Moderna kajaker tål is
Man behöver inte vara rädd för att isen ska skada en kajak byggd i moderna material. Polyeten är som vanligt snudd på skottsäkert, men även glasfiberbåtar tål is fantastiskt bra. För några år sedan var jag ute några vinterveckor med en liten motorbåt i glasfiber, bokstavligen bröt is hela dagar i sträck, låg fastfrusen under nätterna och i största allmänhet stångades med is så mycket de 45 hästkrafterna tillät. Efteråt kunde man inte se minsta repa på skrovet, som var ett alldeles vanligt standardskrov (Uttern 5000) i glasfiberarmerad polyester. Däremot var all sommarens beväxning mycket effektivt bortskrapad...
Alltså, paddla på! Kajaken håller som den är.
Duk-kajaker, däremot, är mycket känsliga för tunn is, särskilt sötvattenis som är hårdare än saltvattenis. Min far höll en gång på att omkomma när han paddlade sin dukade kajak över en fjärd som under natten frusit på. Kajaken snittades upp och sjönk - turligt nog (särskilt för mig, som annars inte blivit till) var det så pass grunt att han bottnade och kunde gå iland!
Vill passa på att varna för nedisning. Vid låga temperaturer kan det bli så att stänkvattnet fryser på däck och fribord, och snabbt bygger upp ett tungt istäcke. Det gör kajaken rankare och får den att ligga allt djupare i vattnet. Har nedisning väl börjat kan den accelerera oväntat snabbt!
Enda sättet att stoppa nedisningen är att vända undan med vinden (för att minska stänket) och söka land för att hacka bort den is som bildats. Fortsätt alltså inte, det blir bara värre!
Nedisningsrisken minskar om kajaken är välvaxad, men risken upphör förstås inte.
mvh,
Jens