Tjockis i fjällen

Nu har jag rört på fläsket i fjällen, och det gick bra trots mer fläsk än kondis. Vi var ute i Jämtlandsjällen i 8 nätter, gick mest utanför lederna och både i dalar och uppåt. Det var en helt underbar resa!

Eftersom jag inte hittade så mycket info om det innan jag begav mig ut, tänkte jag dela med mig av mina erfarenheter för andra överviktiga som funderar på en fjällvandring. Jag har inte gjort något direkt urval i vad jag tror är relevant för andra, utan försökt skriva ned allt jag kommer på där min övervikt på något sätt påverkade vandringen. Jag skriver om något som nästan enbart är ett hinder, så det låter nog lite negativt. Det är missvisande! Se längst ned för yay eller nay på att gå som överviktig i fjällen.

Om du är kille kommer delar av det jag skrivit ned inte passa dina mandelar.


- Utöver diverse andra vandringsåkommor fick jag väldigt ont i knäna. Så pass att det var ren plåga att gå ned på knä för att ta sig in och ut ur tältet. Jag har simmat sönder mina knän tidigare, det påverkade säkert en del också.

- Det var för kallt för att sitta ute, så mat fick lagas och ätas i tältet. Det var bökigt, eftersom knäna gjorde ont om de var böjda eller i samma ställning för länge. Jag låg ned och åt några gånger för att slippa värken i knäna. Det gick bra. Det var svårare att laga maten.

- Det värsta var nog att komma ut och in ur tältet. Det gjorde riktigt ont, och ju fler dagar som gick desto värre blev det. Mot slutet gjorde det så ont att jag hade småångest inför varje gång jag skulle ut och in ur tältet.

- Ha en bra vandringspartner/s. Jag hade turen att ha en empatilös sådan, stor fördel! Någon med empati hade tyckt att det var jobbigt med mina halvkvävda skrik av smärta varje gång jag skulle in och ut ur tältet. Vandringspartner/s bör även vara införstådda med att fläsket inte enbart är för dekoration, utan att det kommer att sinka tempot en del.

- Köp vandringsstavar! Det sparade oväntat mycket på kroppen, och var även bra för balans i blockig och svårforcerad terräng. Jag tänkte lite att det skulle bli extra ansträngande med dem, att de skulle träna armarna utöver benen som tränades av vandrandet, men min upplevelse blev att den totala ansträngningen blev mindre. Jag spenderade flertalet uppförsbackar med att tänka kärleksfulla tankar om stavarna

- Var vaksam på sovsäckens omfång - provligg innan du ger dig ut. Ska du köpa en ny, mät innan så att du inte har mer mage än inneromfång.

- Är du tjej och har svårt att hitta stora kläder - titta på herrkläder. De sitter sämre än dammodell, men de sitter bättre än för små damkläder...

- Var inte rädd för att sätta saxen i kläderna. Jag hade vindjacka som blev tight att stänga om två underställströjor och en fleecetröja, jag klippte upp den i sidorna och sydde in två kilar. Fungerade utmärkt!

- Pröva att du kan stänga höftremmen på ryggsäcken, även med en massa kläder på. Jag hade några ryggsäckar att välja mellan, och remmens längd varierade kraftigt. Har man samlat mycket på just magen och har en väska med kortare rem kan det bli jobbigt. En av ryggsäckarna ratade jag för att spännet inte fungerade för mig.

- Jag var orolig för att väskan skulle bli obekväm för att höftbältet skulle vara större procent rem och mindre procent vadderade "kuddar". Det var inget jag märkte av när jag var ute.

- Jag hade däremot svårt att positionera höftbältet ordentligt. Jag hittade ingen bra lösning på det, utan gjorde lite olika under vandringens gång.

- Efter att jag gått en hel dag och knäna var trötta tyckte jag det var jobbigt att huka mig ordentligt för toalettbestyr, speciellt några dagar in i vandringen. Jag kommer absolut att prova en shewee till nästa gång.

- Dina kläder kommer att väga mer än dina slanka kamraters. Både för att det är mer tyg, och för att lättviktskläder sällan finns i större storlekar. Det går delvis att hantera genom att sy egna lättviktskläder, välj vad du vill lägga tid, pengar och energi på.

- Försök inte gå ned i vikt under vandringen! Ät det du behöver, även godis om blodsockret eller humöret är på väg nedåt.

- Vissa bäckar är en bit ned, vilket inte var kul med smärtande knän. Jag hakade fast vattenflaskans karbinhake i stavens handlovsrem och fyllde flaskan så istället för att böja mig. Det var smidigt även när det var extra kallt.

- Jag tänkte gå mycket innan vi åkte iväg, men la den mesta tiden på att försöka få ihop en vettig utrustning. Det funkade det med.

- Jag sydde egna merinounderbyxor. Det var inte så svårt. Klipp upp ett par som passar bra och använd som mall, sätt i en resår i midjan. Jag stökade inte med dubbla lager i grenen.

- Ha en bra bh. Sportbh all the way! Helst en som går att knäppa upp i ryggen, det är enklare när det är kallt.



Butker för större kläder:
http://www.decathlon.se/

Vill man titta på kläderna innan kan man gå in på den brittiska sidan. Utbudet verkar inte skilja sig mycket åt:
http://www.decathlon.co.uk

wildboars.se/
Har bland annat byxor i stora storlekar.

www.rei.com
Amerikansk sida med massivt utbud. Fraktpriser här: http://www.rei.com/help/international-shipping-rates.html

http://www.idefixteko.se/
Har bland annat merinounderställ i stora storlekar. Jag var väldigt nöjd med mitt!

http://www.pm-outdoorshop.de/index.php
Tysk sida med stort utbud. Jag köpte mina byxor härifrån, och de kom snabbt hem. Väldigt smidig sökfunktion där man kan söka efter storlek.

ebay.com
Såklart!

Märket Columbia har kläder i stora storlekar. Det verkar inte som att de större storlekarna säljs i Sverige, och många nätbutiker som säljer Columbia sänder dem inte utanför usa. De går dock att få tag på via ebay och pm-outdoorshop. Har för mig att även North Face har större storlekar som inte säljs i Sverige?


Rekommenderar jag tjockisvandring? Ja och nej.

Nej:
Om du försöker övertala någon som inte själv är så intresserad. Risken för en helvetisk upplevelse är stor.

Ja:
Om du själv vill. Det mesta praktiska går att fixa, och det mesta som är jobbigt går att bita ihop inför. Det enda jag ser som avgörande är sällskapet. Kommer de att vara ok med att du förmodligen är långsammare och mer otymplig? Kommer du vara bekväm med att sitta i valkframhävande underställ i deras sällskap? Om svaret är ja, kör hårt! Det jag skrivit om här ovan är ju bara en del av upplevelsen, en praktisk detalj bland andra att hantera. Den största delen av din upplevelse kommer precis som för alla andra vara naturen, smaken av fjällvatten direkt från bäcken, krispigt stjärnklara nätter och annat mäktigt.
 
Lärdom av detta? Undvika att bli tjock? Låter besvärligt.
Hoppas dina tips inspirerar fler att röra på fläsket.
 
Trevligt att du delar med dig av dina erfarenheter. Kul att du inte lät svårigheterna ta över handen!
Vilka erfarenheter tar du med dig till nästa gång? Kommer du förbereda dig annorlunda inför nästa gång? Lätta lite på fläsket inför nästa gång ;) Nästa fjälltur är kanske en morot för det? (med respekt för att alla inte har så lätt med viktminskning)
 
Trevligt att du delar med dig av dina erfarenheter. Kul att du inte lät svårigheterna ta över handen!
Vilka erfarenheter tar du med dig till nästa gång? Kommer du förbereda dig annorlunda inför nästa gång? Lätta lite på fläsket inför nästa gång ;) Nästa fjälltur är kanske en morot för det? (med respekt för att alla inte har så lätt med viktminskning)

Visst är det en morot! Men en lite annan fråga :) Angående det där med svårigheter så tror jag att om man klarar att fjällvandra om man hade varit normalviktig så klarar man det om man är överviktig. Det är ju alltid något som är tufft, övervikten är ju bara en annan sak som är tuff :)

Jag kommer att ändra en del i utrustningen. Jag lägger nog till en vindsäker mössa, andra stavar, bättre packpåsar.... förmodligen inget som avviker från vad de flesta gör mellan första och andra fjällvandringen. Nu lade jag väldigt mycket energi på packningen, när jag nästa gång "bara" behöver justera kanske jag kommer lägga mer tid på att övningsgå än jag gjorde inför den här gången.

Nästa gång hoppas jag det blir Sarek, så då kanske jag måste anpassa packningen lite efter det också :)
 
Om du vill slippa ont i knäna.. Så då köper du direkt MSM..

MSM tas med fördel med C-vitamin..

Själv så fick jag sjukt mjuka knän efter ett stort intag(4-5 ggr rekommenderade dosen)... Och då har jag aldrig haft problem med mina knän.. Utan detta gjorde jag mest för att exprimentera..

Finns i hälsobutiker.. Bara googla..
 
Väl skrivet, och modigt av dig att ge dig i väg. Att man inte har fart som de unga och smala, spelar ingen råll. Det är ju ingen tävling. Själv är jag en gubbe på över 60 år som blir omkört på spåret då och då.
Stavarna är ett måste, har jag märkt, eftersom jag har glasögon som gör att balanssen blir sämre. Dessutom, när man lägger staven i backen, avlastar man fötterna med några kilon eftersom armvikten ligger på staven. Blir många kilon under dan.
Med mina dåliga knän har jag samma broblem med mat i tält, om vädret tillåter så äter jag stående utanför. Annars har jag inga problem med att vandra med min 20kg:s rygga.
Själv har jag inte många kilon, 3-4, på mig, men frugan har. Skulle inte kalla henne för tjock, men överviktig.Jag var nog så rädd för hur hon skulle klara sommarens vandring. Durlingsled opp och över Vierramvarre på en och samma dag med sin 17 kg rygga (bild på albummet)
Är så stålt över henne, sisu, skulle jag kalla det.
Tack Marwyn för att du tog opp ämnet
 
Hej

Tack för all info! Har en svärmor som är överviktig och har dåliga knän. Hon säger ofta att hon så gärna skulle vilja följa med mig och barnbarnen upp i fjällen, som min "normalviktiga" och lite mer rörliga mor gör, men hänvisar till extrakolon och knän - "det kommer aldrig att gå"... Det är inte så att det är fråga om tältturer utan dagsturer från basläger (stuga/station). Nu har jag fått lite tips och kanske kan jag förklara för svärmor att det visst går, bara man har viljan och modet att våga prova. Hon har även haft lite svårt att hitta bra utekläder så tack för länkarna!

Starkt gjort att ge sig ut på vandring med extrakilon! Hör av dig om du vill ha vandringstips och idéer!

Med vänlig hälsning, Karolina
 
Skönt att se att vi är fler som dallrar runt på fjället.
Ang det där med att gå ner i vikt så gick jag ner 5 kg första turen i år, vilket jag till dax datum faktiskt hållit men efter andra turen gick jag inte ner ett gram.
Första resan var i Helags med grannar och med min 7 åriga dotter. 4 mil på 4 dagar.
Fast hon gick nog en halv mil längre, varje gång vi stannade för att hon var trött så sprang hon runt och letade efter renhorn.
Andra turen var uppe i hotagen med en tränings guru som tränat i Kungsberget hela våren.
98 % myrmark. Sjukt jobbigt.
Men det fungerade bra eftersom han aldrig vandrat förr.
Vad fan gör man!? ska man behöva lägga om kosten? alldrig!
Hela vintern tränar man för sommarens badsäsong.
Mvh Johan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Hankster Ligger länsstyrelsens roddbåtar mellan Aktse och Laitaure i vattnet än? Fjällvandring 5
Sivsdotter Vandring med äldre Fjällvandring 38
cloud76 Lämplig färdväg upp på fjällen direkt väster om Vaisaluokta Fjällvandring 2
Sandalf Katterat till Abisko - Alene i fjällen Fjällvandring 3
insco Tåg eller bil till fjällen? Fjällvandring 3
arp Häst till högfjällen Fjällvandring 11
cbs "Nästanfjäll" eller isolerade fjällmiljöer utanför de egentliga fjällen? Fjällvandring 18
Fjorr Mobiltäckning svenska fjällen 2022 Fjällvandring 105
elinalicia Vacker och njutningsfull vandring i svenska fjällen? Fjällvandring 25
Vattenvargen Fjällen om hösten - när och vart? Fjällvandring 10
majjen Naturvårdsverkets "Vegetationskarta över de svenska fjällen" Fjällvandring 6
JustIvan Kan en tjej använda stratos 36? Fjällvandring 4
hsp Ta vandrings stav vid start i fjällen Fjällvandring 48
avslutat_medlemskap_2012 Fjällen 2020 Fjällvandring 8
pajaflow Vädersiter för fjällen Fjällvandring 4
Mapalon Toppturer, svåra? Fjällvandring 3
Mapalon Tältplatser i fjällen Fjällvandring 8
haiwa blött i fjällen? Fjällvandring 4
makar519 Norska fjällen Fjällvandring 9
ybe Fjällen i oktober? Fjällvandring 14
jalanjalan vandring max fem dagar i fjällen Fjällvandring 3
Onesport Varmt i fjällen - hur påverkas myggen? Fjällvandring 12
iceman123 Vandra i fjällen i oktober Fjällvandring 7
Moga Barfotaskor i fjällen - det gick ju bra! Fjällvandring 5
KimmyA Stöldrisk i fjällen? Fjällvandring 13
urbanolo Kläder till fjällen Fjällvandring 10
Chrille74 Stänga av klockan i fjällen Fjällvandring 20
rnblo Solovandring i fjällen Fjällvandring 21
daniel81 Södra fjällen sommartid Fjällvandring 7
cloud76 Tre veckor ensam i fjällen (sommar)? Fjällvandring 33
bombuspolaris Liggunderlag i fjällen? Fjällvandring 16
Miss Yster Normal packningsvikt kortare tälttur i fjällen? Fjällvandring 16
andybenzo tips på berg att bestiga i fjällen. Fjällvandring 4
monterey Polisen jagar brottsling i fjällen Fjällvandring 41
Almgren Handikappanpassa vandringsleder i fjällen Fjällvandring 67
Bomaye sthlm - fjällen express Fjällvandring 6
Malle_27 Jag och min kusin ska vandra i fjällen i Norge i höst har ni tips på var? Fjällvandring 3
stelar Förbättrat läge i fjällen Fjällvandring 0
Onesport Stölder i fjällen? Fjällvandring 21
xstaystrayx Hund i fjällen Fjällvandring 8
Starmin Vandring i fjällen med Garmin GPSmap 60C Fjällvandring 13
undvall Fjällen mellan Jäkkvik/Vuoggatjålme och Ammarnäs Fjällvandring 3
Smultronfia 8-åring i fjällen Fjällvandring 4
Magnus H Tre filmer från svenska fjällen. Fjällvandring 9
Aidejonas Bra led för fiske i fjällen Fjällvandring 9
DrSlurf Utsatt i fjällen även på "hårt" trafikerade leder Fjällvandring 3
adamoscarson Fjällen över helgen, Abisko eller Kvikkjokk? Fjällvandring 9
Gunnar81 Snöläget i fjällen? Fjällvandring 0
Tovea Abisko-Kebnekaise fjällen Fjällvandring 9
Gregorius Midsommarnatt i fjällen Fjällvandring 6

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg