Tjänlig överskottsmat ?

Frystorkat i konservburk

Skall först meddela att jag inte gjort lumpen, men ätit arméns frystorkade käk i många andra sammanhang. Äter det ogärna idag också. Men den frystorkade maten lagras också som helkonserv inneslutna i stora konservburkar som innehåller 20 påsar (tror jag) per burk. Så har jag fått dem levererade i alla fall. Kämpigt att öppna burkarna. Det kräver en kraftig konservöppnare. Men det betyder i alla fall att frystorkat som förvarats i sådan burk har samma hållbarhet som helkonserv.
Detta har diskuterats ganska flitigt förut här på utsidan. Fler synpunkter kan hittas om man t.ex söker på frystorkat + hållbarhet
\C

frystorkat

JAg har käkat den frystorkade maten ibland under kortare utflykter och tycker att den är god. Nackdelen är den långa tillagningstiden, den skall koka i 13 min (om jag minns rätt).

//Uffe

Blötlägg

Tips!
För att spara bränsle är det viktigt att man blötlägger frystorkad mat innan tillagning.

/Men det visste väl alla redan...

de stod val koktid 8min om ja inte minns fel.. men de kanske har andrats???

men oxragun e ju den godare!! gillar daremot inte kycklingen.. (hons med curry lr va de heter...)

ursakta sprakbruket utan aao ;) konstigt tangentbord har...

Får man tag på norska försvarets frystorkade
mat till ett bra pris så är ju den underbar.
Det är dom silvriga påsarna som det står
drytech på. Tror även att svenska försvaret
börjat gå över till de.
Man häller vattnet direkt i dem å
slipper därför att diska.. :)
Dom säljs civilt under namnet Real turmat.
enda skillnaden är att det är en snyggare
påse med snabbförslutning på den civila.

se upp!

Se upp med hønsgrytan.
Vet inte om jag hade otur, men jag hade en lite jobbig upplevelse på Korsika i våras. Efter att ha ætit hønsgrytan, vænde sig min mage ut o in. Inget kul nær man inte har bra tillgång på vatten och många kilometer kvar att gå.

Den var tre månader efter utgångsdatum gammal. Hædanefter skippar jag arméns, blæææh...

/Jakob

Re: Re: Glöm inte leverpastejen!!

greendanger; sa:
Kommer ihåg med hjälp av en lång slana kunde man droppa ner leverpastejburkarna i kaminröret på tälten...

Sen sa det... just det. Och alla sovsäckar brann det hål i och du blev folkets hjälte på en liten ynka sekund... Blåtirorna och fläskläppen var det tydliga beviset på det får man anta? ;)

En person med MYCKET dåligt omdöme gjorde en liknande sak när jag låg inne. Men istället för leverpastejburk slängde han i en inte helt tömd pappask med 5.56 partoner i en öppen eld. Gissa om jag låg platt mot marken när det började vina...

/ G

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg