Tips på varm och kompakt sovsäck för sommarfjäll?

Ganska förvirrad läser jag om komfort temeratur mm. Det jag vet är att jag också är frusen och har haft en säck som det står -18 i och komfort var tror jag ..+5. Har haft påslakan i som förstärkning och legat med underställ men har frusit som attan trots att det inte varit särskilt kallt.
Har numer en som det är -22 och komfort +8 och som känns skön att sova i trots att det är frost på tältet, skulle inte rekomendera en "vanlig" sommarsäck i högfjäll eller lågfjäll

Det finns inget som heter "vanlig sommarsäck"
//Peter

Förtydligande inför val av säck

Sovsäckens märkning ger mycket god vägledning när du ska välja hur varm säck du vill ha.

Det är den europeiska standardiseringen (EN 13537) som sätter riktlinjerna för vilken komfort- och extremtemperatur säcken klarar av. Denna standard är inte obligatorisk men de flesta stora sovsäckstillverkare har valt att följa den.
Med komforttemperatur menas den lägsta temperatur där en person får en behaglig nattsömn utan att frysa. Komforttemperaturen skiljer sig mellan kvinnor och män då kvinnor tenderar att frysa lättare än män.
Benämningen "T comf" anger sovsäckens komforttemperatur för kvinnor medan "T lim" visar komforttemperaturen för män. Extremtemperatur "T ext" används som ett mått för den lägsta temperaturgräns där det kan uppstå en hälsorisk för kvinnor.

Ska du absolut ha en sovsäck som kan komprimeras ner till minst volym, så bör ditt val bli en dunsäck.

Lycka till!

Tacksam för alla svar och tips, även om det nästan gjort mig än mer förvirrad. Jag har i princip bestämt mig för en ME marathon 300, men hittade också en annan säck med samma spec, "Lafuma Warm n´ light" som var något billigare. Vet någon något om Lafuma, är det bra skit eller?

Kan bara instämma med några av de andra - WM gör fina säckar. Jag har en Ultralite och den räcker till gott.
/fremag

Pröva en quilt

Jag köpte en Go Lite quilt från getout.se i veckan. Pallar -7 grader och väger mellan 500-600 g beroende på storlek. Halva priset mot en WM-säck. Har inte prövat den ute ännu men den känns som min nya favoritpryl.

Kolla på http://getout.se/item.asp?item=14444

Jag köpte en Go Lite quilt från getout.se i veckan. Pallar -7 grader och väger mellan 500-600 g beroende på storlek. Halva priset mot en WM-säck. Har inte prövat den ute ännu men den känns som min nya favoritpryl.

Kolla på http://getout.se/item.asp?item=14444

Som vissa nämnt tidigare så bör man kanske vara lite försiktig med att ge omdöme om saker man inte provat även om de teoretiska förutsättningarna låter bra.

En quilt är absolut något som funkar bra om du är ivändare. Själv är jag medvändare och därmed kan jag inte använda en quilt.

Man har alltså lite olika förutsättningar.

//Peter

Komforttemperaturen är ju en smula beroende av hur länge man tänker vara ute också... Dun tappar i värmeförmåga allteftersom det blir fuktigt. Skall Du bara ut över helgen krävs normalt inga större marginaler. Skall Du däremot gå tre veckor i Sarek brukar det vara bra att ha lite högre T-lim värde, eftersom det kan gå ett antal dagar utan några bra möjligheter att torka säcken. Fukten i dunet gör att den faktiska komforttempen försämras. Skönt att ha en säck som fungerar hyfsat trots att den inte är kruttorr, i synnerhet om man "sover kallt" (vilket jag också gör)...

Har numer en som det är -22 och komfort +8 och som känns skön att sova i trots att det är frost på tältet, skulle inte rekomendera en "vanlig" sommarsäck i högfjäll eller lågfjäll
Det bästa är förstås att göra som du och hitta sin egen komfortgräns genom att prova sig fram. Sen hjälper det inte att tillverkare eller andra säger "den här säcken klarar minsann ... grader!" För den som inte har den erfarenheten så får man gå på nåt slags genomsnitt, och då skulle jag säga att 0- -5 i komforttemp med det nya (EN-) systemet får anses räcka rätt långt. Min personliga tumregel är att minst 300g dun i 700+ dunkvalitet (EU) eller mer räcker fullgott. Har just nu en med 250g dun i (800+ fp) som enligt tillverkaren (innan EN-standarden) skulle klara -1 grad, och den fryser jag inte i på sommarfjället ens när tempen går ett par grader under nollan. Som höstsäck har jag en med 500g (700+ fp) dun, och den klarar följdaktligen mer.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
segliar Har du tips på bra o varm sovsäck till Fjällen? Fjällvandring 21
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg