Satsa på två GPS-mottagare
Jag skulle rekommendera att satsa på två GPS-mottagare, en för bilen och en för resten, då gps-kraven vid bilkörning särskiljer sig alltför mycket från gps-kraven vid de övriga användningsområdena.
I bilen sitter mottagaren väl skyddad från väder, slag och stötar, varför en bil-GPS inte brukar vara ruggad. Dessutom är strömtillgången god via cigarettuttaget, varför GPS-mottagarens interna batteri sällan behövs användas och då bara för kortare stunder. Däremot är en navigeringsröst synnerligen praktiskt, då man kan hålla ögonen på trafiken istället för på mottagaren. Skärmen bör gärna vara stor för att ge en bra och tydlig bild när man kastar ett snabbt öga på mottagaren. Kartorna måste vara ruttbara vägkartor.
I friluftslivet är GPS-mottagare däremot utsatt för väder, vind och ibland även en hel del stötar. Alltså måste navigatorn vara förberedd för detta (vara ruggad, IP7X). Vidare är ju strömkällan begränsad och reservbatterier kan ofta behövas under längre turer, alltså vanliga LR6-batterier - företrädesvis laddbara med god kapacitet (+2500 mAh). Mottagaren får ju inte vara särskilt stor och klumpig om den ska få hänga med ut i terrängen. De friluftsbaserade kartorna bör ju ej vara ruttbara, då det huvudsakliga användningsområdet är utanför trafikerade vägar.
Beträffande bil-GPS så kommer det nya modeller var och varannan månad, där de flesta modellerna enklast köps i första bästa elektronikbutik. Kolla igenom aktuella tester på nätet först, innan du besöker din elektronikbutik. Eventuellt kan en avancerad yuppienalle funka i bilen.
Till de övriga användningsområden rekommenderas alltså avancerade frilufts-modellerna från Garmin och Magellan. Då du kör kajak, så kolla noga vilka modeller som flyter i vattnet. Sålunda ska Garmin 76 C(S)X alltid flyta, medan den snarlika Garmin 60 C(S)X bara flyter ibland (beroende på vilka batterier som råkar sitta i). Hurvida Magellan Triton-serien flyter känner jag ej till.
Till de friluftsanpassade modellerna ingår bara en (ofta föråldrad) baskarta, som är fullständigt värdelös för all friluftsliv. Friluftsbaserade kartor (Garmins FriPro respektive Magellans Topo+) och sjökort får således införskaffas och ingå i budgeten. Både GPS-kartor och GPS-sjökort kostar dessvärre en bra slant och duger dessvärre bara för närnavigering. För översikt rekommenderas fortfarande traditionella papperskartor/sjökort eller kartutskrifter från t.ex. Lantmäteriets gröna CD-kartor (Kartex).
Slutligen för cykling och kajak så behövs lämpliga GPS-hållare. Tyvärr lämnar många originalhållare en del övrigt att önska vid cykling, men det finns lämpligare (men klart dyrare) fordonshållare från bl.a. Touratech. (Vilka hållare som funkar för kajaking får andra forumdeltagare svara på).
/Niklas