Re: Re: Re: VKV Seagull
Jag är medveten om att det inte är en ren tävling men hade svårt att komma på ett passande ord. Själva tanken bakom mitt inlägg var just att bara därför att 60% av paddlarna i HBB använder VKV kajaker är de därmed bland det bästa att uppbringa. Nu är de iofs byggda för svenska förhållanden och antagligen bra för ändamålet.
Skulle ett gäng ryssar bestämma sig för att köra ryssland runt i terrängbil skulle nog 90% använda en Lada Niva. Det innebär inte per automatik att det är den bästa bilen. Men det är en bra bil för ändamålet och det är en bil många har just där.
Nu spårade jag nog ur som vanligt. Jag saknar att folk inte skriver och recencerar sina kajaker här på utsidan i större utsträckning. Då kanske jag skulle slippa gå in och skriva massa dumma inlägg.
Själv har jag en Feathercraft K1 och den skulle nog kvalificera sig som expeditions kajak. Den går att ta med sig på bussen eller tåget, bära till inte alltför avlägset vatten drag och sticka iväg.
Arneri; sa:sweden_faltboot; sa:Om man får vara lite näsvis. Att 60% använder en svensk kajak i en svensk "tävling" är väl inte konstigt. Men betyder det samtidigt att det är den bästa expiditionskajaken? Det kanske det är men det är knappast ett vetenskapligt sätt att bevisa det.
För övrigt tycker jag att ordet expedition används i fel samanhang. En expidition för mig är en resa dit få eller inga har tagits sig tidigare, med ett mål att upptäcka något.
Hmm, tror att få ser HBB som en tävling utan mer som en utmaning.
Ordet expeditionskajak kommer väl från engelskan, Expedition kayak? Deras definition på expedition sträcker sig från halvdagsturer och uppåt. Hur skiljer sig en expeditionskajak från en långfärdskajak?
Jag är medveten om att det inte är en ren tävling men hade svårt att komma på ett passande ord. Själva tanken bakom mitt inlägg var just att bara därför att 60% av paddlarna i HBB använder VKV kajaker är de därmed bland det bästa att uppbringa. Nu är de iofs byggda för svenska förhållanden och antagligen bra för ändamålet.
Skulle ett gäng ryssar bestämma sig för att köra ryssland runt i terrängbil skulle nog 90% använda en Lada Niva. Det innebär inte per automatik att det är den bästa bilen. Men det är en bra bil för ändamålet och det är en bil många har just där.
Nu spårade jag nog ur som vanligt. Jag saknar att folk inte skriver och recencerar sina kajaker här på utsidan i större utsträckning. Då kanske jag skulle slippa gå in och skriva massa dumma inlägg.
Själv har jag en Feathercraft K1 och den skulle nog kvalificera sig som expeditions kajak. Den går att ta med sig på bussen eller tåget, bära till inte alltför avlägset vatten drag och sticka iväg.