TNF Stormbreak 2 (bilder)

Ett kupoltält för två personer, eller en om man vill ha lite mer utrymme.
För tälttypen rätt rymligt, med två absider samt god takhöjd. Detta tack vare två extra bågar som spänner ut lite extra längst upp. Klassat för tre säsonger. Yttre tältduken stannar en bit från marken, torde gör en del för ventilationen.

Har kompletterat med Hillebergs linsträckare samt tältpinnar.

stormbreak_2_0051.jpg

img_0773.jpg

img_0769.jpg

img_0761.jpg

img_0757.jpg

Ännu ett "spröttält"

Hejsan,

TNF gör bra tält och du kommer säkert bli hur nöjd som helst. Jag har själv haft en VE25 och kan bara hålla med om att det är både kondensfritt och gått om utrymme i TNF geodetiska tält :)

Men jag bara måste kommentera en liten detalj. Och det är de två översta tältbågarna som bara slutar mitt i luften.....som känselspröt på en insekt ungefär - därav namnet spröt-tält. Kan någon människa förklara varför denna relativt vettlösa design har blivit så populär? Verkar ju finnas på vart och varannat tält nu för tiden. De gör ju knappt någon som helst nytta, i alla fall inte om man vill ha ett tält som klarar så höga vindlaster som möjligt. Det är ju bara bågarna som går ner till marken som kommer att ta någon last......är väl iofs lite miljöskadat efter att ha jobbat med hållfasthet i snart 20 år....

/ Stefan

Det är väldigt likt TNF Rock 2. Rock 2 har inte två korta bågar upptill ytan bara en som håller ut absiderna - den gör ju ingen större nytta förutom när man öppnar och stänger absiden; för att undvika dropp in genom nätdörren.

Jag är jättenöjd med mitt Rock 2, finns ofta på reor för runt 1500 kr vilket är väldigt prisvärt. Om någon skaffar ett så byt gärna ut tältspikarna mot exempelvis Hilleberg Y-peg och skaffa ett par extra stormlinor - det har de snålat in på.

Hejsan,

TNF gör bra tält och du kommer säkert bli hur nöjd som helst. Jag har själv haft en VE25 och kan bara hålla med om att det är både kondensfritt och gått om utrymme i TNF geodetiska tält :)

Men jag bara måste kommentera en liten detalj. Och det är de två översta tältbågarna som bara slutar mitt i luften.....som känselspröt på en insekt ungefär - därav namnet spröt-tält. Kan någon människa förklara varför denna relativt vettlösa design har blivit så populär? Verkar ju finnas på vart och varannat tält nu för tiden. De gör ju knappt någon som helst nytta, i alla fall inte om man vill ha ett tält som klarar så höga vindlaster som möjligt. Det är ju bara bågarna som går ner till marken som kommer att ta någon last......är väl iofs lite miljöskadat efter att ha jobbat med hållfasthet i snart 20 år....

/ Stefan

Dem sträcker ut innertältet, rätt mycket. Gör mer än man tror för utrymmet.
Tror inte "spröten" påverkar stabilitet i vind nämnvärt.
Enda negativa är väl vikten, 2,7 kg är inte superlätt men spelar kanske mindre roll när man paddlar.

Hur stora är absiderna? Väldigt dålig information på hemsidan tycker jag. Har sökt, utan framgång.

Jag letar efter ett 2 pers kupoltält för bilcamping/paddling med mycket utrymme och högt i tak och det här verkar passa mina önskemål och billigt är det också. Om någon kan tipsa om några liknande tält blir jag väldigt tacksam!

Absiderna är ganska stora. Rymmer lätt en ryggsäck.
Upptäckte dock ett hål i golvet på mitt tält. Lämnade tillbaka och fick ett nytt där två bågsektioner inte ville gå ihop pga ett jack. Dåligt kvalité... Ledsnade och köpte ett Unna istället.

Hej,

Kapar tråden, ber om ursäkt för det. Jag funderar på att köpa ett Stormbreak tält, verkar vara ett trevligt tält. Finns på XXL.

Men jag blir lite skeptisk till kvaliten. Vattenpelare på 1200 mm, håller det tätt?
Enligt googling är duken gjord av "lightweight polyester taffeta". Är det sämre än andra dukar?

Hej,

Kapar tråden, ber om ursäkt för det. Jag funderar på att köpa ett Stormbreak tält, verkar vara ett trevligt tält. Finns på XXL.

Men jag blir lite skeptisk till kvaliten. Vattenpelare på 1200 mm, håller det tätt?
Enligt googling är duken gjord av "lightweight polyester taffeta". Är det sämre än andra dukar?

Blev själv skeptisk när jag såg att det bara var 1200mm i golvet. Tror inte det är speciellt hållbart.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Skipjack TNF Assault bivy, OR Molecule bivy, Helsport Cover Zip Bo och sova 10
Kallebalik TNF Westwind 2 - Synpunkter? Bo och sova 5
alexs Marmot Grid eller TNF Mountain 25? Bo och sova 1
The Crow Tnf rock 22 Bo och sova 14
monkeyboy TNF Vario 23 Bo och sova 0
Daddy TNF Minibus 33 eller MSR Mutha Hubba HP på fjället? Bo och sova 3
Nahoj66 TNF Cat's Meow Bo och sova 9
välitalo TNF VE-25 Bo och sova 3
John_T Finns det någon med erfarenhet av TNF Rock 22 tält... Bo och sova 0
paxel TNF VE 25 - skillnader mellan eu och us varianter Bo och sova 1
haiwa TNF snowshoe sovsäck Bo och sova 1
KarlK TNF - Himalaya 47 ??? Bo och sova 5
roggi TNF kilobag Bo och sova 3
mani3393 Sovsäck; TNF, MHW, Ajungilak? Bo och sova 0
Onedge TNF sovsäck ? Bo och sova 7
Newlin Tält TNF VE-25 Bo och sova 0
Ällen TNF-Yurt Bo och sova 1
Skeebum TNF Roadrunner 2 Bo och sova 0
niben Erfarenheter av TNF Roadrunner 2??? Bo och sova 4
JE TNF Tundra Bo och sova 0
Kroppe TNF Stratos tält Bo och sova 0
vargmåne TNF Blue Kazoo Bo och sova 4
pernordell TNF Boulder Bo och sova 1
DARLE TNF Corialis Bo och sova 4
nissesson TNF Chattanooga Bo och sova 1
Floot TNF Thunderhead 3D Bo och sova 0
fuxen TNF Chattanoga 3V Bo och sova 0
Egel TNF VE25 och snödrev Bo och sova 5
rolfma Hjælp! TNF VE25 Bo och sova 1
kjellgren Bra tvåmanstält (Hilleberg/TNF) Bo och sova 14
rlindqvi TNF Superlight sovsäck ? Bo och sova 2
Egel TNF VE25 Bo och sova 5
nurmije TNF Mountain 25 Polyester? Bo och sova 4
Någon som har praktisk erfarenhet av TNF Moutain 25? Bo och sova 11
Tnf Cats meow 3D....eller??? Bo och sova 2
Wad TNF VE-25 vs. Hilleberg Nammatj 2 GT Bo och sova 8
prissänkning på TNF tält Bo och sova 1
TNF Tundra 3D Bo och sova 1
Tält: Mt Hardwear eller TNF eller... Bo och sova 6
andy69 Lite bilder på "Nya" Helsport Fjellheimen Superlight Camp 3 Bo och sova 12
Shpongle Akut hjälp med tält!! BILDER Bo och sova 9
Oskar R. Northstars WBT 3 tält, bilder? Bo och sova 3
Glännman Satte upp mitt Berganstält idag - ett par frågor med tillhörande bilder Bo och sova 8
patwes Bilder Isbjörn Jan Mayen Bo och sova 8
andy69 Bilder på Alla tält..Kanonbilder Bo och sova 5
ala Korrekt uppsättning av tunneltält- med bilder Bo och sova 16

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg