Fotorunda där du klättrar, cyklar, åker bräda eller paddlar. Aktiviteten är underordnad fotograferingen. Är man själv, no problem, är man flera bör alla vara med på noterna.
Systemkamera är ett måste mer eller mindre, plus att det skall släpas lite extra tillbehör osv. Sen väntar en längre session framför datorn för att plocka fram det bästa ur RAW filerna. Om du dessutom filmar tiodubbla tiden för allt du gör. I detta fallet använder jag mina spegellösa Sony NEX kameror. Men det händer inte ofta.
Eller vill du klättra, cykla, åka bräda eller paddla och få med dig några bilder som minnen eller för att lägga upp på sociala medier, eller printa på A4 eller A3.
Du vill ha en så liten och oöm kamera som möjligt, du ska kunna plocka fram den inom några sekunder, helst allt med en hand, så att du inte missar den där action shot, oberoende om du är blött, lerig eller dammig. Här är det en fast monterad GOPRO eller GOPRO klon samt en liten vattentätt Fuji XP80 som gäller för mig.
Fujin står för säkert mer än 80% av mina bilder, helt enkelt för att den är alltid med och jag är inte räd om den. Bildkvalitén duger bra för sociala medier eller A4 print så länge du har hyffsat ljus.
Jag gillar att fota med mina systemkameror, men om jag fick bara behålla en av mina kameror, så hade jag valt Fujin för den kan vara med överallt.
Detta skall inte vara en reklam inlägg för Fuji, de flesta andra kameratillverkare har liknande modeller. De får oftast inte så bra betyg i fotonörd/pixelpeep testerna, eftersom de är helt enkelt en kompromiss, men i praktiken duger de väldigt bra.
Det viktigaste för bra bilder är fotografens kunnande, men man måste ha kameran tillgängligt med sig.