Titaniumkastruller - är det värt det?

avslutad210712

Gäst
seobserver: aluminiumförgiftning lär väl endast bli relevant om kärlet skrapas upp av en metall hårdare än aluminiumet? För alu-kärl använder jag bara plastbestick so far men ska jag gå över till titanbestick så får jag nog kompensera med ett titankärl också..

Nja det är väl så att vissa maträtter gör att aluminiumet fäller ut utan att man behöver skrapa lös det. Rabarber är väl ett exempel på något som man inte bör tillaga i aluminium-kärl så sura maträtter överhuvudtaget är dåliga och det torde innebära att många bär är olämpliga.

Blev serverad en uterätt i sötsur sås, min tigryta gjorde inget speciellt men han som bjöd lagade i aluminum och den såg rå ut efter det koket.

Al eller Ti

Att värmeledningen genom 0,5mm metall skulle påverka uppvärmningen signifikant tror jag inte ett smack på, det är snarare värmeöverföringen... å den är komplicerad... som XXARGS försöker beskriva

Man måste röra om i utekök för de uppvärms förhållandevis lokalt och har ett tunt gods med risk för "hot spots"

Aluminium funkar vid neutrala pH (från sådär 5 till 8)

Titan är dyrt !.... och coooool, va nu det är värt.

Jag har aluminium med o-fastna-beläggning i ett trangia med bra värmeöverföring, rör runt i gogget samt undviker rabarberkräm.

En prylnörd som lyckas hålla emot Ti-drevet, förutom mina bestick som jag köpte för att knäcka polaren... och BARA för att knäcka honom *hehe*

Smaksak, dagens aluminium är antingen teflonbelagda eller hård anodiserade eller båda vilket gör att frigöring av aluminium förhindras.
Styrkemässigt så beror det på vilken sorts aluminium som används, tar man 7075 T6 så är den helt jämförbar med den vanligaste Ti legeringen om man jämför styrkan i förhållande till vikten
Se denna länk.

Vill du ha det lättaste med styrka välj Ti annars tar du Al, se bara till att det minst är hård anodiserat (vattenkok, lättare matlagning) teflonbelagd om du för det mesta lagar mat (ej frystorkat mm).

Vet ej av någon tillverkning i 7075 Al då de gäller kokkärl men sea to summit har bestick i detta material och dom är riktigt stadiga (och medvetet lättare än motsvarande i Ti)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
adventure_transport Hur mycket är det värt att elda? Kök och brännare 9

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg