Tjuonajokk-Sirccam

Hej! Jag och två kompisar ska upp och fiska vid Tjuonajokk. Vi tänkte först fiska några dagar vid campen för att sedan vandra upp till Sirccamforsarna. Vi ringde och frågade personalen på stationen om lite allmänna frågor och passade då även på att fråga om hur det var att gå den sträckan. Han avrådde då oss helt från att vandra det då han sa att de va nästan helt oframkomligt. Stämmer detta? Eller ville han bara att vi skulle betala båttaxi för 2100?

Nu ska man egentligen inte göra utlåtanden genom att kolla på kartor men jag gör det ändå:

Verkar vara mycket fjällbjörskog och vide = svårframkomligt. Till fots hade jag nog försökt ta en rutt via kalfjället norrom och sen gå ner till fallen den sista biten.

Tillägg: Finns en bro på kartan över vattendraget som rinner från Cuolttajavri. Förmodligen kan man då tänka sig att någon slags upptrampad stig går till den från Tjuonajåkk.

I övrigt, överensstämmer, det verkar vara en fruktansvärt dyr båttaxi som kliver in på helikopterpriser.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg