Även jag vill tacka för den info som getts i tråden om pensionärspinnar! I mitt fall blev det ett par Black Diamond Trail Pro på 20% rabatt från Outnorth. Komplett med spetsskyddsklumparna i gummi... Nu behöver jag inte känna mig som en skogsskövlare med min björkslana längre. (Som iofs varit med under många år - men jag får allt fler sneda blickar när den kommer på tal ute längs vandringar...)
Kolfiber går bort automatiskt, jag har sett sånt avbrutet/uppsplittrat - och vill inte riskera att hamna på vassa sidan av ett sånt brott. Så jag valde TrailPro, och inte TrailErgo Cork, på grund av att det raka handtaget möjliggör att kompaktera stavarna till korta 63cm (istället för 73 cm). 63cm är i samma storleksordning som mitt teleskopspö (57cm) och min PORTEX bågsåg (65cm) som dom ska samsas med i Alaskans spötunnel...
Även jag har kört Gandalf varianten under decennier, men stavarna är ett klart lyft. Förutom alla fördelar vid vandring och vad bidrar de även till en bättre hållning när jag vandrar (upplever att jag lättare faller framåt med sämre hållning när jag bär ryggsäck utan stavar vilket försämrar avlastningen mot höfterna).
Vanliga Trail Pro är mycket riktigt kortare vid transport än Trail Ergo Cork, men i mitt fall är det enbart vid transport på tåg och buss de sitter på ryggsäcken (aldrig på vandring). Jag har inte heller haft problem med att flyga med stavarna i handbagaget. Vi har lätta tursäckar (REI Flash 18) med på vandringen och använder dessa som handbagage på ev flygresa med stavarna istoppade med spetsarna nedåt. Gummipluppar till stavspetsarna har även jag, dock aldrig använt dem. Föredrar klart metallspetsarna så fort jag går i terrängen då de bidrar positivt till att känna underlaget (är det en sten, tuva eller rot som döljer sig i gyttjan innan jag tar klivet?)