Tips: Uppdaterad isvaksövning

Haha, ja jag menade inte stelfrusna bokstavligen😂 men ”trögrörda”, ni vet nĂ€r dom Ă€r lite svĂ„rmanövrerade. Som nĂ€r man sluddrar med talet pga ansiktet har blivit nedkylt. Finns sĂ€kert nĂ„n medicinsk term för detta

Kogoyo m.fl: Mitt förslag Ă€r att simhallarna börjar ta fram sina ”isflak” regelbundet sĂ„ att allmĂ€nheten fĂ„r öva. (Som det Ă€r nu anvĂ€nds de bara av skolorna.) Simhallen skriver en liten rad i lokaltidning/internetkanal nĂ€r isflaket finns tillgĂ€ngligt för alla som vill prova. Be simhallen om detta. (PĂ„ sĂ„ sĂ€tt kan de Ă€ven fĂ„ nya grupper av besökare. Simhallarna Ă€r dyra och fina inrĂ€ttningar som idag bara anvĂ€nds av en brĂ„kdel av kommunernas invĂ„nare.)

Jag testade nu ett vattentÀtt fodral till mobil som har snöre runt nacken. Det fungerade bra med mobilens pekskÀrm utan att torka av vattnet frÄn fingrar/fodral. Testet gjordes i handfatet med kallvatten. Eftersom jag inte vet hur det fungerar med olika kombinationer av telefontyp/fodral tycker jag man ska testa Ätminstone i handfatet.

Resultat av litet test med ryggsÀckar

Vi var nÄgra som testade som hastigast med ryggsÀck utomhus mot naturis. RyggsÀck gör Àven den att det blir lite svÄrare att komma upp. Troligtvis Àr svÄrigheten proportionell mot ryggsÀckens vikt plus eventuellt intrÀngt vatten.

Hade ryggsÀckarna bröstrem, höftbÀlte och eller grenband? Volym? Var pÄ ryggen satt de? Flytkraft?

Visa gÀrna bilder eller filmlÀnk i trÄden.

Thure

Thure: De hade höftbÀlte och improviserat grenband. Vi tog vad vi hade, ganska stora ryggsÀckar. Min har mÀrkvolymen 70 l men packades med enbart klÀder och fika. Den har Àven ett band pÄ bröstet som man knÀpper ihop. De andras var mindre. Vi lÀste pÄ, men ingen hade kunskap om hur man ordnar den perfekta skridskosÀcken.

Simhallen ville ha nya ryggsÀckar, dÀrav ute-testet. DÄ var det betydligt svÄrare att fÄ deltagare.

En ideal ryggsÀck har en icke komprimerbar volym pÄ ca 20-30 liter hyfsat fixerad i midjehöjd, och samlar obetydligt med vatten som försvÄrar passagen av iskanten enligt min erfarenhet.

Thure

Thure: Som kunskapsmĂ€ssig ”mĂ€stare” inom Ă€mnet ryggsĂ€ckar som flythjĂ€lp för lĂ„ngfĂ€rdsskridskoĂ„kare fĂ„r du gĂ€rna lĂ„na trĂ„den för att tipsa vad folk som anvĂ€nder ryggsĂ€ck bör göra och inte göra för att fĂ„ till en bra funktion. Och berĂ€tta Ă€rligt om vad man kan förvĂ€nta sig i form av fördelar och nackdelar.

Jag tolkar din ideala ryggsÀck som packad med en sluten luftsÀck (ev med klÀder) pÄ 20-30 l. (Med ringa vikt blir ett givet tillÀgg.) VattentÀta ryggsÀckar lÀr finnas och lÄter ÀndamÄlsenliga.

Eftersom tyg flyter sÄ Àr alla klÀder o ryggsÀckar flythjÀlpmedel. Men som inlandsvÀgen nÀmner sÄ blir det tyngre ovanför ytan pga vattenupptagningsförmÄgan hos de olika materialen o dess utformning.

InlandsvÀgen: har du lÀst den andra trÄden om issÀkerhet? DÀr finns en instruktionsvideo pÄ sjÀlvrÀddning utan hjÀlpmedel. Tekniken Àr a och o, har inget att göra med simhallarnas plastis. Vill du att de ska hjÀlpa till Àr detnog bÀttre att du pratar direkt med simhallarna istÀllet för pÄ internet.

En ideal ryggsÀck har en icke komprimerbar volym pÄ ca 20-30 liter hyfsat fixerad i midjehöjd, och samlar obetydligt med vatten som försvÄrar passagen av iskanten enligt min erfarenhet.

Thure
Intressant, nÀr jag har sökt information om ryggsÀckar pÄ youtube och i litteratur, sÄ sÀger de att en ryggsÀck bör vara pÄ 35-40 liter. Och den ska Àven sitta lite lÀngre ner pÄ ryggen. Jag har dock stÀllt mig lite tveksam till dessa rÄd, dÄ ryggsÀcken kÀnns lite för stor.

Kogoyo: Jag har lĂ€st trĂ„den och sett filmerna. Gillar ”enkla lösningar” och din metod. Att kunna ta sig upp sjĂ€lv Ă€r vad jag tycker man ska strĂ€va efter. Sedan fĂ„r man inse att efter en viss Ă„lder kan det bli svĂ„rt.

Har du nÄgra synpunkter pÄ simhallarnas isflak fÄr du gÀrna ventilera dem.

Jag har pratat med nÀrmsta simhall om att de borde ordna övningstillfÀllen för allmÀnheten. De ska fundera pÄ saken. De lÀt mig köra tester nÀr det var lite folk (eftersom flaket tar stor plats). Men jag tror det vore en bra idé om fler simhallar ordnade detta för allmÀnheten, och dÄ tÀnkte jag att folk kan hjÀlpa till och prata med sin egen simhall, om man nu Àr intresserad.

Det hÀr med ny ryggsÀck tror jag man kan komma runt med tvÀtt i balja av en frÀsch ryggsÀck. Mitt förslag var annars att simhallen införskaffar en ryggsÀck.

Intressant, nÀr jag har sökt information om ryggsÀckar pÄ youtube och i litteratur, sÄ sÀger de att en ryggsÀck bör vara pÄ 35-40 liter. Och den ska Àven sitta lite lÀngre ner pÄ ryggen. Jag har dock stÀllt mig lite tveksam till dessa rÄd, dÄ ryggsÀcken kÀnns lite för stor.
Olika Äkare har lite olika behov. Stor volym lÄgt kan vara en nackdel dÄ den som plurrar kan ha lite svÄrt med balansen i vattnet vid simning. Jag föredrar lÄgt sittande ryggsÀck sjÀlv dÄ det inte Àr lika pÄverkan de pÄ skridskoÄkningen.

Alltid bra att provplurra och det kan göras nÀr vattnet Àr tempererat eftersom man har mera tid att analysera flytlÀge, om ryggsÀcken samlar vatten etc.

Att övningsplurra pÄ bristande is samt rÀddningstrÀna med lina mm Àr ocksÄ vÀrdefullt och erbjuds av flera skridskoklubbar som del i utbildningar.

Thure

Olika Äkare har lite olika behov. Stor volym lÄgt kan vara en nackdel dÄ den som plurrar kan ha lite svÄrt med balansen i vattnet vid simning. Jag föredrar lÄgt sittande ryggsÀck sjÀlv dÄ det inte Àr lika pÄverkan de pÄ skridskoÄkningen.

Alltid bra att provplurra och det kan göras nÀr vattnet Àr tempererat eftersom man har mera tid att analysera flytlÀge, om ryggsÀcken samlar vatten etc.

Att övningsplurra pÄ bristande is samt rÀddningstrÀna med lina mm Àr ocksÄ vÀrdefullt och erbjuds av flera skridskoklubbar som del i utbildningar.

Thure
Det Àr inget konstigt att vi har olika preferenser. Jag fÄr ta och testa med ryggsÀck framöver och göra en analys.

Liknande trÄdar

Vandra i stad och natur: UpptÀck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptĂ€cka dess dolda pĂ€rlor. Det Ă€r en aktivitet som ...

FĂ„ Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lĂ€stips
  • PopulĂ€ra trĂ„dar
  • Aktuella pristĂ€vlingar
  • Direkt i din inkorg