Tips på vandring i Östergötland?

Re: Kuperade sträckor av Östgötaleden

Brukar vintercykla med en del MTB-cyklister, när de drar in i skogen på våren tar jag fram racern. De pratar om att de trampar upp norr om Ljungsbro och cyklar Bjänleden (1,5-2 mil dit). Eller tar Östgötaleden söderöver från Övningsområdet, kombinerar stigar, grusvägar och asfalt och hamnar vid Sätravallen, Rimforsa eller Kisa. Söder om stan är det gott om småvägar som ni kan ha som plan B, köp en grön karta och ge er ut och upptäck! Det finns fika att få tag på i Sätravallen, Rimforsa, Bestorp, Brokind och Kisa, sånt håller en landsvägscyklist reda på :)
Info om Bjänleden och MTB-spår i Linköping finns hos Mera Lera: http://www.meraleramtb.com/

/Stina

Tack för tipsen Christina. Bjänleden känner jag till, men den är ju relativt kort (8,5km), terrängen verkar dock vara vad vi är ute efter. Den skall angripas så snart vädret blir lite bättre. :)

Hittade en ganska bra karta över den här:
http://home.swipnet.se/~w-70684/by/karta2.htm

Angående dina tips om sträckningar längs Östgötaleden så låter det som att det är lite för platt för vår smak.

Frågan är altså vilka delar av leden som är mest kuperade och mest "utmanande". Det bör altså vara svår (eller medelsvår) vandringled misstänker jag. Grusvägar, ängsmarker, platt landskap finns det gott om, men det är inte den sortens terräng vi strävar efter inför våran lite längre epic.

Ännu ett förtydligande. Avsnitten behöver ej ligga i närhet till Linköping. Frågan gäller altså hela Östgötaleden. Ledsen om jag uttryckte mig otydligt.

Ni som har vandrat Sörmlandsleden strax söder om Stockholm förstår säkert vad jag menar med tekniskt kuperad terräng. Där är det klippigt, även om det inte är några höjdmeter att tala om så går det upp/ned nästan hela tiden över bergsknallar och längs rotfyllda stigar. Emellanåt är det små sumpmarker med spänger, men i huvudsak är det väldigt "stökig" terräng.

Men frågan är om den typen av terräng existerar längs någon av Östgötaledens sträckningar?

[Ändrat av h. 2005-02-14 kl 10:21]

Roxen och pilgrimsleden

Förra sommaren roade jag mig med en endagstur från Linköping (nåja, Berg) till Skärblacka, där jag framför allt försökte följa Roxens norra strand. Att vandra norr om Roxen är trevligt, omgivningarna skiftar från sommarhus till skogspartier och småvägar och man har "sällskap" av vattenspegeln i söder. Det finns en del stränder längs vägen där man kan stanna och ta ett dopp också, om man vill. Sista biten blir lite dussinvandring, men det finns en del jordbruksbygd att se på om man gillar sånt. Några leder finns väl inte direkt, gröna kartan och lite improvisation är vad som gäller.

Pilgrimsleden nämndes i ett tidigare inlägg, var löper den egentligen (har frågat tidigare tror jag)? Jag har länge varit sugen på att vandra till Vadstena.

Köp En karta över Östgötaladen. Finns på turistia för ca 65 kr har jag för mig.

Tips till Henrik... Börja cykla från parkeringen vid Ågelsjön. Följ den markerade leden mot Stocksjön för att senare fortsätta mot Sörsjön. Fortsätt sen östgötaleden för att senare svänga ner mot S:t Olai scoutstuga. Då är du strax tillbaka vid parkeringen vid Ågelsjön igen. Ca 2,5 mil.

Jag har för mig att någon sa att Östgötaleden är ca 100 mil lång.

/Billy

Jag har svarat om Pilgrimsleden förrut, karta ska finnas hos någon pilgrimsansvarig i Vadstena. Prova att söka.

Terräng a' la Bjänleden finns lite var stans längs Östgötaleden, t ex söderut från Sätravallen, runt Bysjön vid Åtvidaberg, norrut från Pinnarp, runt Trollegater... Småländska höglandet, med sin "stökiga" terräng, sträcker sig ganska långt in i Östergötland.
Prova att fråga i MTB-forumet också, de kanske inte läser här.
/Stina

Vrången

Inte riktigt Östergötland, men rätt så nära ändå. Fick tipset att en vandring kring Lilla och Stora Vrågen som ligger 5 km väster om Överum, nära 35:an, är mycket fint. Här finns Tjustleden och ett vindskydd. Sjöarna ser jättefina ut på kartan.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
DavidochCo Tips på vandring i Trollheimen nationalpark! Vandringsleder 4
FN1996 Tips på vandring i syd/mellaneuropa ca 7 dagar Vandringsleder 2
Junter Tips på vandring i Mellansverige 3-4 nätter Vandringsleder 2
jonw Tips på 2-4 dagars vandring i slutet på maj Vandringsleder 0
davla776 Tips på vandring maj/juni? Vandringsleder 2
Herr Nilsson Tips på vandring i Gästrikland? Vandringsleder 0
Tiran Tips på vandring kring nordöstra Småland? Vandringsleder 5
sanoj89 Tips på två nätters vandring längs sörmlandsleden? Vandringsleder 5
sparrissoppa Tips på en veckas vandring i Värmland? Vandringsleder 5
Simris10 Tips på Sveriges sydligaste "fjäll", vandring med barn. Vandringsleder 4
steves Tips på vandring i oktober Vandringsleder 3
Gaion Era tips på vandring utanför lederna kring Stömstad-Halden-Ed. Vandringsleder 3
bmoe Tips på vandring med en övernattning i västsverige/småland Vandringsleder 2
Askel Tips på vandring med två övernattningar i Tiveden Vandringsleder 1
Gunnar81 Tips på vandring i Stockholm Vandringsleder 5
Vintervilan Söker tips på "folkfri" vandring södra Sverige. Vandringsleder 15
pjc tips på tredagarsvandring norska västkusten Vandringsleder 0
FarornasKonung Tips på vandring i Lapplandsfjällen Vandringsleder 6
bash Tips på vandring i Småland Vandringsleder 4
Niklas000 Tips på vandring och övernattning i Stockholm Vandringsleder 6
BKD Tips på tredagars vandring med barn Vandringsleder 2
Kristinn Tips på 3-4 dagars vandring Abisko? Vandringsleder 5
magnus28 Tips på vandring i södra sverige Vandringsleder 2
Vandringshyveln Tips på vandring i Norge? Vandringsleder 2
Karpaterna.se Tips på vandring i södra Sverige Vandringsleder 3
Linus_S Tips på vandring Vandringsleder 3
tierp1 Tips på vandring i Ljungdalen/Helags! Vandringsleder 3
Pelei Tips på etapper längst sörmlandsleden Vandringsleder 15
Dswe Tips på plats!? Vandringsleder 0
MoaH Tips på dagsturer Västmanland, Dalarna, Värmland, Västergötland? Vandringsleder 7
Amanda88 Tips på Skåneleder? Vandringsleder 8
Liandrin En vecka på Sörmlandsleden. Söker tips på etapper. Vandringsleder 2
Bondmoran Tips på tvådagars i Småland Vandringsleder 12
vandrafjäll Tips på vandringsled i skog och vildmark Vandringsleder 5
Norrlänning93 Tips på vandringsleder Värmland Vandringsleder 4
Jonhol84 Söker tips på platser med vildmarkskänsla i Skåne Vandringsleder 1
Melinmalmberg Tips på sevärdheter i lappland Vandringsleder 7
Niklashnikov Tips på 3-dagars? Vandringsleder 2
MattiasL Tips på fina vandringsleder kring Örebro Vandringsleder 4
JosefinAndrea Södra kungsleden, tips på rutt mottages Vandringsleder 1
T.Mellwing Tips på en natt övernattning vid en sjö. Vandringsleder 8
gusfallca Tips på vandringsleder kring Jämtland och Hälsingland Vandringsleder 3
Lost Wanderer Tips på bra etapper Skåneleden! Vandringsleder 1
Lillyblue tips på ryggsäck med vätskesystem Vandringsleder 6
Lunkan90 Tips på första vandringssträcka Vandringsleder 26
Tomas Eklund Tips på fjällvandring i Sverige eller Norge i hyfsat flack terräng (dåliga knän) Vandringsleder 9
Sjacobsson Tips på fina vandringsleder i Stockholmsområdet? Vandringsleder 3
martinhassel Tips på 4 dagars fjällvandring? Vandringsleder 2
Stinats Eftersöker tips på bra vandringsled för tre dagar och två nätter. Vandringsleder 3
malin.kristina Tips på vindskydd i värmland/örebro! Vandringsleder 11

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg