Tjänlig överskottsmat ?

Hej !
Hittade en webbshop, som säljer utgången militär mat.
http://ale.scorpionshops.com/

Frystorkad mat med utgångsdatum 030101 och konserver som skall ätas före -03. 115 kr för 12 port frystorkat,60-70kr för 12 port konserver.
Visserligen billigt men är detta tjänligt som mat ?
Klas

10 år till

Så länge det gäller helkonserver (konservburk) klarar sig maten oerhört länge. Tror att du kan äta maten utan problem 15 år från tillverkningsdagen. Varning för vissa livsmedel som innehåller tex tomat. Burkar med krossade tomater brukar se flammiga ut på insidan redan efter något år...
Påsar med frystorkat är känsligare då hållbarheten beror på hur de förvarats.

När det gäller militär överskottsmat så handlar det väl bara om att näringsinnehållet inte längre kan garanteras. Men precis som med de flesta "bäst före"-datum så betyder det ju inte att maten förändras över en natt. Mjölk som stått kallt och oöppnad brukar klarar sig flera dar över bäst före-datum, likaså ägg som kylförvaras (datummärkningen på ägg är baserad på förvarings i rumstemperatur har jag för mig, vilket beror på att den styrs av EU-regler och i övriga Europa tittar de konstigt på oss svenskar som har äggen i kylen).

Arméns choklad!

Är det fler än jag som kommer ihåg armens mörka choklad? Ibland var kakorna nästan jämngamla med än själv (gjorde lumpen 88/89) kakorna var från sent 60, tidigt 70 tal, men jäklar vad de var goda!

Glöm inte leverpastejen!!

Jag har i min ägo några burkar leverpastej som är tillverkade sommaren '84.
Största felet med dem är att de innehåller ansjovis....
(Tycker det är lite godare utan.)

Re: Glöm inte leverpastejen!!

hobbystinsen; sa:
Jag har i min ägo några burkar leverpastej som är tillverkade sommaren '84.
Största felet med dem är att de innehåller ansjovis....
(Tycker det är lite godare utan.)

Kommer ihåg med hjälp av en lång slana kunde man droppa ner leverpastejburkarna i kaminröret på tälten...

Re: Re: Glöm inte leverpastejen!!

greendanger; sa:
Kommer ihåg med hjälp av en lång slana kunde man droppa ner leverpastejburkarna i kaminröret på tälten...

I flottan är man ju rätt bortskämd med mat på båtarna, när vi fick ut gamla konserver (som ska ätas upp för att de håller på att bli gamla) så undrade vi om vi inte kunde få använda dem som övningssjunkbomber (istället för gatsten). Men vi insåg att biologiska stridsmedel bryter ju mot Geneve-konventionen (eller vad det nu är som reglerar sådana). Annars hade nog bönor med korv varit bra sätt att få upp ubåtarna:)

100 år

Hej på er!

Brukar man inte säga att en helkonserv skall klara sig 100 år. Inte för att jag skulle stoppa i mig något från en så gammal burk men än då.
Men så länge det är riktigt konserverat kan det stå i flera år. Jag tror aldrig att jag ens tittat på något bäst före på varken konservburkar eller frystorkad mat.
Jag vet att jag har några burkar från försvaret som har stått här länge. De funkar fortfarande.

Gammal frystork funkar

Konserver är för mig inget alternativ i friluftslivet, det är för tungt, så det har jag ingen erfarenhet av. Men gammal frystorkad armémat har jag då inte dött av. Visst de gamla portionerna kanske inte är lika goda som det allra senaste för 80:-/portionen men istället har man råd att vara ute. Kör på bara...

"Guldburk"

Det här med datummärkning av konserver är nått
nytt som försvaret fick för sig 1996.
Kanske blev de då påhoppade av nått
livsmedelsverk eller liknande.
Numera är det bara 5års hållbarhet på
Guldburkarna.....
innan 96 stod det bara "hållbarhet: helkonserv".
Sålänge burkarna är i bra skick ( utan
bucklor mm) så ska de hålla "hur länge som
helst". Men personligen skulle jag inte äta
nått över 10år....

Så länge man slipper försvarets frystorkade oxragu i rödvinsås så är de säkert ätbara!
De har nog till och med lyckats klämma in de fyra godaste frystorkade rätterna från försvaret i burken!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg