Västra Padjelanta
Padjelanta, off the beaten track blir mitt huvudförslag. Dvs västra Padjelanta på andra sidan de stora sjöarna, en minnesvärd tur jag gick förra sommaren. Då kan du leta dig upp på Messingtoppen och se Blåmannsisen, om du vill få det riktigt spektakulära och den där wowupplevelsen du söker. Man tar sig till västra sidan av Virihaure med hjälp av båtskjuts från Staloluokta och ber att få bli strandsatt vid Duvggeluokta. Turen har jag f.ö. beskrivit i Fjället nr 1/2020. Och Hans Nydahl här på Utsidan har skrivit flera mycket fina turberättelser från det området.
Här några andra pärlor, inget färdigt förslag på rutt.
Stränderna vid Råvejaure, söder om Padjelantas gräns. Både västra och östra ständerna är underbara lägerplatser. Nära den östra kan du också se den naturliga stenbron vid utloppet. I närheten finns också de gamla silvergruvhålen på Silbbatjåhkkå. Att stå där och tänka på tiden för gruvbrytningen och de vedermödor som de som bröt silver måste ha utstått är en annan typ av wow-upplevelse.
Gå upp till Stuorrajiegnas iskant i Sulitelmamassivet öster om Miehtjerbakte (ingick i en tur Tarraluoppal-Staloluokta via Råvejaure).
Njoatsosvagge i sydvästra Sarek, en storslagen dal med fina lägerplatser. Utsikten när dalen öppnar sig västerifrån sett är obetalbar. (Starten gick från Tarraluoppal.)
Önskar dig en fin tur var det än blir, med många wow, i det stora och det lilla.
/Cecilia