Tips vid plurrning i sträng kyla

Men tittar man på bilden undrar man lite, sker det även vid normalt lufttryck och temperatur under 0 grader C?

Ja, trycket i en gasblandning kan sägas vara summa av de enskilda gasernas tryck, det s.k. partialtrycket. Eftersom vanlig luft innehåller ganska lite vattenånga är dess bidrag till det totala trycket (partialtrycket) relativt lågt, långt mindre än en atmosfär. Kurvan som gränsar till vattenånga i grafen du visar, motsvarar partialtrycket för 100 % relativ luftfuktighet vid olika temperaturer.

Är det någon som åker skridskor med torrdräkt? Då slipper man ju mycket av följderna med en plurrning.
Finns en del här på Utsidan som både praktiserar och predikar torrdräkt för skridskoåkning. För egen del hade jag då nog stupat av värmeslag vid åkningen istället för hypotermi vid plurrning... valfrihet? Det är nog mycket en fråga om både åktempo och personliga preferenser.

är man ullklädd kan man vara igång rätt länge innan frysning, ytterskalet kan frysa till is men blöt ull värmer.

Plurrvänliga kläder är ett intressant område.
+ skalkläder
+ ull
+ syntet
+ tättslutande damasker

- skjorta med knappar
- softshell
- bomull
- ryggsäck med stoppningar tillverkade av öppna celler

Hur var det någon sa: "Åka hårt, simma över en ränna, skrinna vidare utan ombyte." Lägg till att rasta/stanna utan behov av extrakläder. Det är det optimala testet för skridskoklädsel.

hur ispansar inte kyler?

vet inte vad jag skall skylla mitt dumma inlägg på.

Vatten kan givetvis gå mellan alla sina tre former fast flytande och gas. Se bilden från Wikipedia http://upload.wikimedia.org/wikiped...am_vatten.svg/250px-Fasdiagram_vatten.svg.png

Men tittar man på bilden undrar man lite, sker det även vid normalt lufttryck och temperatur under 0 grader C?

Thure

Thure, du ändrade dig ang övergångar av aggregationsformerna men om jag förstår dig rätt så hävdar du förtfarnade att till is frusna kläder ytterst skulle kunna var ett alternativ som inte är så kallt. Jag är inte säker på om jag begriper hur du menar. Är det att ispansaret skulel fungera som ett vindtätt skydd och att man innanför isen skulle kunna värma upp kläderna som en form av våtdräkt underst med is-skaldräkt utanpå?
I så fall blir det ju en balansgång att hålla värmen under utan att smälta ispansaret ytterst och inte heller så kallt att ispansaret växer inåt kroppen...

eller är det någon annan poäng med ett islager ytterst som jag missar?

för det är väl avdustning som kyler, värme tas från kroppen för att avdunsta bort fukten - samma princip som när man svettas i värme/vid ansträngning

/Patrik, som föredrar snabbt ombyte efter kallbad

I min obildade lilla värld verkar allt annat än ett torrt ombyte och att snabbt röra på sig som ganska korkade lösningar. Imho alltså...

ps. fast vindsäck var ganska praktiskt. ds :)

Senast ändrad:
Är det någon som åker skridskor med torrdräkt? Då slipper man ju mycket av följderna med en plurrning.

Jag har en för att paddla kajak, så den kan ju få förlängd säsong..

Hälsar

Richard
Jag har torris vid alla vattenaktiviteter, även på is för man vet ju inte om man förblir på isen eller om isen helt plötsligt är kass. Jag utsätter mig inte för den fara det är att hamna i kallt vatten och bli nerkyld (jag har div. skador på kroppen) och jag ger inte upp vinter eller vattenaktiviteterna trots kroppsliga brister så därför hänger torrisen med ut på sjön eller isen.

Jag åker skridskor med torrdräkten från paddlingen. Har man bara vanan med torrdräkt från paddlingen är det klockrent, är man inte van vid att ha torrdräkt på sig känns det säkert avigt.
Du får ju större avdunstning då du varken har flytväst eller sittbrunn som hindrar.

snörullning mm

I äldre litteratur har jag läst att eskimåerna praktiserar rullning i snödriva efter plurrning. Pudersnö kanske trots allt suger upp en del vatten från kläderna? Bör prövas empiriskt av därtill hugad.

Om man saknar vindsäck och måste göra klädombyte utomhus på is eller i öppen terräng utan lä, så kan faktisk kompisarna bilda vindskydd och ge plurralisten lite lä.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pillenillan Önskas: Tips vid inköp av långfärdsskridsko + pjäxa Långfärdskridsko 5
qwert Finns det tips på tidiga isar i oviksfjällen Långfärdskridsko 0
Mistir Falun/Runn - tips mottages tacksamt! Långfärdskridsko 3
annae1 Känga eller pjäxa? Önskar Tips för bekvämare åkning Långfärdskridsko 5
fritänkare Lös häl > fast häl > suger pung. Tips? Långfärdskridsko 18
luktafotogen Tips: Just nu fantastiskt fint för skidor eller skridskor längs Kinnekulle. Långfärdskridsko 0
ohlsson.anders_live.se Tips var man kan köpa lösa Bindningar Långfärdskridsko 4
Linda_Roos Tips för långfärdsnybörjare med konståkningsvana. Långfärdskridsko 2
pelle.k Tips på utrustning ! Långfärdskridsko 0
Stuvarn Tips på bra långfärdsskridskor! Långfärdskridsko 2
paugusts Kan någon ge tips på en stabil pjäxa för barn? Långfärdskridsko 7
paugusts Tips begagnade ishockeyskridskor? Långfärdskridsko 2
tango Tips på skoöverdrag önskas Långfärdskridsko 12
Fredriks79 Tips till nybörjare? Långfärdskridsko 1
JoakimDr Tips på duktiga slipare i Stockholm Långfärdskridsko 2
vgurra Tips på kängor för känsliga vrister? Långfärdskridsko 33
Pillenillan Önskas: Tips på bra skalbyxa och jacka till vettigt pris. Långfärdskridsko 32
wisher Tips på glappbegränsare Långfärdskridsko 28
nene REA tips Långfärdskridsko 0
johanniska Tips på bra grundutrustning Långfärdskridsko 28
rab Åkteknik: Tips på hemsida eller litteratur? Långfärdskridsko 15
Olle H Tips om pannlampa och GPS Långfärdskridsko 15
sandwichman Tips på bra dubbelpik. Långfärdskridsko 4
rosengrenerik Tips på duktiga ryggsäcksmodifierare i Stocholm önskas Långfärdskridsko 11
Bertil Tips på att sänka tyngdpunkt Långfärdskridsko 0
thureb Tips på basskridsko för att bygga vidare från Långfärdskridsko 1
mielo Tips på bra butik i Stockholm? Långfärdskridsko 7
BJ Tips: 7 nov. biljetter för medlemskap i SSSK Sthm Långfärdskridsko 0
ajn Tips på bra vädersida Långfärdskridsko 5
mielo Tips om känga? Långfärdskridsko 11
Tips inför Vikingarännet? Långfärdskridsko 1
mhcj Ett tips Långfärdskridsko 0
Dubbelpik tips "Komperdell Ice Hunter" Långfärdskridsko 11
Ole Sönnerborn Tjutande ljud från skenor vid inbromsning Långfärdskridsko 10
Stadan Ansvar vid oönskad och ej behövd räddningsinsats Långfärdskridsko 2
Ajfandetvarintedu Pulsklocka som fungerar vid skridskoträning Långfärdskridsko 2
thureb Många skador vid långfärdsskridskoturer 2010-2011 Långfärdskridsko 6
torpet Vad tycker ni som är vana vid västkustis om detta? Långfärdskridsko 16
Älgö Skydd vid ombyte ? Långfärdskridsko 5
torpet Lite uppmuntran vid issökning i cyberrymden? Långfärdskridsko 0
Brune Ta av utrustning vid plurrning Långfärdskridsko 11
Brune Den norska f.d skidåkaren Ivar Formo omkom vid plurrni Långfärdskridsko 1
Brune Brister i kommunikation vid Ridön den 28 januari Långfärdskridsko 1
pausch Marin VHF får användas vid långfärdsskridskoåkning Långfärdskridsko 28
kr-val Isbedömningen vid Ridö-olyckan Långfärdskridsko 69
ett_och_noll Värmeväxlare vid post plurrning minskar avkylningen! Långfärdskridsko 10
The_Lucas upphitad pik vid funbosjön Långfärdskridsko 4
Bertil Växer isen vid +3C Långfärdskridsko 38
Fransila Lös häl vid råkövergång och andra passager Långfärdskridsko 16
Lasse Björkeson Demo kyleffekt vid plurr på oväntat ställe Långfärdskridsko 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg