Säckmodifiering tänk nytt eller alternativt
Det muttras lite om att säckarna blivit mindre, och underförstått med det säkerheten. När jag var inne i sportaffären senast såg jag dessa schabrak (45L) till säckar som försäljaren rekommenderar till isnybörjare. Jag ryser när jag ser dessa och undrar varifrån impulserna kommer, och om det inte är dags för ett omtänk eller i alla fall ett alternativtänk. Med de lättare, tunnare och varmare plaggen som finnes i marknaden behövs inte så mycket volym. Om man dessutom fyller hela säcken med en rejäl säker vattentät innersäck (obligatoriskt) och sänker (eventuellt förlänger axelbanden) säcken, får man ju en väl så stor flytkraft. Som bonus får man lägre tyngdpunkt, mindre vikt, mindre luftmotstånd, ökad smidighet som sammantaget ökar välbefinnandet och därmed främjas långfärdsskridskoåkningen. Det enda jag har utanför innersäcken är en 2-liters PET-flaska med slang, men den bidrar ju ökande under dagen med flytkraft.
Teorin bakom det hela utgår från ett båtkonstruktörsperspektiv. Var vill jag ha vattenlinjen? Låt säga 5 cm under bröstvårtorna för att inte få negativ megacenterhöjd och tippa runt. Medvetslös lär man nog inte kunna undvika att tippa fel. Ni som badat i Döda havet vet vad jag menar. Utgående från min totala vikt, med all utrustning, och den volym jag kommer att undantränga kan man ju räkna ut hur stor säcken skall vara och var den skall placeras. För ett optimalt utnyttjande av säcken som flytelement bör dess överkant ligga i vattenlinjen i ett jämviktsläg 5 cm under bröstvårtan. All säck som är över vattnet är ju bortkastad onödig volym/vikt/luftmotstånd som man släpar på. Går man seriöst till väga och har lätt modern klädsel räcker det med drygt 20 liter i volym – dvs vanliga skolsäckar som man kan köpa billigt och låta bygga om med midjerem och grenband.
Den pertinente kan väl invända att extravolymen behövs för studseffekten i vattnet. Erfarenhetsmässigt blir det inte så mycket behov av studs då fallet bromsas och dämpas av flak. Den ännu mer pertinente säger väl att det behövs extravolym för att ta hand om sina blöta eller kamratens blöta kläder. Jovisst men då plockar man fram det hjälmnät som säljs i sportaffärerna och som med några handgepp kan sättas på utanpå säcken. (Några tior på Intersport). Om man bara använder hjälm vid överisrisk och skravel förvaras hjälmen annars där och ger extra adderad flytkraft om man skulle råka plurra utan hjälm på huvudet. Ytterligare ett motargument skulle kunna vara att ibland, när man inte åker under ledares överbeskydd vill man ha med extra utrustning. Då förbereder man några söljor i underkanten där man med ett par remmar fäster en extramodul, dvs en extrskridsko, vindsäck och första hjäpen inlindat i lagom tillklippt liggunderlag så att modulen blir precis självflytande och inte stör stabiliteten.
Jag är nu inne på min tredje konverterade säck för denna säsong, de gamla dumpas som kärleksfulla presenter till släktingar och bekanta i främjandets anda. Om jag skulle dra igång ett nytt projekt skulle jag ta mig en närmare titt på Lundhags Roll-O 25 eller möjligtvis en som heter K2, ca 22L och reas på Intersport för bara 250 Kr Väger bara 600g, men den behöver alltså med nyckelnisses (Mr Minit) hjälp justeras med arrangemang för livlinan, söljor i botten, gernrem och midjerem. På K2 hamnar bröstremmen i max utsläppta axelband precis lagom bakom nacken och håller ihop axelbanden.. Det finns säkert andra i samma stil, som också lätt skulle kunna konverteras.
För den som inte tror på mig har jag förberett bildbevis i form av dokumentation från plurrövning i GIH badet, allt flyter högt och stabilt, säcken helt under ytan, endast kastlinan över ytan, som följd av det har jag numer ett plimsoll märke på sidan. (medveten om anomalin, men det är symboliskt, så att ingen skall hacka på mig, och det syns bättre och är mindre ekivokt än alternativet att tatuera in det under bröstvårtan). Om man inte har tillgång till GIH kan man ju faktiskt ta sig ett seriöst sommartest i lugn och ro med hela kittet. Helst nere vid en fullpackad badstrand för främjandet av sporten, säkerhetskunskapsspridning och en garanterad säker nördstämpel i pannan samtidigt.
PS. Skridskorna remmar jag till stavarna under transport. Konceptet förutsätter också att man anammat smart, lätt klädsel och inte behöver tjocka volymiösa tunga rastplag, man måste nog börja där, då kommer resten av nytänket av sig själv.
Vidare får man kasta ut termosen och köra med ljummen buljong i en liten Petflaska inlindad i kalsongerna, och små kompakta kraftkakor. Livlinan placeras lämpligen ovanpå, med ett kardborrearrangemang eller med en avskuren plastflaska eller nåt, med stödpunkter i bärhandtaget resp nackremmen. Poängen är att den skall nås med båda händerna. Den ena handen kan vara allvarligt skadad. Hela packningen med byte och säkerhetsdetaljer, även dubbarna som fixerats på axelbanden, utan mat och vatten kommer då att väga ca 4,5 Kg. För denna vikt behövs inga avancerade remmar, avlastning och skydd. Plats finnes för en 2 L vattenflaska med hembyggt slangsysten.
Lycka till!