Jag har en Epic 18x, och det är bara att konstatera, sätet hatar mig. Jag har suttit i många kajaker, men så ont som jag får av det sätet har jag aldrig varit med om. Problemet verkar vara att urskålningen inte passar min ganska smala rumpa, och att jag hamnar bak i sätet så det blir ett tryck strax ovanför svanskotan, särskilt när jag paddlar fort. Beror nog i viss mån på problem i min paddlingsteknik (trycker mig bakåt i sätet), men som sagt jag får inte ont på det sättet i andra kajaker.
Så jag måste byta sätet, frågan är då till vad. Ett skålat blankt säte som tillåter att jobba med benen, och samtidigt inte lyfter upp en från kajakbotten så mycket för att behålla stabiliteten och möjlighet att stoppa in knäna under sargen (i originalsätet sitter man bara ca 1 cm ovanför bottnen).
Är det någon som har något tips?
Så jag måste byta sätet, frågan är då till vad. Ett skålat blankt säte som tillåter att jobba med benen, och samtidigt inte lyfter upp en från kajakbotten så mycket för att behålla stabiliteten och möjlighet att stoppa in knäna under sargen (i originalsätet sitter man bara ca 1 cm ovanför bottnen).
Är det någon som har något tips?