Tipsa mig om en lätt och smidig jacka

Kolla på Haglöfs Foss eller Thunder Jacket (Q-varianten för kvinnor).
Jag har haft en Foss-jacka som vardagsjacka i ett antal år just nu. Har 8km till jobbet och cyklar stort sett dagligen med den jackan, sommar som vinter. Mycket nöjd med den, även om den behöver bytas just nu (börjar läcka efter 6-7-8 år sisådär). Pris normalt runt 1500:-, köpte en Thunder på Stadium Outlet till frugan igår för 500 kr. OBS Fanns bara i storlekar (34, 38 o 40) då.

/M

Går dessa att beställa på nätet? Har letat febrilt men icke... Bor inte nära nån storstad. När man väl tar sig till affärerna brukar man ju få höra "den kommer in i morgon" eller nåt liknande, varför jag mer o mer tyr mig till webb-shopping.

Marmot får jag titta vidare på i morgon, det kanske också kan vara något.

Testa att ringa Didriksons direkt? Kanske kan de hjälpa dig direkt, tipsa om web-butik eller att skicka till någon butik som du kan ta dig till, om du vet hyfsat väl vad det är du vill ha?

För Marmot:
En bra web-butik tycker jag är addnature.com, snabba och hjälpsamma. Beställ den storlek du tror mest på, och en större/mindre om du är lite osäker? Med mecket att du får skicka tillbaka ett eller två ställ innan du har hittat rätt storlek, "gammal postorder-trick".
Precip dam finns i vitt (hm, ser nu att XL är största damstrl., du trodde på XXL? Fråga Addnature!):
http://www.addnature.com/product.asp?pf_id=MARMOTPRECIPJKTW
Fördelen med Marmot-ställen är att det går att kombinera storlekar på över- och underkropp, om man inte är "helt som deras storleksmodell". De har även extralånga byxor, samt möjlighet att välja om du vill ha hellånga blixtlås i bensidorna (bra när du ska dra på brallorna snabbt och inte vill ta av skorna). Fast du säger ju inte att du ska ha byxor också, ser jag nu... sorry!

Vid normalväder

d v s blåst och någon skur klarar jag mig bra med vindblusen. Den ventilerar bättre än regnplagg och klarar kortare skurar.
Lättare jacka är svårt att finna.
Regnar det massivt när jag skall iväg, mer än 8 km, börjar jag med regnstället, jacka och byxor på, samt skoöverdrag, regnhandskar och sydväst på. Under funktionsundisar. Väl framme duschar jag och tar på mig rena medförda kläder.

Nu har jag shoppat!

Valet föll på Didriksons Amber: http://www.didriksons.com/article.asP?articleId=26&imageId=1597

Hittade den i en dammodebutik av alla ställen... visserligen fanns den bara i mörkblått, och jag fick minsann höra att allt är slut på lagret och nästa gång de tar in så är det höst/vinterplagg... Men jag är nöjd ändå. Jackan i stl 44 passade mig precis och smickrade min figur, och fördelen med en mörkare färg är att det inte är nån katastrof om jag har den på mig när jag grejar med hästen t ex.

Visserligen inget för rejäla "ösesjö" som det är idag, eller när det regnar på tvären som det tenderar att göra här vid kusten. Har täta och hemska regnställ men om man gör som du seobserver att man har underställ o duschar när man kommer fram så klarar jag mig nog bra med det jag har. Skoskydd har jag aldrig hört talas om men det låter som något jag kommer att behöva! Regnvantar likaså.

Sen har jag ett par Rainlegs i byrålådan som jag tror kan funka i lättare regn. http://www.rainlegs.se/

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joa_bj Tipsa mig om ställen med bra Safarikläder Kläder 6
kal tipsa mig om smarta lösningar på jacka Kläder 2
crilleus kan nån tipsa om en bra skaljacka? Kläder 7
ssnn Tipsa om skalbyxa Kläder 4
Gandolforf Lundhags Forest II - fel för mig? Kläder 10
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Jakut Hjälp mig att välja storlek Kläder 7
nicko_ Ytterligare en: hjälp mig välja skaljacka Kläder 18
waltruz Fryser tårna av mig i Lundhags proffessional Kläder 21
waltruz Hjälp mig välja dunjacka Kläder 8
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
mårtenm hjälp mig hitta bra mellanlagerströja Kläder 18
Fryslort Snälla hjälp mig välja....! Kläder 14
Hella82 Snälla hjälp mig med käng-problem Kläder 20
The_Lost_Cyclist Klä på mig! Kläder 4
JanSturestig Hjälp mig hitta ofodrade kängor Kläder 10
Niithro Kan inte bestämma mig för storlek på Lundhags Ranger High Kläder 15
baseman Vandringsbyxor för mig 190cm Kläder 8
marybrown Bästa allround-byxan? Ge mig tips! Kläder 16
Nikonisten Hjälp mig välja jacka! Kläder 0
marcusen den för mig optimala skalbyxan. Kläder 7
Fri-skis Hjälp mig! Kläder 2
vandrafjäll Lätt och varmt, dunkläder för extrem kyla. Kläder 0
behedwin Regnkläder med lite packvolym? Kläder 5
bico Tunn och lätt vindjacka för sommarhalvåret? Kläder 16
fitur Test och övervägning av lätt vind/skaljacka Kläder 2
bionicon Längre "Ano-jacka" /Parka lätt isolerad med god ventilasjons? Kläder 0
Arvidsjaur Lätt vadarsko/sandal Kläder 9
tlundberg Lätt dunjacka med ca 100g fyllning Kläder 30
Tordnado Finns det en längre lätt dunjacka för män??? Kläder 12
DrJ Lätt flourkarbonfri regnjacka? Kläder 3
avslutat medlemskap 131216 Regnkläder - Lätt eller tungt? Kläder 6
periskop Lätt jacka för MTB och vardag Kläder 19
UffeB Lätt regnjacka som inte är en midjekavaj - en utopi? Kläder 90
sir Toby Lätt fleecetröja Kläder 5
grodanbolle Lätt Regnjacka? Kläder 19
mange85 Lätt och tunn jacka i tropiskt klimat - Singapore Kläder 4
DrJ Vindblus/lätt jacka/softshell? Kläder 21
Davva2 Lätt bomullsskaljacka Kläder 17
grodanbolle Typ myggtät och lätt skjorta el alternativ? Kläder 5
tomatchili Tips på bra regnjacka/lätt skaljacka med huva.... Kläder 10
Vandrare Lätt parkas i syntet Kläder 2
niben Lätt regnställ (andas???) Kläder 94
lätt dunväst? Kläder 3

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg