att tälta i hård vind. Det är inte svårt att hitta en plats som är hyfsat vindfri. Jag skulle dock inte vandra med ett 2p tält som väger 2.6kg. Köp till extra stormlinor. Jag fick inte med det i mitt tält. Det fungerar bra i ihållande regn, men hård vind ska du unvika.

Nej då det funkar fint så länge du undviker att tälta i hård vind. Det är inte svårt att hitta en plats som är hyfsat vindfri. Jag skulle dock inte vandra med ett 2p tält som väger 2.6kg. Köp till extra stormlinor. Jag fick inte med det i mitt tält. Det fungerar bra i ihållande regn, men hård vind ska du unvika.

Tack för svar! Hur mycket väger det exklusive de tunga tältpinnarna?

Eftersom det andra användningsområdet för mig är paddling är jag inne på kupoltält trots nackdelarna i vind. Väger just nu mellan detta och Marmot Tungsten 2P som verkar lättare och marginellt dyrare.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
The Crow Tnf rock 22 Bo och sova 14
monkeyboy TNF Vario 23 Bo och sova 0
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
Nahoj66 TNF Cat's Meow Bo och sova 9
välitalo TNF VE-25 Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
haiwa TNF snowshoe sovsäck Bo och sova 1
KarlK TNF - Himalaya 47 ??? Bo och sova 5
roggi TNF kilobag Bo och sova 3
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
Onedge TNF sovsäck ? Bo och sova 7
Newlin Tält TNF VE-25 Bo och sova 0
Ällen TNF-Yurt Bo och sova 1
Skeebum TNF Roadrunner 2 Bo och sova 0
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
JE TNF Tundra Bo och sova 0
Kroppe TNF Stratos tält Bo och sova 0
vargmåne TNF Blue Kazoo Bo och sova 4
pernordell TNF Boulder Bo och sova 1
DARLE TNF Corialis Bo och sova 4
nissesson TNF Chattanooga Bo och sova 1
Floot TNF Thunderhead 3D Bo och sova 0
fuxen TNF Chattanoga 3V Bo och sova 0
Egel TNF VE25 och snödrev Bo och sova 5
rolfma Hjælp! TNF VE25 Bo och sova 1
kjellgren Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF) Bo och sova 14
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Egel TNF VE25 Bo och sova 5
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
Tnf Cats meow 3D....eller??? Bo och sova 2
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
prissänkning på TNF tält Bo och sova 1
TNF Tundra 3D Bo och sova 1
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Shpongle Akut hjälp med tält!! BILDER Bo och sova 9
Oskar R. Northstars WBT 3 tält, bilder? Bo och sova 3
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
patwes Bilder Isbjörn Jan Mayen Bo och sova 8
andy69 Bilder på Alla tält..Kanonbilder Bo och sova 5
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg