Titan

har i dag varit i väg o kollat på en ny cykel en sk,touringcykel men märket titan, förr 4995kr..kan det vara nån bra,skall ha den o cykla till jobbet,lite semester mm..finns det nån annan ni rekommenderar för max 5000kr..den har oxå 7 vxl,räcker det eller man måste ha fler??

Tyvärr måste jag efter att ha hört P1 konsument om cyklar rekommendera dig att köpa en cykel som kostar över 7000 kronor. Enligt den cykelreparatör de intervjuade så har alla cyklar under detta pris kvalitetsbrister och det vill man inte ha på en touringcykel.

Jag själv skulle rekommendera touringcyklar över 10000 kronor. Allt handlar om hur mycket man vill reparera cykel längs vägen. Jag har pratat med en som fick 26 ekerbrott på en cykelsemester i Danmark.

En cykel för 5' kan göra dig precis lika glad som en cykel för 10'. Frågan är bara vad du kommer använda den till.

Hur långt har du till jobbet? Hur ofta tänker du cykla? Vad är cykelsemester för dig? En stilla tur runt mount everest, eller kanske cykla sverigeleden eller "toura" på gotland?

Vet för övrigt inget om Titan som cykelmärke. Har den fästen för cykelväskor? Skärmar? Har den sådan hjulbas som man uppskattar vid touring?

Många frågor :)

/Mattias

kragan; sa:
har i dag varit i väg o kollat på en ny cykel en sk,touringcykel men märket titan, förr 4995kr..kan det vara nån bra,skall ha den o cykla till jobbet,lite semester mm..finns det nån annan ni rekommenderar för max 5000kr..den har oxå 7 vxl,räcker det eller man måste ha fler??

ja

det finns både med o utan skärmar,den 7 växlade jag ´testade hade skärmar o allt..cykla i sverige en runda inga 100 mila strapatser,o ett par mil till jobbat,men blir ju inte varje dag,men tror den räcker för mig..Har iheller aldrig hört talas om Titan,men skulle visst vara tyskt..

Priset säger väl inte så mycket

Känner bara att jag måste vara en motpart till alla utsidans "prylbögar"....
Priset säger ju inte så mycket, kanske att det skulle gå att uttala sig om du la ut alla tekniska fakta, men bara ett pris säger inte mycket. Sen kan man ju iofs bli lite misstänksam när man hör ordet "titan" då iaf jag är lite allergisk mot produkter som innehåller det ordet. Själv fick jag en crescent bjarke, med stx-växlar (alivio) för 7 år sedan och den har både använts som pendlarhoj (6 mil om dan) och till europatouring. Den cykeln kostade inte några 10 lakan och har länge varit mig trogen utan större problem.

Även jag letar cykel nu. Jag har fastnat för Marins stålcyklar på http://www.cykelnetto.com , de ligger i din prisklass och har ju enligt uppgift rullat genom hela sydamerika...

Titan är precis som det låter, skitbra.. Skulle man tävla i funktion per krona så skulle Titan slå de flesta till skillnad från dyrmärkena som egentligen bara handlar om tröjor och dekaler.

För vardagsbruk skulle jag vilja säga att 7 växlar räcker fint (eller är minimikravet om man vill komma framåt hyfsat smärtfritt).
Fördelen är att du får växlar som sitter fint skyddade, inte måste tvättas, oljas och ställas in för att inte börja bråka efter ett halvår.

Låt dem som är intresserade hålla på att fippla med kugghjul och bromskuddar och annat som måste meckas med hela jäkla tiden (utan att det nånsin blir lika bra som när hojen var ny), och köp en cykel med planetväxel och rullbroms.

Min Skeppshult Elit har gått som en klocka i fem år - tidvis 10 mil i veckan - utan att att jag ens har behövt nudda växlar eller bromsar.

P1 konsument

Det som sades i P1 konsument var att äldre cyklar hade högre kvalité än de har idag. Den cykelreparatör de intervjuade sade därför att av dagens cyklar ska man välja cyklar som kostar minst 7000 för att undvika kvalitetsbrister.

Så frågan man ska ställa sig är; Hur lång cykelsemester har jag tänkt mig och hur mycket grejer ska jag ha med mig.

Ska man bara göra korta turer på totalt 10-30 mil passar många cyklar. Ska man på längre färder under flera veckor så behövs bättre cyklar.

Re: P1 konsument

hmarkstrom; sa:
Det som sades i P1 konsument var att äldre cyklar hade högre kvalité än de har idag. Den cykelreparatör de intervjuade sade därför att av dagens cyklar ska man välja cyklar som kostar minst 7000 för att undvika kvalitetsbrister.

Och som vanligt är det alltid viktigt att kritiskt granska källor och tänka på vem som levererar budskapet.

Det finns många cyklar mellan 5' och 7' som är prisvärda och kvalitativa. Men det beror ju som sagt vad man har för förväntningar och användningsområden

Cyklade 300 mil på en Kronan med frampakethållare. Billig och fungerade hur bra som helst. Den kostade 2' i butik (om jag inte missminner mig)

/Mattias

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg