Jag använder som sagt endast spegeln till linserna.
Jodå!
Jag är medveten om att det går att sätta in linserna utan spegel. Men det är väldigt skönt att göra det med en spegel.
Nu när jag hittat en som väger så pass lite så tycker jag dessutom att det är försvarbart ur bekvämlighets-synpunkt.
7g kan jag verkligen leva med när den kan lösa så pass många problem som kan uppstå.
Jag har dock aldrig varit med om att signalera till flygplan och dylikt med hjälp av spegel. Däremot har jag pratat med en del helikopterförare just när det gäller nödsignalering.
De flesta har sagt att det är ren tur att du upptäcker någon genom signalering mha spegel eller eld, om det inte är så att de redan anmält att de är i nöd. Ex genom mobil eller radio. Men det är en helt annan sak.
Summa summarum!
Jag skulle absolut ta med en spegel även om jag inte hade haft den till linserna.
Just för att jag skulle kunna använda den vid nödtillfällen.
Även om det säkert är dömt att misslyckas med en sigalering när det väl gäller så skulle jag signalera järnet ändå. Man vet aldrig!
//Peter
7 gram är ju inget att bekymra sig över, man skall inte vara fundamentalist
Jag skulle nog också signalera med allt jag har om jag var i en nödsituation. Men ett problem som kan uppstå är ju om jag ägnar tid och energi åt att använda en signaleringsmodell som jag tror är bra och därmed inte samtidigt kan signalera med mer effektiva metoder. Jag bar under ett antal år med mig en spegel med ett 5 dm snöre på vilket det fanns ett "sikte". Sedan fanns det ett hål i spegeln. Genom att spana genom hålet i spegeln och hålet i siktet skulle man kunna rikta reflexerna direkt mot ett flygplan t ex.
Jag ser inte längre att de här prylarna säljs och jag har slutat bära dem.
Jörgen