Tips på vandringsdestination

Föreslår Ammarnäs till Hemavan, eller tvärtom, längs Kungsleden. Korta vandringar mellan stugorna och jättefina vyer.

Inte tvärtom. Jag gick tvärtom förra året och fick vända mig om för att se vyerna hela tiden. :) Bättre att se dem framför sig och vara på väg dit. Fast fint är det. :)

En annan trevlig och vacker väg om man vill uppleva ljuset och lapplandsfjällen, utan de mängder av vandrare som finns på norra Kungsleden är Padjelantaleden. Totalt från Kvikkjokk till Ritsem ca 140km (9-10 vandringsdagar), men man kan avbryta i Staloloukta och åka helikopter tillbaka till Kvikkjokk om man inte vill gå hela leden på en gång. Kvikkjokk till Staloloukta är 5 dagars vandring och knappt 90km. Stugorna utanför nationalparken drivs av STF medan stugorna inom Padjelanta drivs av samebyarna:
http://www.padjelanta.com/se/karta/index.asp

Går ni Padjelantaleden rundar ni Sarek på syd- och väst sidan:)

Senast ändrad:
Hade tänkt oss än mer norr, men ska kolla med en god vän om Åre som jag har för mig var där förra sommaren...Några specifika tips i övrigt kring bra ställen/rutter i Åretrakten?

Skulle nog kunna rabbla 30 dagsturer som är trevliga runt Åre/Duved och Södra Årefjällen.
Riktig vildmark hittar du i Skäckerfjällen. Spektakulära fjäll i Sylarna.

En annan trevlig och vacker väg om man vill uppleva ljuset och lapplandsfjällen, utan de mängder av vandrare som finns på norra Kungsleden är Padjelantaleden. Totalt från Kvikkjokk till Ritsem ca 140km (9-10 vandringsdagar), men man kan avbryta i Staloloukta och åka helikopter tillbaka till Kvikkjokk om man inte vill gå hela leden på en gång. Kvikkjokk till Staloloukta är 5 dagars vandring och knappt 90km. Stugorna utanför nationalparken drivs av STF medan stugorna inom Padjelanta drivs av samebyarna:
http://www.padjelanta.com/se/karta/index.asp

Går ni Padjelantaleden rundar ni Sarek på syd- och väst sidan:)

Kolla upp detta nu och det verkar helt fantastiskt ju!! 5 dagar blir nog perfekt!

Ska börja dra lite i förberedelserna inför det, kan behöva mer input här:)

Ha en fin dag alla!

Inget slår Åre när det gäller kombinationen av vildmark, god mat och vita lakan.

Nackdelen som jag tycker finns i Åre är att så fort man kommer från fjället så känns det som man hamnar i en mindre stad med pubar och downhill-cyklister. För att mer käna av fjällen så skulle jag hellre tipsa om att ni bor på en fjällstation, ni får det bekväma men är kvar i naturen.

T.e.x Storulvån, kalfjället utanför dörren, eller Vålådalen men då är det lite avstånd till själva kalfjället generellt men väldigt vacker dal med många trevliga stugor inom 1,4-2 mil

Även jag vill framhålla Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan som en lämplig sträcka. Den tar ca 5 dagar och sen behöver man ungefär ett dygn för vardera upp- och nerresan. Här uppe är det glest mellan vandrarna och stugorna är moderna och rymliga. Leden går i både björkskog och på kalfjället med varierat växt- och djurliv. Tåg till Vännäs eller Umeå och sen buss till/från de båda orterna.

Padjelantaleden är en annan favorit, men helst ska man ju ha 10 dagar på sig, plus resdagar.

Lycka till önskar Pelle

Även jag vill framhålla Kungsleden mellan Ammarnäs och Hemavan som en lämplig sträcka. Den tar ca 5 dagar och sen behöver man ungefär ett dygn för vardera upp- och nerresan. Här uppe är det glest mellan vandrarna och stugorna är moderna och rymliga. Leden går i både björkskog och på kalfjället med varierat växt- och djurliv. Tåg till Vännäs eller Umeå och sen buss till/från de båda orterna.

Padjelantaleden är en annan favorit, men helst ska man ju ha 10 dagar på sig, plus resdagar.

Lycka till önskar Pelle

Hej pelle!!

Tack för tipsen! Hört från många om hur fin sträckan mellan Ammarnäs och Hemavan är, men vi har nog blivit lite sugna på Padjelantaleden men att korta ner den till en fem dagars. Ska kolla upp det mer!

Vi skall försöka kombinera att bo i tält och stugor, tips på ett bra tält för 2 pers och ett bra stormkök?

Ha en fin torsdag!

Tips?

Hej pelle!!

Tack för tipsen! Hört från många om hur fin sträckan mellan Ammarnäs och Hemavan är, men vi har nog blivit lite sugna på Padjelantaleden men att korta ner den till en fem dagars. Ska kolla upp det mer!

Vi skall försöka kombinera att bo i tält och stugor, tips på ett bra tält för 2 pers och ett bra stormkök?

Ha en fin torsdag!

Har ni tips på bra stormkök och prisvärt frystorkat? Måste landa i packningen inför Padjelanta!

Tack!!

Har ni tips på bra stormkök och prisvärt frystorkat? Måste landa i packningen inför Padjelanta!

Tack!!

Som stormkök till två personer kan jag rekommendera Trangia T27-3 med gas. Såg att Addnature hade klipp på Trangias gasbrännare idag till 308kr, så köper ni ett T27-3 UL + extra gasbrännare för ni både sprit- och gasbrännaren och blir billigare än att köpa ett T27-3 med bara gasbrännare.

Vad gäller frystorkat tycker jag Real är OK, men jag har i princip övergett all frystorkad färdigmat och hittat på egna kombinationer utifrån vad som finns i livsmedelsaffären.

Läste i ditt första inlägg att du liksom mig själv även fiskar. Kan då tipsa att du kan lösa fiskekort som ger dig rätt att fiska utmed Padjelantaleden;)

Tack!!

När det gäller kök är det svårt att svara på utan att veta vilka behov du har. Hur många personer? Sommar eller vinter? Lång eller kort tur? Behöver du flyga med det? Bara användas i Sverige eller även utomlands?

Om jag använder frystorkat håller jag mig borta från de rena "friluftsmärkena" vilka jag tycker är onödigt dyra och tittar istället i vanliga livsmedelsbutiker där du till exempel kan hitta flera olika varianter på pasta med sås. Leta i så fall efter de produkter som har en koktid på tre till fem minuter för att slippa släpa onödigt mycket bränsle. Du kan också titta efter riktigt tunn pasta, glasnudlar eller cous cous som knappt kräver någon kokning alls. Det finns hur mycket som helst i vanliga livsmedelsbutiker som funkar att ta med sig ut i terränglådan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kurax Tips på tält för turer med hund och barn Fjällvandring 1
Keep_walking Marsfjället - tips på rutt Fjällvandring 5
stormfrog Tips på hur jag tar båda Sytertopparna bäst i följd? Fjällvandring 1
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
JohannaO Tips på tältplats Vallbo-Anarisstugan-Lunndörren-Vallbo Fjällvandring 8
sanoj89 Tips på vandring 3-4 dagar som nås med bil från Göteborg? Fjällvandring 2
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 11
Elvah Vad bräcker Rapadalen The Dark Side? Ge mig tips på ställen folk inte vill till Fjällvandring 26
sebsts Tips på vandringsrutter 7-14 dagar i Norge, Juni/Augusti Fjällvandring 9
mrty tips på 2-4 nätters fjällvandring med fiske? NORGE Fjällvandring 4
HanSolo Tips på 3-4 nätters fjällvandring med barn? Fjällvandring 10
GezaX Abisko i slutet på september TIPS? Fjällvandring 1
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
Hefigu Unna Allakas, men sen? Tips på rutt... Fjällvandring 8
Sewen Lofsdalen - tips på dagsturer med barn Fjällvandring 2
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
Wwiddan Tips på rundvandring i Jämtlandsfjället Fjällvandring 9
sauln tips på 2-3 dagar vandring från grövelsjön Fjällvandring 6
Töre Söker tips på rutt nära Helags Fjällvandring 12
pal2 Tips på fjällsemester - Vart? Fjällvandring 14
Tobias.H Padjelantaleden - Tips på alternativa rutter Fjällvandring 3
Terhol Tips på en rundtur i Norrbotten Fjällvandring 1
ut_och_njut Två nätter på fulufjället. Tips sökes Fjällvandring 0
stormfrog Tips på vandringsleder i/runt Laponia UTANFÖR nationalparkerna? Fjällvandring 9
Struensee Tips på bekväm fjällresa med 10-månaders barn Fjällvandring 9
Lunkan90 Tips på förstavandring Fjällvandring 7
Sl96 Fjällvandring alternativa rutter Abisko - Nikkaloukta eller tips på andra rutter Fjällvandring 21
Groberg Tips på vandring, ev. sällskap. Fjällvandring 4
Claes_H Tips på fyrdagarstur runt Fulufjället? Fjällvandring 2
Moga Fjällvandring varierad natur, tips på sträcka/led? Fjällvandring 5
Christoffer_123 Tips på 4-5 dgr laponia Fjällvandring 3
Ekan94 Tips på fjällvandring Fjällvandring 21
Tarekfb Tips på område för fjällvandring i augusti, tält & folktomt? Fjällvandring 3
stormfrog Tips på kortare vandring i Lappland med hund? Fjällvandring 5
Helena Bergman Tips på rutt Åre - Gäddede m FÅ VÄGAR Fjällvandring 6
tinyvaldemar Tips på fint hus för vandring Fjällvandring 3
tinab66 Tips på "Stugvadnring" norr &/eller väster om Abisko/Riksgränsen Fjällvandring 6
Lunkan90 Tips på regnjacka för fjällvandring Fjällvandring 10
Essexblue Tips på tältplatser Anarisfjällen Fjällvandring 0
veni Tips på en Rundtur i Rondane NP Fjällvandring 9
Jocke434 Tips på turer runt rapadalen i Sarek Fjällvandring 3
Sällan Tips på vandring i Finse och skor Fjällvandring 2
sellanboy Tips på rundvandring i Sarek Fjällvandring 1
TNFlimejuice Sarek - Tips på rutt? Fjällvandring 1
Andieb Tips på tältplats i Sogndal och Jotunheimen Fjällvandring 0
malhoi Tips på vandringsturer för nybörjare sökes Fjällvandring 4
kötte Tips på rundtur Abisko Fjällvandring 6
mewaan Tips på turer Fjällvandring 4
Lunkan90 Tips på vandringssträcka Västerbotten/Norrbotten Fjällvandring 5
ntnhln Tips på snabbtillgängligt högfjäll/topp Åre/Bydalen? Fjällvandring 6

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg