Troligen blir det en vandring till helgen och jag har fått en ny idé.
Dag 1: Ljungris (eller så långt jag kommer med bilen, är det vid vägbommen vid Nyvallen?) - Vålåstugorna
Dag 2:Vålåstugorna - Gåsen
Dag 3: Gåsen tillbaka till bilen (genom Holkendurrie).
Verkar detta som en god idé?
Första sträckan (Ljungris-Vålåstugorna). Att gå förbi vindskyddet vid Ljungan känns som en omväg. Någon som har provat den på kartan utmärkta stigen som går rakt norr ut från Ljungris? På kartan slutar den på en höjd märkt 1001. Går det att fortsätta längs renstängslet rakt norrut, ta sig över/igenom stängslet och ansluta till leden? Lätt/svårgånget?
Det finns också en vinter/skoterled som går strax väster om (och delvis över) Vålåsjön. Är denna väg möjlig sommartid?
Eftersom vi har en bit att köra och kommer starta tidigast mitt på förmiddagen vill vi ta den kortaste (snabbaste) vägen för att vara säkra på att komma fram innan det blir mörkt.
Dag 2 hade jag tänkt mig att följa leden Vålåstugan - Gåsen. Möjligen klättra upp på Gåsentoppen om ork och tid finns när vi kommer fram.
Sista dagen genom Holkendurrie. Hur är denna stig? På kartan ser det rätt flackt ut. Lättgånget?
Ytterligare en fråga. Jag har varit vid Gåsen och har för mig att där inte fanns någon el. Hur ser det ut i Vålåstugan? Funderar på om det går att ladda telefonen någonstans längs turen.
Tacksam för tips och råd från någon som känner området.