Tips! Världens lättaste toppmonterade gaskök!

Och om man läser Utsidans recensioner på Crux Lite så blir man nedstämd...jag vet, eftersom jag skrev en av dem ;).

...ryktesvägen lär även farbror grön ha en del problem med brännaren, tycks vara den del av soldatköket som oftast krånglar...

//J

Har själv ett Lite, inga problem med vare sig nitningar eller reglage men det är klart jag kör upp lågan till lämplig nivå och kokar upp vattnet sedan stänger jag av, sjuder aldrig så jag kan inte säga att jag inte har detta problem.
Jag ser dock till att alltid öppna ventilen lite efter det att jag har tagit bort den från gasflaskan, på så sätt belastas inte eventuella packningar,.

Efter en titt på köket ute i mobförrådet kan jag bara konstatera att iaf. min brännare går inte att fälla ihop reglaget på med åtdragen ventil. Dock står det inget i manualen om att man ska lätta på ventilen innan man packar ihop köket, kanske just för att det inte går att packa ihop det med åtdragen ventil.

Ihopdragen ventil

Är det ett måste att förvara köket med ihopdragen ventil? Jag kollar i alla fall mer än en gång att ventilen är stängd när köket skruvas ihop med gasbehållaren.

Undrar
Junioren

Oberoende om inlägget är reklam eller inte så vill jag säga att det naturligtvis finns en gräns när gramjakten kan äventyra säkerheten.
Personligen vill jag kunna lita på att min utrustning fungerar i alla lägen. Jag menar att när tex. ett gaskök blir så lätt som det som omnämns i denna tråd så har man kommit ner i så klena dimensioner att konstruktionen blir för vek och därmed lätt kan haverera när man minst önskar det.
Det samlade intrycket jag fått efter att ha läst en del omdömen om det aktuella gasköket, måste bli: "never in my backpack"

Lars Östlin

Jag har också ett crux, som jag iofs är nöjd med, men skulle inte kalla det för mil-spec-robust direkt.
Annars intressant att försvaret brytt sig om att typa vad jag kan tycka ser ut som ett hoppplock av kinesiska lågprisprdukter och kalla det soldatkök 09. Är inte spritbrännaren en sån typisk tunngodsad biltemabrännare?
En trevlig idé tycker jag däremot den wire är som de har på bild i pdf'en som någon länkade till. En liknande anordning borde funka för att göra alla kärl med ordentlig kant användbara med trefot.

Jag har också ett crux, som jag iofs är nöjd med, men skulle inte kalla det för mil-spec-robust direkt.
Annars intressant att försvaret brytt sig om att typa vad jag kan tycka ser ut som ett hoppplock av kinesiska lågprisprdukter och kalla det soldatkök 09. Är inte spritbrännaren en sån typisk tunngodsad biltemabrännare?
En trevlig idé tycker jag däremot den wire är som de har på bild i pdf'en som någon länkade till. En liknande anordning borde funka för att göra alla kärl med ordentlig kant användbara med trefot.

Soldatkök 09 är ihopplockat av Katadyn, som numera äger optimus, se denna länk http://www.katadynmilitary.com/en/projects/

Då blir det bara skit av det hela. Man får ta i beaktande att det finns inget som heter "beväringssäkert", inte ens ett spett för har dom inta av det så har dom bort det och likadant är det ju när vi leker skogsmulle i naturen. Man får använda sunt förnuft och ta det som ligger närmast specen, eller modda själv, vilket jag gör med det som inte håller måttet.

Har själv ett Lite, inga problem med vare sig nitningar eller reglage men det är klart jag kör upp lågan till lämplig nivå och kokar upp vattnet sedan stänger jag av, sjuder aldrig så jag kan inte säga att jag inte har detta problem.
Jag ser dock till att alltid öppna ventilen lite efter det att jag har tagit bort den från gasflaskan, på så sätt belastas inte eventuella packningar,.

Ja, det finns ju Lite-kök från den gamla tiden, innan de flyttade produktionen till Kina. De kinesisktillverkade köken glappar så mycket att det inte går att köra upp lågan till någon nivå som bestäms av användaren. Bara av att hålla i vredet påverkas lågan, så när man tror att man har hittat rätt nivå och släpper vredet, så ändras lågan...jag fick ut två dylika tingestar...som reklamerades...och det finns ytterligare vittnesbörd, bland annat här på utsidan...så de kinesisktillverkade lär få bli glada av...

Ang soldatköket. så är det bland det vettigaste jag sett i FM, förutom Hillebergtälten då ;)...faktiskt är det ganska smart att plocka fungerande delar från den civila marknaden och sätta ihop till ett "kit" snarare än att utveckla och uppfinna ett grönt hjul...Ett stort titankärl som det faktiskt går att laga mat i, och en något mindre men ändå användbar bytta i hårdanodiserad alu. Och en bra påssked! Kniv och gaffel är väl iofs överkurs...

Spritbrännaren funkar bra tycker jag, som en trangiabrännare. Hade de träffat rätt med gasbrännaren så hade det blivit en fullträff...nu lär väl Katadyn/Optimus få en del reklamationer kan man tänka sig...

//J

Välkänd kopiatör / billig tillverkare...

Fire-Maple är en välkänd kopiatör eller om man så önskar, billig tillverkare i Kina.
Om man t.ex. kollar på deras modell
* 103 = MSR Pocket Rocket http://www.fire-maple.com/myWeb/EN/Productscont.php?pId=23&pType=14&bigid=11
* 109 = Optims Crux http://www.fire-maple.com/myWeb/EN/Productscont.php?pId=22&pType=14&bigid=11
och som nämts så är ju 116 väldigt lik Crux LIte, kanske det t.o.m. är Fire Maple som tillverkar åt Optimus??

Är det någon som vet om Fire Maples modeller över huvud taget är CE-godkända??

Fire-Maple är en välkänd kopiatör eller om man så önskar, billig tillverkare i Kina.
Om man t.ex. kollar på deras modell
* 103 = MSR Pocket Rocket http://www.fire-maple.com/myWeb/EN/Productscont.php?pId=23&pType=14&bigid=11
* 109 = Optims Crux http://www.fire-maple.com/myWeb/EN/Productscont.php?pId=22&pType=14&bigid=11
och som nämts så är ju 116 väldigt lik Crux LIte, kanske det t.o.m. är Fire Maple som tillverkar åt Optimus??

Är det någon som vet om Fire Maples modeller över huvud taget är CE-godkända??

* 109 = Optims Crux: En liknade kopia (FMS-116 Fire Maple) säljs även här, vid namnet "Vango Ultralite Gas Stove" för £16.99 kottar... och den är CE-godkänd i England!

Mvh troswe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Rea tips. Sea to Summit x-pot set. Kök och brännare 1
Cuba Cola Lätta kastruller - utan aluminium? (innehåller tips för migrän) Kök och brännare 40
Lovan Tips på friluftskök och kokkärl Kök och brännare 21
Moga Konstig beläggning i trangia-kastrull, tips? Kök och brännare 14
Evelina Hultgren matlåda = kastrull på gasolkök. Tips önskas! Kök och brännare 23
nermander Tips för felköpt gasflaska? Kök och brännare 7
superstruten Tips på kastrullset för fyra personer. Kök och brännare 2
Ruhl Behöver tips på gas kök och brännare Kök och brännare 17
Loijzan Tips på bra solokök för gas? Kök och brännare 12
magnus ul Tips: Trangia Duossal 27-8 Kök och brännare 18
MagArne Önskar tips på enmanskök Kök och brännare 44
The Trooper Optimus Svea, tips och trix. Kök och brännare 77
gegga moya Tips på lätt och hyffsat billigt kök Kök och brännare 16
Primuskungen Tips & Trix - Gör popcorn i vildmarken Kök och brännare 4
graesen tips för primus etapower Kök och brännare 3
markanthus Mat tips..... Kök och brännare 2
Elmerfishing Primus Gravity tips! Kök och brännare 6
Mezzner Tips om påsen till bl a Omnifuel Kök och brännare 10
johre Primus Omnifuel tips Kök och brännare 3
brigas tips på litet komplett kök för solotur Kök och brännare 25
acdcpeter Behöver tips och råd om kök Kök och brännare 1
flamma Tips till Trangiaköket Kök och brännare 0
docco Salig röra det här, tips mottages tacksamt Kök och brännare 6
bjärven Gas vs spritkök? Markill Hot Shot? Tips? Kök och brännare 4
jobogg Tips om gas i kyla Kök och brännare 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg