Absolut är framkantsfaktor viktig för en del!
Moderna tiders byxstoppning m a o.
Själv nöjer jag mig med lätthetsfaktorn.
//J
Moderna tiders byxstoppning m a o.
Själv nöjer jag mig med lätthetsfaktorn.
//J
Vad är fördelen med att ta bort handtagen och använda en ta-moj i stället?
Är det inte en fördel att slippa ta-mojen. Det blir ju en pryl mindre.
Jag frågar därför att jag har bara erfarenhet av ta-moj, men funderar starkt på MSR Titan tea kettle
eller Primus Litech. Detta främst för att slippa ta-mojen.
/ Bertil
Finns det nån annan anledning till att köra med kokkärl i titan än att man vill spara lite vikt?
Titan har ju en annan fördel också gentemot alu. Det blir inte dement av det!
Har haft en Kettle i 4 år och skulle inte drömma om att ta bort handtagen, det är en stor fördel att slippa tamoj tycker jag. Inte heller skulle jag vilja byta ut locket, det är tätslutande och perfekt när man ska hälla bort pastavatten.
Nä, skaffa gärna en och behåll den som den är, tycker Kettlen är ett bra exempel på en produkt som är utomodentligt funktionell och lätt samtidigt. Att då applicera viktbesparande lösningar som tar bort en del av funktionen känns inte motiverat, åtminstone inte för mig.
//J
En annan fördel med titan är att den håller länge. Chris Townsend säger själv att titan håller längst av alla metall, dvs alu och stål. Han har använt olika metall ute på långvandringar. Jag har också titan-kastruller fast av märket Trangia. Även stekpanna i titan. Nöjd hursomhelst.
Det blir man väl inte av aluminium heller? Sist jag kollade in de senaste rönen så visste man inte om de höga halterna i hjärnan hos alzheimerssjuka var orsaken eller ett symptom.
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Tältkamin i titan | Utrustning allmänt | 16 | ||
Titan, funkar på induktion!? | Utrustning allmänt | 1 | ||
spork i titan? | Utrustning allmänt | 5 |