Tips på cykelsemester, 3-4 veckor?

ska själv åka ner till italien och cykla genom sardinien/sicilien och sedan upp mot rom. Det tar försig inte några 4 veckor, men tror att det kan bli bra ändå.

Annars rekommenderar jag Östterrike där jag bott ett halv år. Donau-radweg funkar alltid bra, eller runt Salzburg.

Cykling har ett tempo nära gång eller mopedfart, cyklar man raskt blir byarna bara hus på vägen till frifart skylten eller än hellre 70 skylten, cyklar man lite långsammare ser man mer...Jag har erfarenheter av norra Östersjöstranden och Danska söderhavsarkipilagen kombinerar man dessa med Sült har ni en loj och skön cykeltur mellan Polen-Sült-Danska Öarna åter till Sydkusten och kanske bilen i t ex Ystad. Kulturbygder, i stort sätt plant, lagom temperatur och mycket att se och uppleva. Jag har gjort det på mc i moppefart, nordkusten-Sült och runt Danmark några ggr på cykel, och det var en upplevelse, men cykla är tystare...och ännu mera närvarande.
Route Napolen från Nice via Mosel och Grüne Strasse norrut är ett annat trevligt sevärt och relativt cyklvänligt europeiskt alternativ.
Ha en skön planering....
//J

ska själv åka ner till italien och cykla genom sardinien/sicilien och sedan upp mot rom. Det tar försig inte några 4 veckor, men tror att det kan bli bra ändå.

.

Tar det mer eller mindre tid? Jag skulle troligvis kuna cykla runt Sicilien för en månad tid och uppskatta det. Det handlar mycket av vad man vill få ut av resan. Om det är att cykla långt och få en lång linje på kartan så är Sicilien ingen bra ide. Vill man göra annat så finns där tillräckligt med vägar föl att inte hinna cykla alla på en månads tid. Jag brukar inte förflytta mig snabbt på en karta utan ofta blir det att cykla runt i bergen och leta efter som vägar utan trafik men vacker natur. Jag får ut mer av en sådan resa än att ligga och pressa km efter motorvägarna...

Vill man flyga till starten av resan så är Kaukasus trevligt. Jag har cyklat ungefär 500 mil där och jag ångrade inte det. Området har trevlig folk och naturen är väldig varierande så det finns mycket att se.

/Stellan
http://www.sandstorm.se

Annars rekommenderar jag Östterrike där jag bott ett halv år. Donau-radweg funkar alltid bra, eller runt Salzburg.

Har ej cyklat på dessa öar men väl luffat runt och har bara positivt att säga, om du har tid så missa ej heller Korsika som är en vackrare ö än både Sardinien/Sicilien.

blir nog så här nu:
flyg till nice (eller liknande)
färja till korsika
cykla
färja till sardinien
cykla
färja till sicilien
cykla

vet inte hur lång tid det tar riktigt. Öarna är ju inte så jättestora, men att åka färja lär väl ta ett tag, speciellt mellan sicilien och sardinen.

Har någon några tips eller kartor från dessa öar?

Tack för alla tips hittills. Har legat nere några dagar med mina cykelplaner men sommaren närmar sig, bäst att vara på tårna... =)

Jag mottager gärna alla tänkbara tips jag kan få då jag är nybörjare.

Hur långt kan man rimligen räkna med att cykla per "cykeldag"? Är 10 mil överoptimistiskt?

Tack för alla tips hittills. Har legat nere några dagar med mina cykelplaner men sommaren närmar sig, bäst att vara på tårna... =)

Jag mottager gärna alla tänkbara tips jag kan få då jag är nybörjare.

Hur långt kan man rimligen räkna med att cykla per "cykeldag"? Är 10 mil överoptimistiskt?

Det låter helt ok med 10-12 mil/dag, beroende på terräng, väder, humör etc så varierar detta avstånd lite men rent generellt är det vad jag gjort per dag de gånger jag varit ute och trampat, för varje dag som går så blir man ju också mer härdad.

Hej,

Jag har gjort några 3-4 veckors, alla fantastiskt lyckade, kan rekommenderas !
Flyg Vancouver - cykla till San Francisco - Flyg hem
Flyg Wien - cykla till Geneve - Flyg Hem, varning -> många uppförsbackar >2000 m !
Flyg Milano - cykla Genova, Pisa, Siena, Florence, Milano - Flyg hem

/ Hans

Finns det någon sorts cykelkarta över delar av USA, t ex Västkusten och hur får man tag i den i så fall. Priserna borde ju vara billiga där nu då dollarn ligger lågt vilket gör det till ett starkt alternativ som semestermål.

Någon som har några tips på bra billiga utebutiker i USA?

Finns det någon sorts cykelkarta över delar av USA, t ex Västkusten och hur får man tag i den i så fall. Priserna borde ju vara billiga där nu då dollarn ligger lågt vilket gör det till ett starkt alternativ som semestermål.

Någon som har några tips på bra billiga utebutiker i USA?

Västkusten i U.S.A är en oerhört vacker och stimulerande sträcka att cykla, själv trampade jag Highway 1 igenom Kalifornien, Oregon och Washington, ifrån San Diego till Vancouver i Kanada. Det finns mycket camping efter vägen som då (2002) kostade 1 dollar/natten, motell, hotell, vandrarhem var för dyrt att sova på för min del.
Tvivlar på "om" du behöver någon speciell cykelkarta (hade ingen själv) för denna sträcka då det är mycket bra skyltat vart du ska och vart du får eller inte får cykla, själv frågade jag mig fram efter vägen.

Hej Jesper! Hur är det med trafiken? Är det en motorväg du cyklade utmed? Har du några länkar som är nyttiga. Hur upplevde du säkerheten på din tur?

Mvh

Magnus

Jag kom på ytterligare frågor. Då jag är student vill jag hålla en tight budget, vad tror du är rimligt på 4 veckors resa? Vad hade du för ungefärlig budget?

Är det bäst att köpa en cykel där för att ta med hem eller ska man plocka med sin egen?

Tanken är att resa kan börja 13 juli, hur tror du att denna tidpunkten är med tanke på irriterade "turisthögsäsonger"etc?

Behövs visum och i så fall hur mycket tidigare måste detta ansökas om?

Kan man plocka hem prylar utan att behöva betala moms, skatt på något sätt? (dras momsen av vid uppvisande av pass? VAT)

Många frågor då detta verkligen låter intressant!!!

Mvh Magnus

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
Christian1 Tips på 1 veckas cykelsemester? Långcykling 1
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
coolmarcus Hej! Tips på cykling genom Afrika Långcykling 16
Gohan Tips på cykelrutt och kartor för alperna Långcykling 3
uppsala85 Tips på cykel etc. för min första långcykling Långcykling 52
yrvadret Tips på väg mellan Trondheim och Ål Norge Långcykling 3
kallemoberg 7 oerfarna och unga cyklister ger sig ut på äventyr. Tips? Långcykling 18
Gohan Tips på cykling i sommar Långcykling 3
kristiankorn Tips på bekväma handtag och bar-ends? Långcykling 0
Peterborås Tips på sevärdheter i Sverige? Långcykling 11
JA64 tips på cykel rutt Långcykling 16
Eklundan Tips på startdestination för resa från destination X i Tyskland till Italien! Långcykling 5
bikeforfuture tips på att cykla i Nordamerika! Långcykling 11
.:matilda Tips på Skånecykling (Malmö-Simrishamn) Långcykling 10
juniafrida tips på cykel som tål... Långcykling 17
chrrisse Ge mig tips på träning inför långfärds cykling Långcykling 10
Gohan Tips på cykelväska Långcykling 4
Hrdlr Tips på cykel? Långcykling 0
hoogey Tips på vintercykel mitt i sommaren! Långcykling 8
lghaly Tips på bra cykelhållare för dragkrok mottages! Långcykling 5
basta_B Tips på sträckningar ner genom europa Långcykling 1
Johnboy Tips på alppass Långcykling 3
jerklaren Grön vill ha tips på cykel och utrustning Långcykling 4
Anglo Vart ska vi åka? Tips på ställen för treveckorstur. Långcykling 4
Trötter nån som har tips på helgtur,göteborg med omnejd Långcykling 1
perra_pop Tips på skor med nersjunket fotvalv !? Långcykling 1
johnjohnsen Tips på bra cykeljacka önskas! Långcykling 5
stellan Bakvärk - Tips på hur behandla skavsår Långcykling 5
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Shockstone Söker tips om långfärdscykling på Barbados Långcykling 0
olaab Navdynamo, ladda powerbank, någon som har erfarenhet, tips Långcykling 7
annasawesomelifee Tips packning cykeltur Göteborg-Norrtälje i sommar! Långcykling 2
Xto1891 Tips långrärd Långcykling 0
KV Tips sökes för bästa rutt Stockholm-Göteborg Långcykling 3
MariaSandgren Vill cykla långt, länge.. behöver tips! Långcykling 9
Pallet över alperna: Basel-Zermatt - tips pà rutt? Långcykling 0
monnes Tips Marocko! Långcykling 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg