Jag äger idag en Konica Minolta Dimage, S414 som jag visserligen har varit väldigt nöjd med, men två saker gör att jag är väldigt sugen på något nytt. Den ena handlar om tid; min Konica Minolta tar jättefina bilder - om man hinner autofokusera och knäppa av innan det är för sent vill säga! Någon skrev tidigare i forumet om att "frysa en skidåkare" - det går liksom inte med min kamera. Jag upplever också att den i vissa ljusförhållanden har svårt att fokusera överhuvudtaget. Det andra är att jag gärna ville ha en bättre zoom.
Finns det någon på detta eminenta formum som skulle kunna tipsa om vad som är ett vettigt köp. Allra helst skulle jag vilja ha en digital systemkamera, men det klarar inte budgeten, hmmmmm och kanske inte jag heller...
Vad vill jag då ha? Jo, en digital kamera som
- är snabb i fokusering, och även snabb när man väl "trycker på knappen"
- har en rejäl optisk zoom som ger god kvalitet även på bilder på långt håll.
- klarar av att ta fina närbilder
- drivs av vanliga AA-batterier
- 5-6 megapixlar
- helst går att ställa om för svart-vit fotografering.
- ligger någonstans runt 4-5000 kronor max
Tilläggas kan väl att jag tycker att det är väldigt roligt att fotografera, och tar verkligen MASSOR av kort, men har tyvärr rätt begränsade kunskaper : ( så den ska också vara lättanvänd, men ändå gärna ha lite finesser.
Finns du där ute som vet vad du pratar om, och kan tipsa mig om något, så är jag SÅ tacksam!!!
Finns det någon på detta eminenta formum som skulle kunna tipsa om vad som är ett vettigt köp. Allra helst skulle jag vilja ha en digital systemkamera, men det klarar inte budgeten, hmmmmm och kanske inte jag heller...
Vad vill jag då ha? Jo, en digital kamera som
- är snabb i fokusering, och även snabb när man väl "trycker på knappen"
- har en rejäl optisk zoom som ger god kvalitet även på bilder på långt håll.
- klarar av att ta fina närbilder
- drivs av vanliga AA-batterier
- 5-6 megapixlar
- helst går att ställa om för svart-vit fotografering.
- ligger någonstans runt 4-5000 kronor max
Tilläggas kan väl att jag tycker att det är väldigt roligt att fotografera, och tar verkligen MASSOR av kort, men har tyvärr rätt begränsade kunskaper : ( så den ska också vara lättanvänd, men ändå gärna ha lite finesser.
Finns du där ute som vet vad du pratar om, och kan tipsa mig om något, så är jag SÅ tacksam!!!