Tips på udda pärlor i alperna?

Hej, i februari tar jag och mannen bilen ner till Alperna för några månaders skidåkning. Preliminär rutt Österrike-Italien-Frankrike (inte så specifik plan alltså) Med tanke på att vi kan vara väldigt flexibla vore det kul att åka till orter som inte är möjliga att åka till med svenska researrangörer, något som vi antagligen kommer vara begränsade till efter denna resa...

Så har ni passerat någon liten mysig alpby med härlig skidåkning ni kan tipsa om -hör av er! I alla fall en av oss sätter också högt pris på god mat :)

/anneli

Några tips:

Elm i Schweiz (ca 1 timme från Zurich). Liten ort med bra skogsåkning som jag fått rekomenderad av lokala förmågor.

Davos-Kloster (ca 1,5 timme från zurich) åk dit tidigt på en helg o prova brunchen i restaurangen på toppstationen. Grymt bra.

I italien så är ju Alagna-Gressoney-Champoluc grymt bra. Speciellt Chamopluc om ni vill käka ok mat. Men till dessa orter går det väl charter numera(om än i liten skala) .

//fred

Sainte-Foy-Tarentais

Jag har hört mycket gott om Saint Foy Tarentais, bland annat från guider när vi åkt förbi. Särskilt lämpat för skidalpinism och off pist ska det vara också. Ligger mellan Bourg-St-Maurice och Val d'Isere.

http://www.ski-savoie.com/sainte-foy/

Är den nån som varit där och har en kommentar?

Lech varför inte

Jag är osäker på om jag kommer med en ort som alla hört talas om men det får väl bli pinsamt isf.

I min ålder så har inga hört talas om orten Lech som är en mycket fin liten by 3 mil från st anton (arlberg) där det är en skön kombination mellan säsongare och mkt tyskar med strolzdojjor one-pieceoveraller och racecarvers!! Men det är de som är lite av charmen med stället, man behöver ej hetsa upp tidigt på morgonen för att få de bästa åken utan man kan i (ganska) lungochro gå upp och äta sin speciella frukost och ändå få tag i riktigt fin åkning.

Nackdelen med stället är att det är dyrt, dyrt på tok för dyrt. Men det beror juh helt på hur man gör resan.

Jag som säsongare och återvänder tillsamma ställe i år igen och har nog lika stor budget som andra som åker till andra orter.

Samma liftkort gäller i Stuben, Lech, Zürs och (St:anton) vilket är bra! Eller faktist helt lysande

Jag kan rekomendera denna skidort till alla i alla åldrar och jag lovar att ni kommer få en underbar skidperiod

Re: Sainte-Foy-Tarentais

Bossej; sa:
Jag har hört mycket gott om Saint Foy Tarentais, bland annat från guider när vi åkt förbi. Särskilt lämpat för skidalpinism och off pist ska det vara också. Ligger mellan Bourg-St-Maurice och Val d'Isere.

http://www.ski-savoie.com/sainte-foy/

Är den nån som varit där och har en kommentar?

Jag har varit mycket i Val d´Isere och har då hunnit med ett par utflykter till Sainte Foy. Orten är väldigt folktom, fattar inte hur skidsystemet går runt. Åker ni dit är turen "La Fugliette" ett måste. Startar på nästan 3000 meters höjd med en hike på dryga timman (kortare tid med hudar). Därefter väntar många fallhöjdsmeter varierande åkning. Övre delen håller sig bra flera veckor efter snöfall. Åket avslutas i en härlig liten pittoresk by. Kolla med guidefirmorna hur ni hittar åket och om rådande snöförhållande! Jag har inte åkt något annat åk i Sainte Foy men är övertygad om att det finns väldigt mycket möjligheter, speciellt med turutrustning...

Lycka till!

mmm, ska vi se
det finns otroligt fin skidåkning i
http://www.belalpbahnen.ch/d/pistenplan/
och
http://www.lauchernalp.ch/
(bra också för att gå på randonneéturer)

http://www.chandolin.ch/
är grymt och det finns ett jättemysigt hotel med BRRRRRAAAAAA mat (men man måste GÅ dit från banen - det är på 2337 m - packning hämta dem)
http://www.chez.com/hotelweisshorn/

och sedan finns
http://www.andermatt.ch/start.asp?level=7
ett måste om man giller offpiståkning...
Ha det så fint! Jag är lite avundsjuk...

Visste väl att jag kunde lita på er!

Hej och tack för all hjälp, både på här på utsidan och via mail! Mycket rutinerade Gunnar Blomqvist mailade om ett urval av hans 75 (!) besökta alp-orter... Helt fantastiskt att ha tillgång till denna kunskapsbank. Just nu känns det långt till 1 februari när vi åker, men att börja planera gör väntetiden mycket roligare (Vissa experiment på torkad-mat-området pågår också).

TACK ALLA! Men fortsätt gärna tipsa... /Anneli

Le Gîte d'Angèle

Då måste jag rekommendera ett litet gîte i Seez så här i sista minuten:
http://perso.wanadoo.fr/otseez/Anglais/Ang_hiver/Gite_meubles_ang/gite_descrip_angele_ang.htm
Det är en ombyggd/renoverad ladugård, som dom har gjort jättemysig med en massa gamla prylar hängande på väggarna som dekoration. Bra och modernt men med den gamla lantstilen i behåll. Ägarna är också supertrevliga och lagar superb mat som dom äter i matsalen framför en stor sprakande eldstad tillsammans med gästerna på kvällarna.

Seez ligger 5 min från La Rosier, 10 min från Les Arc, 20 min från St Foy, 30 min från Vald'Isere och en 40 min från La Plagne med bil (och 5 min från Bourg St Maurice). Mitt i smeten med andra ord. Själva Seez är inte så mycket att hänga i julgranen, en liten Savoie-håla, utan det är gîtet som är pärlan. Vill man gå ut och roa sig är det Vald'Isere som gäller.

Alla ställen här ovan har mycket bra offpiste, inget är väl bättre eller sämre. St Foy lite mindre där man kan känna sig lite mer för sig själv när man är upp på berget. La Rosier är lite mindre känt men är ett riktigt stort system med hyfsad offpiste, man kan även åka över till Italien och äta ännu bättre mat (samma liftsystem). Känner man sig rik och snöförhållandena är bra kan man också åka på helikopterskidåkning från den Italienska sidan.
[Ändrat av powderhound 2004-01-30 kl 00:07]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nydde Behöver tips på skidverkstad Skidalpinism 2
Ännna Helt grön på turskid. Tips? Skidalpinism 8
Kiron tips på turer runt nallo-sälka Skidalpinism 9
surfban akut hjälp med tips på områden i Norden Skidalpinism 8
okee Tips på bra skibestigningsområden i Jämtland Skidalpinism 7
Coqrouge Tips på bra randonnéskor m.m. önskas Skidalpinism 4
Coqrouge Tips på stegjärn för telisskor/snowboard Skidalpinism 1
kajsalindh Tips på boende i Val d Isére Skidalpinism 0
twingate Tips och råd: Nya byxor att tura i Skidalpinism 4
FinJer Tips och trix för skidåkning i Lyngen våren 2012 Skidalpinism 0
keiki Lyngen - tips Skidalpinism 4
Jakob79 Ge tips om Abisko, Riksgränsen, Lofoten i maj! Skidalpinism 0
Johan C Tips önskas rörande randonnée-utrustning! Skidalpinism 7
Jonas P Förhållanden och tips, Narvik? Skidalpinism 0
Waranen Tips om skidresa (arrangörer, orter) till Kanada? Skidalpinism 2
tango tips om bra stegjärnsvandrings- och skidbestigspjäxor? Skidalpinism 1
blackwidow Tips för toppturer i Hemsedaltrakten Skidalpinism 1
mansjungner Randonne skidor-erfarenheter och tips...! Skidalpinism 0
Hedson Nya Zeeland - tips Skidalpinism 1
MrE Alpinskidåkning i USA-Tips önskas Skidalpinism 1
tango tips ang spade??? Skidalpinism 16
jmlove Abisko? Tips! Skidalpinism 0
funkunit Tips för en randonné-nybörjare Skidalpinism 2
komin Behöver hjälp, Tips!(Storskor-randonee) Skidalpinism 0
Tips om bra vindsäck samt snöspade sökes Skidalpinism 1
The_Geb Snöläget på Städjan och Nipfjället mars/april Skidalpinism 1
Sobril Keb - Abisko på rando-skidor? Skidalpinism 6
avslutat 73229 Stora Sarektraversen på 21 timmar Skidalpinism 0
John_T Hur är passformen på Black Diamond pjäxorna? Skidalpinism 5
Andreas Sellin Vad gå på kring Kiruna med omnejd Skidalpinism 1
TellyHelly Sarek på hösten Skidalpinism 3
515442 Köpa karta Lyngen/Tromsö på plats? Skidalpinism 3
Moralkaka Neoprene strumpor på vägen upp? Skidalpinism 1
AndersEnar Skidbestigning på Korsika i Januari Skidalpinism 3
Mats Å Atomfjella på Svalbard Skidalpinism 3
evalena Fjällinfo på eng/franska Skidalpinism 1
6463603 mont blanc på skidor Skidalpinism 0
ECrider Längd på Skidor? Skidalpinism 10
bjen skidor på akkha, bilder? Skidalpinism 5
John_T Häng med Fjälledarna på toppturer till Kebnekaise Skidalpinism 2
dillman Iskalla plastpjäxor på tälttur Skidalpinism 7
Emmma heliskiing på Kebnekaise Skidalpinism 5
John_T Vill ha förslag på toppturer kring Keb och Tarfala Skidalpinism 2
b_luthman längd på sond? Skidalpinism 2
StoraBerg Strategi på instabil snö? Skidalpinism 1
anderssan Byta/komplettera klister på stighudar ? Skidalpinism 4
uppkastaren Stighudar på platten? Skidalpinism 22
_Erik_ Åk inte offpist på fel ställe Skidalpinism 6
loppisen Ny på Randonée, Rando vs. Telis? Skidalpinism 6
PeAC Längd på rep Skidalpinism 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg