Titan!

Vad är fördelen med att ta bort handtagen och använda en ta-moj i stället?
Är det inte en fördel att slippa ta-mojen. Det blir ju en pryl mindre.
Jag frågar därför att jag har bara erfarenhet av ta-moj, men funderar starkt på MSR Titan tea kettle
eller Primus Litech. Detta främst för att slippa ta-mojen.

/ Bertil


Har haft en Kettle i 4 år och skulle inte drömma om att ta bort handtagen, det är en stor fördel att slippa tamoj tycker jag. Inte heller skulle jag vilja byta ut locket, det är tätslutande och perfekt när man ska hälla bort pastavatten.

Nä, skaffa gärna en och behåll den som den är, tycker Kettlen är ett bra exempel på en produkt som är utomodentligt funktionell och lätt samtidigt. Att då applicera viktbesparande lösningar som tar bort en del av funktionen känns inte motiverat, åtminstone inte för mig.

//J
 
Finns det nån annan anledning till att köra med kokkärl i titan än att man vill spara lite vikt? :)

För mig är det dels vikt, men också att kärlen är stryktåliga. De tål att skrapas ur med sand och grus utan repor och andra skador, de kan packas lite hur som helst och de kan stå på öppen eld lika bra som på brännaren. Oömt och praktiskt :).

Cool var det säkert...när Ti-kärl var ovanliga ;)...

//J
 
Titan har ju en annan fördel också gentemot alu. Det blir inte dement av det!

Snow peak har en del lätta kastruller också. Bla en som är liten och smidig, men stor nog att rymma både 220grams gasflaska och själva köket. Trek 900 heter den.

/ Mattias
 
Apropå coolness så inhandlade jag en titanspork för inte länge sedan. Den är invigd, men eftersom det var en present till flickvännen får jag nöja mig med att vidarebefordra förstahandsuppgfter om att den var till belåtenhet.

Hittade den på danska Friluftslageret:

1036524.jpg
 
Har haft en Kettle i 4 år och skulle inte drömma om att ta bort handtagen, det är en stor fördel att slippa tamoj tycker jag. Inte heller skulle jag vilja byta ut locket, det är tätslutande och perfekt när man ska hälla bort pastavatten.

Nä, skaffa gärna en och behåll den som den är, tycker Kettlen är ett bra exempel på en produkt som är utomodentligt funktionell och lätt samtidigt. Att då applicera viktbesparande lösningar som tar bort en del av funktionen känns inte motiverat, åtminstone inte för mig.

//J

Du har alltså bara en Kettle när du är ute? Lagar du all mat i den? Frystorkat mat eller en blandning av olika mat?

En annan fördel med titan är att den håller länge. Chris Townsend säger själv att titan håller längst av alla metall, dvs alu och stål. Han har använt olika metall ute på långvandringar. Jag har också titan-kastruller fast av märket Trangia. Även stekpanna i titan. Nöjd hursomhelst.
 
En annan fördel med titan är att den håller länge. Chris Townsend säger själv att titan håller längst av alla metall, dvs alu och stål. Han har använt olika metall ute på långvandringar. Jag har också titan-kastruller fast av märket Trangia. Även stekpanna i titan. Nöjd hursomhelst.

Hur länge håller titan, 200 år? Föräldrarnas Trangia är inte i närheten av att vara utslitet. Om stål/alu håller i 50 år så räcker det för mig :)
 
Det blir man väl inte av aluminium heller? Sist jag kollade in de senaste rönen så visste man inte om de höga halterna i hjärnan hos alzheimerssjuka var orsaken eller ett symptom.

Kanske lite överdrivet, men att alu ser viss utfällning råder det ju ingen tvekan om, inte heller om att det är onyttigt. Det forskarna är oense om är väl snarare om var gränsen för det onyttiga ligger. Detta är skäl nog för att jag personligen väljer att avstå alu-kastruller.
 
Å hur funkar det då?

Ni nämner att det bränner fast i titankastruller. Funkar dom sämre än alu dito?

Rent spontant kan man ju misstänka det eftersom aluminium leder värme bra och att det blir tjockare gods => bättre värmefördelning.

Nån som märkt nån skillnad?
 
Blötlägger man gröten på kvällen behöver den bara värmas upp. Det bränner inte fast.
Har man en värmespridningsplåt, fint namn för fd konservburkslock. Sjuder det utmärkt medan det hemmatorkade kokar färdigt till stuvning, utan fastbränning.
Jag hörde en gång en snubbe tala högt och illa om Ti, då jag frågade honom om han hade egna erfarenheter förnekade han det.....
Själv gillar jag allt utom priset med Ti.
//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MAW Tältkamin i titan Utrustning allmänt 16
JFrisk Titan, funkar på induktion!? Utrustning allmänt 1
Themuppetshow spork i titan? Utrustning allmänt 5

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg