Lappland förståss...
Hej!
Du frågar efter en bra veckotur. När jag far på veckoturer brukar jag välja något av följande turer:
Karats/Peuraure:
Vildmark och åter vildmark. Här kan man glida fram på hyffsade sjöar med obruten skog. Inga bilvägar eller vandringsleder. Runtomkring reser sig små låga fjäll som lämpar sig fint för kortare dagsvandringar. Detta område är super för de som vill tillbringa en period på luffen och leva vildmarksliv a la Harry MacFee!!!
Startpunkt Karats/Vuojat
Lilla Luleälven:
Eller som vi säger: Längst Lines väg till Kvikkjokk! Detta är uteslutande sjöpaddling. Från sjön Purkijaure (som vi rekommenderar) har man 3 portager. Man kan använda kanotvagn på alla ställena. Södra sidan av sjöarna är vildmark. På norra sidan kan man alltid evakuera till bilvägen. Glöm inte att besöka Kvikkjokksdelta!!! ca 120km.
Startpunkt Purkijaure och slut vid Kvikkjokksbåtlänning.
Stora Luleälven:
Nu pratar vi stora sjöar... Starta i Kvikkjokk och paddla hela Stora Lulevattnet till Jaurekaska. På S land finns en gammal järnväg med vagnar där man kan dra kanoterna förbi forsarna upp till sjön Langas. Ni kan hyra stuga hos familjen Öberg i Björkudden. Avsluta sedan turen i Björkudden, Saltoluokta eller vid Stora Sjöfallet. Maten och bastun i Salto rekommenderas!!!
Vist är man hågad fortsätter man med fördel vidare upp till sjön Akka och västerut över sjön Sitasjaure osv... Men då snackar vi inte längre en lugn veckotur...
Start Porjus och avslut vid Sjöfallet.
Nu är det dessutom så förträfligt att jag och min sambo (Jokkmokkguiderna) hyrut kanoter och havskajaker. Vi ordnar också ofta transporter ut och hem åt våra kunder.
Hör av dig om du behöver hjälp!
http://www.jokkmokkguiderna.com
info@jokkmokkguiderna.com
Lycka till och hoppas att du får en fin tur.
Jo föresten... Vi har inga fästingar här i norr...
/ Matti