Jag har fått mitt VKV-säte, och det gick faktiskt utan modifiering att skruva rakt på mittskenan i Epicen.
Efter ha kollat upp anatomin lite noggrannare så vet jag att det är tryck på sacrum (korsdelen) som är problemet i originalsätet. Alltså den del av ryggraden som ligger väldigt ytligt där skinkorna går ihop och övergår till rygg. När jag trycker mig bak i sätet så är det den som tar emot.
I originalsätet är rundningen i bakkanten utformad på nåt inkompatibelt vis så det inte går att sitta normalt utan att få ett tryck på sacrum, som blir ännu värre när man pumpar på med benen. Endast genom att föra fram ryggstödet aggressivt har jag kunnat lätta på trycket, men då får man ju skavsår av ryggstödet när man gnuggar sig mot det pga bålvridningen.
Med VKV-sätet går det alldeles utmärkt att sitta normalt utan tryck på sacrum. Men när jag pumpar med benen så jag trycker mig lite mot bakkanten mot sätet blir det ett tryck där ändå. Jag tror jag ska kategorisera det som ett teknikfel från mig, att jag trycker för hårt i förhållande till den fart jag paddlar, överflödeskraften måste ju nånstans -> trycks bak i sätet. Försökte avväga kraften från benen bättre och mer aktivt skjuta fram höften på motstående sida, och då går det bra att paddla på utan tryck på sacrum i VKV-sätet (det funkar inte i originalsätet). Tror ändå jag kommer komplettera med en liggunderlagsbit som jag klipper ur för sacrum, med det borde jag ha all mariginal jag behöver... hoppas jag.