Tjena Basti!
Om du startar i Spokane så har du en ganska fin resa på cykelvägar fram till vackra Couer d'Alene. (Jag har en kompis där som ni säkert kan få bo hos alternativt campa i trädgården). Sedan blir det en rejäl stigning ut ur staden och därefter fin cykelväg genom bl.a. Kellogg och fram till Wallace. Den senare är en perfekt plats att övernatta på och ni får säkert bo hos ett par jag känner där. Paret äger ett bryggeri mitt i staden som bl.a. tillverkar ett prisbelönt öl (f-n det bästa ölet jag har druckit!).
Wallace är en av mina favoritstäder (1100 pers) och innehåller bl.a. ett bordellmuseum! Gammal gruvstad som utger sig för att vara "Center of the Universe". Det finns ett brunnslock mitt i byn med denna inskription.
Från Wallace leder en cykelväg fram till Mullan och därifrån är det typ 6 - 7 km rejäl stigning upp till toppen/gränsen mot Montana. Nästa anhalt att stanna på är St. Regis och jag har vänner typ en mil därifrån utmed Highway 135. Ni får antagligen bo även där.
Ni SKA åka på 135/200 till Missoula. Tänk på att fylla på med vatten och färdkost då det är glest med byar utmed denna väg. Det här är en brutalt vacker väg ända fram till Missoula.
Sedan är det upp till er hur mycket tid ni har. Highway 93 genom Stevensville, Salmon (Idaho) i kombination med Highway 75 genom Stanley (Sawtooth Mountains) Ketchum (Hemingways grav) ner till Twin Falls och sedan motorvägen (lagligt med cykel) till Idaho Falls och vidare mot Ashton. Därifrån genom Driggs och Jackson Hole norrut till Yellowstone.
Oavsett vilken väg ni tar genom Idaho (förutom den södra delen som är halvöken och jäkligt varm, men där det finns städer med jämna mellanrum och skugga) kommer ni att ha en fantastisk upplevelse.
Och när ni kommer till Yellowstone, fortsätt genom Buffalo Bill State Park och Shoshone National Forest. Den här sträckan är till och med häftigare än själva Yellowstone!
Cody är en av mina favoritstäder med ett imponerande museum. Ni måste lägga ner minst en dag på detta museum.
Fortsätter ni sedan västerut får ni en annan enormt vacker väg (och grym stigning) genom Bighorn National Forest fram till Sheridan. Därifrån är det raka spåret söderut mot Denver. Eller... om ni har tid.. : ) Fortsätter ni förbi Devils Tower i östra Wyoming, vidare genom Sundance, Spearfish (South Dakota), Deadwood (Wild Bill Hickoks och Calamity Janes gravar) upp på Mickelsons bike trail (brutalt vacker graderad cykelväg) söderut, tar en avstickare till Mt. Rushmore och fortsätter sedan förbi uthuggningen av Crazy Horse i Black Hills och.. vidare mot Cheyenne (Wyoming) och Denver. Men ni stannar till så klart i Fort Collins och dricker en Fat Tire från New Belgium Brewery.
Jag har lite kompisar utmed vägen så hojta till i förväg så kan jag förvarna dessa.
Kör hårt!
Anders Forselius
www.bikingviking.org
P.S Världens bästa pestopizza finns i Spokane (Davids Pizza), jag är kompis med ägaren och han bjuder nog er på pizza. I Spokane finns även en vinfirma där Bing Crosbys brorsas barnbarn är manager.